Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

krachtsverlies beide handen - what to do?

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 24 sep 2019 22:42

Een dag na een rit van 185 km heb ik behoorlijk krachtsverlies in beide handen. Een sleutel omdraaien lukt met twee handen ternauwernood en alle klusjes zijn een leidensweg. Ik heb mijn gitaren nog niet durven pakken want ik ben bang dat ik niet meer kan spelen. Ik heb geen last van prikkkelen, wel van gevoel van slechte coordinatie. Zit met name in de vingers, niet in de palmen. Het lijkt na enkele dagen af te nemen maar dat gaat langzaam. Ik hoop er natuurlijk helemaal vanaf te komen.

Nog een beetje achtergrond: ik ben niet echt getraind, 57 jaar en het tochtje was pittig maar niet hels.

Nu mijn vraag: Weet iemand wat er precies gebeurt en wat ik kan doen om te voorkomen?

Bij voorbaat dank!

Peter

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 sep 2019 23:11

Heb je het ook als je 85km rijdt?

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 24 sep 2019 23:20

Ik rij niet heel veel maar tot nu toe niet. Afstand was voor mij primeur en t verschijnsel ook.

Kort antwoord: nee, tot nu toe niet

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 25 sep 2019 00:21

Heb ik ook eens gehad na lange rit. Uiteindelijk gaat het meestal om een flinke zenuwbeklemming. Zeer vervelend maar gelukkig gaat het vanzelf weer over, kan echter enkele weken duren. Zo niet even langs de huisarts

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 25 sep 2019 06:21

Heb je ook moeite met vingers naar elkaar te bewegen (duim naar pink) en vingers spreiden, ook afzonderlijk van elkaar? Ik denk (ondanks geen tinteling) aan overbelasting van nervus ulnaris. https://www.sportzorg.nl/sportblessures/fietsershand
In dat geval, veel houding wisselen tijdens fietsen, core trainen zodat je minder druk hebt op handen tijdens fietsen, dikker stuurlint.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Mrodermans
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 15:34

Mrodermans 25 sep 2019 07:34

Ook wel eens gehad, toen maar in 1 hand. Raampje opendraaien ging een week lang niet, helemaal geen kracht in m'n hand. Bij mij werk handschoentjes dragen het best. Zorgt voor wat demping
Afbeelding

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 sep 2019 08:24

Ga even langs bij je husarts en laat deze controleren op Carpale Tunnelsyndroom. Is een veel voorkomende kwaal.

https://www.thuisarts.nl/carpale-tunnel ... elsyndroom
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 sep 2019 08:35

Ik heb een een keer weken lang last gehad van dove muis, duim, wijsvinger... waarbij het dove gevoel langzaam weer wegtrok. (Oorzaak was niet fietsgerelateerd overigens, maar een nacht lang verkeerd liggen en er niet automatisch van wakker worden of om verliggen).

Dat was, volgens huisarts, waarschijnlijk ook een zenuwbeknelling. Dat lostte zich in de loop van de weken op.

Goed mogelijk dat je dus zoiets hebt, maar dan van de lange fietsrit. Beetje zoeken naar goede handpositie/houding zal dan de truc zijn. Vaak wisselen, niet te hard leunen (buikspieren gebruiken) op je stuur. En misschien dat je de afstelling van je stuur en/of remgrepen iets wilt wijzigen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 25 sep 2019 08:56

Dank voor alle feedback. Wat me deugd doet is de herkenning (een tijd geen raampje kunnen openen bijvoorbeeld) en dat de meesten van jullie melden dat het -in ieder geval bij jullie- ook weer over ging. Verwijzing naar de beschrijving van de fietsershand levert ook duidelijke en concrete informatie.

Ik heb inderdaad naar schatting de helft van de rit diep gezeten, omdat ik moest proberen een aantal jonge strijders bij te houden. Dertig jaar verschil is vanuit mijn perspectief niet te veronachtzamen.
Dat, gecombineerd met de core stability van een kantoorklerk, te zwaar, maximale druk in de bandjes en dan 20 km klinkers afraggen wijst in de richting die jullie aan geven.

Ik geef het een weekje want dat is toch altijd het advies van de huisarts en zal ook de check op CTS doen. Linkerpink was al wat pijnlijk en gezien mijn job is het niet helemaal uit te sluiten.

Ik heb voor deze tocht getwijfeld over het plaatsen van een opzetstuur. Misschien kan dat ook iets brengen omdat het de handen ontlast terwijl ik toch een beetje aerodynamisch kan gaan zitten.

Mogelijkheden te over en ruimte om te blijven fietsen!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 sep 2019 09:43

Ga even naar de huisarts. En voor controle daarna naar de neuroloog met zijn verwijzing. Kan van alles zijn, maar forum is niet geschikt om diagnoses te stellen.
De enige geldige diagnose is dat je je zorgen maakt en dus is een bezoek aan de h.a. op zijn plaats.

Meest voor de handliggend is dat er op de poli een EMG wordt gemaakt. Jagen ze een klein stroompje door je arm en kijken ze hoe lang het duurt voor dat stroompje bij je vingers is. Als dat te lang duurt, is er ergens een blokkade.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 sep 2019 11:27

Een ligstuur, icm jonge gasten willen bijhouden... Klinkt als fietsen in een groep en dan zou ik dat ligstuur pertinent afraden (om te gebruiken)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 25 sep 2019 11:38

Even een stokpaardje berijden: geef je leeftijd niet te gauw de schuld van het moeilijk bij kunnen benen. Je (gebrek aan) getraindheid maakt veel meer uit. Er zijn zat ouderen die snoeihard kunnen fietsen. Er zijn jongeren die dat totaal niet kunnen.
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie