Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

24h rit ( Rad am Ring 2020 )

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 19 sep 2019 14:57

Hello

Ondertussen heb ik al wat extra opzoekwerk vericht mits behulp van jullie tips.
Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).

Hoewel mijn conditie nog wel ok is merk ik duidelijk een verschil.
Alsook ben ik enorm teleurgesteld in mezelf op dit moment.. ik kan namelijk geen 30kph aanhouden voor 10km... Het is niet perfect "vlak" onderweg, maar ik moet zeker ook geen heuvels op.

Had deze ochtend via strava 20.7 kph gemiddeld..... En dan had ik nog geluk dat ik even achter een wielrenner heb kunnen hangen.

Hoewel ik wel denk dat ik tegenwind had... want normaal kan ik dit wel.
Allesinds, ik zal nog behoorlijk moeten trainen om heel dit verhaal tot een goed einde te brengen!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 sep 2019 16:02

Heel simpel, de Nurnbergring is gewoon een soort Waalse pijl of LBL parcours, iets korter en dan vaker. Maar met die hoogtemeters en klimmen krijg je gewoon te maken.

Maar respect dat je überhaupt 24u overweegt.

Een aspect wat me ook nog wel te binnenschiet in 24uur ga je heel moe worden, de afdalingen zijn ook van het zelfde niveau dus snelheden van 70/80 zijn geen uitzondering. Dat kan vermoeid en in het donker best gevaarlijk worden.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 sep 2019 10:33

90 is makkelijk mogelijk op de ring. Ik heb al een keer de 94 gehaald. De afdaling is verder niet moeilijk. Er zit maar een rempunt in de route. De rest kun je met goed sturen allemaal op snelheid nemen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 20 sep 2019 10:55

Hadron_Tec schreef: 19 sep 2019 14:57 Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).
Wat is je huidige cadans dan? En waarom zo hoog? Ergens tussen 90-100 is voor veel al "hoog" en volgens mij prima. Op een hogere cadans dan dat je gewoon bent rijden vergt training voordat je dat zonder verhoogde hartslag lukt.
Afbeelding

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 20 sep 2019 15:26

rob74 schreef: 20 sep 2019 10:33 90 is makkelijk mogelijk op de ring. Ik heb al een keer de 94 gehaald. De afdaling is verder niet moeilijk. Er zit maar een rempunt in de route. De rest kun je met goed sturen allemaal op snelheid nemen
Klopt! ik heb op dit moment ook ±94 als topsnelheid. en als je geen verkeer hebt denk ik zelf dat bij goed weer dat rempunt kan genegeerd worden als je een racelijn kan aanwenden.

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 20 sep 2019 15:29

JM_H schreef: 20 sep 2019 10:55
Hadron_Tec schreef: 19 sep 2019 14:57 Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).
Wat is je huidige cadans dan? En waarom zo hoog? Ergens tussen 90-100 is voor veel al "hoog" en volgens mij prima. Op een hogere cadans dan dat je gewoon bent rijden vergt training voordat je dat zonder verhoogde hartslag lukt.
Wel, ik had wat zitten lezen, en heb meerdere keren tegengekomen dat het bevorderlijk is om op hogere cadans te trainen. Uiteraard vergt dit training.

Maar de reden hiervoor is dat ik voordien altijd op veel te hoge versnellingen zat. en ik merk duidelijk een positief verschil met een hogere cadans.

Qua hartslag weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel ik heb op dit moment. zal dit straks eens uitzoeken in de fitness.

Ps: als jij denkt dat hoge kadans geen speciaal goed idee is hoor ik het graag. Alle tips en info zijn welkom en geaprecieerd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 sep 2019 15:43

100 a 130 rpm is erg hoog, en zeker niet de efficiëntste cadans voor ultralange ritten, waar je toch een laag vermogen levert.

Hoe hoger het vermogen dat je trapt, hoe hoger de optimale cadans. Bij werelduurrecordpogingen rijdt men zo'n 105rpm.

Voor ultraritten zal het optimum eerder rond de 80 liggen.
Laatst gewijzigd door scepticus op 20 sep 2019 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 20 sep 2019 15:45

Hadron_Tec schreef: 20 sep 2019 15:29
JM_H schreef: 20 sep 2019 10:55
Hadron_Tec schreef: 19 sep 2019 14:57 Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).
Wat is je huidige cadans dan? En waarom zo hoog? Ergens tussen 90-100 is voor veel al "hoog" en volgens mij prima. Op een hogere cadans dan dat je gewoon bent rijden vergt training voordat je dat zonder verhoogde hartslag lukt.
Wel, ik had wat zitten lezen, en heb meerdere keren tegengekomen dat het bevorderlijk is om op hogere cadans te trainen. Uiteraard vergt dit training.

