Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

24h rit ( Rad am Ring 2020 )

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 16 sep 2019 15:57

Hello allemaal.

Het komende jaar ga ik deelnemen aan Rad am ring ( Voor diegene die niet bekend zijn met dit gegeven, Dit is een 24h evenement op de nurburgring. Echter zijn er rond het circuit ook soortgelijke mountainbike race's )


Nu, ik wil aan dit evenement deelnemen als een one man show ( ben lang niet de enige )
Om te kijken of ik dit mentaal kan verwerken. WANT het uiteindelijke doel is eventueel ooit kunnen deelnemen aan de tour divide...... ( misschien )

Nu fiets ik wel regelmatig ( tot november dagelijks.... en vanaf vandaag ook terug dagelijks ) Dan bedoel ik .. woon werk verkeer / winkel .... whatever.

Echter is dit niet voldoende, Dus om een lang verhaal kort te maken.

Waar / bij wie kan ik terecht voor raad en tips om te trainen voor dit evenement.

Gaande van wekelijkse trainingschema's / voedingschemas.. Alsook ervaringen/ tips voor het eigenlijke evenement.

Alle tips zijn welkom en ten zeerste geaprecieerd!

Bedankt boys! and remember, rubber side down and shiny side up! :like:

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 sep 2019 16:10

Heftig hoor!

Wat is verder je fietservaring? Of je 'trainingsleeftijd'. Wat heb je al voor de kiezen gehad? Puur dat woonwerk verkeer? Heb je al langere tocht in de benen en zoja hoelang?

Het wordt vooral een lange dag in het zadel, dus dat zal je moeten trainen lijkt me. Dus praktisch gedacht: Opbouwend langere duurritten in het weekend waarbij je zo lang mogelijk op de fiets zit en niks geeft om je snelheid. Doordeweeks kan je dan wat intensieve momentjes op je woonwerk inplannen.

Klinkt als zitvlees creëren, wennen aan de hele dag door eten tijdens het fietsen, goed blijven drinken, de houding vol kunnen houden en niet vergeten dat je ook behoorlijk wat hoogtemeters voor de kiezen krijgt dus je zal ook intensief werk moeten doen (dat verbetert ook je basistempo).

Qua schema's heb ik niet direct advies maar je kan je laten inspireren door de wereld van randonneurs die veel lange tochten maken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 sep 2019 16:16

randonneurstochten denk ik dan ook meteen aan.., die bouwen op van 200km tot 400 of 600 in ieder geval. En speciale 1000km of langere tochten zijn vaak hun hoofddoelen.
Rad am Ring zul je wellicht al je verzoringsspullen in de pitsstraat kwijt kunnen... Hoef je dus minder zelfvoorzienend op de fiets te zijn dan met randonneurstochten. Verder lijkt het me een prima oefening voor het kweken van zitvlees, het leren vinden van een snelheid/inspanning en houding die jij persoonlijk makkelijk lang kunt volhouden. En ook voor het fietsen in het donker en de nacht door.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 16 sep 2019 16:21

zitten een paar zeer steile stukken in dus zorg voor een mini verzetje als solo rijder. als team is dat veel beter te verteren als je even moet harken op bepaalde stroken.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 16 sep 2019 17:04

Ik vond bij mijn solo rit van afgelopen juli (662km in 1 rit (https://www.strava.com/activities/2542065421)) de nacht mentaal het zwaarste. Nu is het wel zo dat ik echt volledig op mijzelf was aangewezen en dat je bij een dergelijk evenement wellicht tussendoor nog wel wat aanspraak hebt. Dus dat zal wellicht een voordeel zijn. Ik had voor mijn tocht niet veel bijzonders gedaan. Ook met name woon-werk verkeer (variërend tussen 20 en 50km enkele reis).

Wat ik wel kan aanbevelen is een opzet ligstuur. Dan kun je wat meer afwisselen in de posities.

En wat de andere ook al zeggen. Kijk eens wat rond in de randonneurs wereld. Die ben ik op dit moment ook nog aan het verkennen. Ik wil op termijn meedoen aan iets van London-Edinburgh-London, Transcontinental of iets vergelijkbaars met de ATB.
Mijn Strava

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 16 sep 2019 17:11

Wat is je doel in die 24 uur? Wanneer denk je dat je tevreden bent met het resultaat?
Denk daar eerst over na.
Ligstuur mag waarschijnlijk niet. Op Zandvoort 24u niet in ieder geval.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 sep 2019 19:00

Ligstuur is niet toegestaan (kun je overigens heel gemakkelijk controleren op de deze website https://radamring.de/agb/#materialbestimmungen).