Maar de reden hiervoor is dat ik voordien altijd op veel te hoge versnellingen zat. en ik merk duidelijk een positief verschil met een hogere cadans.

Qua hartslag weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel ik heb op dit moment. zal dit straks eens uitzoeken in de fitness.

Ps: als jij denkt dat hoge kadans geen speciaal goed idee is hoor ik het graag. Alle tips en info zijn welkom en geaprecieerd.
In de regel is je hart een geweldige spier voor duursporten. Bij veel mensen beter dan de benen. Bij een hoge cadans spreek je meer je hart aan. Hoge toeren, weinig inspanning.

Voor Rad am Ring is het denk ik zeker bevorderlijk om richting de 100+ cadans (boven de 110 lijkt mij onnodig) te werken, maar vanaf daar zou ik ook de focus houden op je doel en te stoppen met cadans training.

Het hoge ritme is dan al meer dan gemiddeld. Ikzelf zou daarna de focus op duurtrainingen bij zwaardere versnellingen. Zeker om met voldoende kracht de klimmetjes te kunnen doen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 24 sep 2019 11:08

Ik denk dat je heel veel kan leren tijdens de langere randonneursritten. Experimenteer ook goed met voeding. Ik kan slecht eten binnen houden na langere tijd en eet veel vloeibaar en dan het liefst zo min mogelijk zoet. Hogere cadans kan fijn zijn, maar ik wissel onderweg ook veel in cadans. Soms is hoog fijn, soms rij ik een tijdje rond de 60, kan je net weer wat andere spieren laten herstellen.

Leuke uitdaging!
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 24 sep 2019 15:52

TheUnexpected schreef: 20 sep 2019 15:45
Hadron_Tec schreef: 20 sep 2019 15:29
JM_H schreef: 20 sep 2019 10:55

Wat is je huidige cadans dan? En waarom zo hoog? Ergens tussen 90-100 is voor veel al "hoog" en volgens mij prima. Op een hogere cadans dan dat je gewoon bent rijden vergt training voordat je dat zonder verhoogde hartslag lukt.
Wel, ik had wat zitten lezen, en heb meerdere keren tegengekomen dat het bevorderlijk is om op hogere cadans te trainen. Uiteraard vergt dit training.

Maar de reden hiervoor is dat ik voordien altijd op veel te hoge versnellingen zat. en ik merk duidelijk een positief verschil met een hogere cadans.

Qua hartslag weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel ik heb op dit moment. zal dit straks eens uitzoeken in de fitness.

Ps: als jij denkt dat hoge kadans geen speciaal goed idee is hoor ik het graag. Alle tips en info zijn welkom en geaprecieerd.
In de regel is je hart een geweldige spier voor duursporten. Bij veel mensen beter dan de benen. Bij een hoge cadans spreek je meer je hart aan. Hoge toeren, weinig inspanning.

Voor Rad am Ring is het denk ik zeker bevorderlijk om richting de 100+ cadans (boven de 110 lijkt mij onnodig) te werken, maar vanaf daar zou ik ook de focus houden op je doel en te stoppen met cadans training.

Het hoge ritme is dan al meer dan gemiddeld. Ikzelf zou daarna de focus op duurtrainingen bij zwaardere versnellingen. Zeker om met voldoende kracht de klimmetjes te kunnen doen.
Heb daarnet wat opzoekwerk gedaan naar randoneursritten. en ik denk dat ik in november de 200 van zwolle al eens ga meedoen. is een mooie manier om te starten.

Ik zit inderdaad meer rond de 100 van cadans. hoger dan 110 is al een beetje gekkenwerk. je zit ook niet meer stil dan ( ik althans niet.. )

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 24 sep 2019 15:54

monique70 schreef: 24 sep 2019 11:08 Ik denk dat je heel veel kan leren tijdens de langere randonneursritten. Experimenteer ook goed met voeding. Ik kan slecht eten binnen houden na langere tijd en eet veel vloeibaar en dan het liefst zo min mogelijk zoet. Hogere cadans kan fijn zijn, maar ik wissel onderweg ook veel in cadans. Soms is hoog fijn, soms rij ik een tijdje rond de 60, kan je net weer wat andere spieren laten herstellen.

Leuke uitdaging!
Randoneursritten staan al zeker op het programma.

Voeding is inderdaad ook iets wat ik nog nooit al fietsend heb gedaan ( je begrijpt wel wat ik bedoel ). Zoetigheden eet ik al niet, zelfde met alle soorten frisdrank en alcohol.
Ik drink enkel water.

Maar wat te eten tijdens zo een rit? Een boterham met kaas en hesp lijkt mij niet de meest iedeale oplossing.....

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 24 sep 2019 16:10

Met hesp zou ik het sowieso niet doen. ;)

Er zijn hele topics v.w.b. voeding volgeschreven, zie bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=25&t=90715
Afbeelding

Plaats reactie