Lean
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2019 11:56

Lean 16 sep 2019 19:30

Dit jaar en vorig jaar tweede geworden op Zandvoort met 732km en 801km. Ik zou zeker een paar randonneursbrevetten proberen te rijden. 600 hoeft niet perse, 400 is prima maar dan wel eentje waarbij je savonds start en de nacht door fietst. S'nachts fietsen kan mentaal best zwaar zijn. Ik krijg vaak wel een mentaal zwaar moment en ook een moment dat ik in slaap val op de fiets dus daar moet je mee leren omgaan. Qua eten neem ik vanalles wat. Notenrepen, graanrepen, ontbijtkoek en vergeet niet wat zoute dingen zoals bifi worstjes, zeker als het warm gaat worden. En snoep. En verder gewoon sportdrank. Trainingstips heb ik niet behalve lang en ver :D Als je iemand zo gek kan krijgen om langs de kant te staan en je elke 2-3 uur te bevoorraden scheelt dat in mijn ervaring ook een half uur op de 24 uur.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 16 sep 2019 20:51

Nou je moet er maar zin in hebben. 24 uur is denk ik +- 15/20 ronden x 580hm.

Is toch anders dan door 12 NL provincies of circuit Zandvoort.

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 17 sep 2019 09:13

wouterf schreef: 16 sep 2019 16:10 Heftig hoor!

Wat is verder je fietservaring? Of je 'trainingsleeftijd'. Wat heb je al voor de kiezen gehad? Puur dat woonwerk verkeer? Heb je al langere tocht in de benen en zoja hoelang?

Het wordt vooral een lange dag in het zadel, dus dat zal je moeten trainen lijkt me. Dus praktisch gedacht: Opbouwend langere duurritten in het weekend waarbij je zo lang mogelijk op de fiets zit en niks geeft om je snelheid. Doordeweeks kan je dan wat intensieve momentjes op je woonwerk inplannen.

Klinkt als zitvlees creëren, wennen aan de hele dag door eten tijdens het fietsen, goed blijven drinken, de houding vol kunnen houden en niet vergeten dat je ook behoorlijk wat hoogtemeters voor de kiezen krijgt dus je zal ook intensief werk moeten doen (dat verbetert ook je basistempo).

Qua schema's heb ik niet direct advies maar je kan je laten inspireren door de wereld van randonneurs die veel lange tochten maken.
Ik heb al enkele zaken gedaan. Ik ben zo in 2014 een hele maand door Japan getrokken.
In 2013 heb ik dan telkens van uit Londerzeel ( Belgie ) Naar Londen, Amsterdam en Parijs gefietst.

Dit is echter wel allemaal al even geleden.

Ik heb deze zomer wel al 2x gaan trainen op de Nurburgring zelf. tijdens de trainingsessies. Dus ik heb zeker al geproefd dat dit een pittig rondje is. ( Ben ook actief in de motorsport dus ken het circuit dan ook uit mijn broekzak )

Ik had gezien dat hier iemand de vraag stelde wat ik wenste als resultaat...
Eigenlijk gewoon al de 24u uitrijden, zonder op de laatste plaats te staan.
Zou zelfs tevreden zijn met de laatste plaats..... Als ik maar geen 10 ronden achterstand heb :lol:

De fiets die ik gebruik is alvast geen racefiets. Het is een Cube Acid ( heb deze nu al een goede 10+ jaar. ) Deze ondertussen wel al uitgerust met tal van aftermarket spul...
De keuze van de fiets is simpel, Heb met deze al heel wat avonturen meegemaakt en heb wat moeite om er afstand van te nemen. Daarom is de 24u race zijn uitvaart.... de laatste rit. Want na de 24h koop ik een nieuwe.

Het lijkt inderdaad een logische stap om in de weekends al te beginnen met tochten van ±200km en deze stelselmatig opbouwen. De snelheid maakt tenslotte niet uit.
Dat zien we wel als het allemaal zover is :like:

Ik wil alvast iedereen bedanken voor de nuttige reacties, Hoewel sommige vanzelfsprekend zijn is het niet slecht dat deze vermeld worden.

Thanks!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 sep 2019 12:22

Ik heb drie keer de rad am ring gefietst, niet de 24 uurs race, maar de 150 km jederman rennen. Het laatste stuk bij de hohe acht is steil. 15% of zo. Iedere 24 uursrijder die ik zag fietsen, deed daar heel rustig. Waar ik mezelf in 5 uur leeg rij, hebben zijn daar de hele dag voor. Ik heb niet de indruk dat die gasten ooit in D2 fietsen, laat staan D3. Je moet dus heel rustig kunnen klimmen. Een 34/32 verzet lijkt me haast wel het minimum
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 17 sep 2019 16:53

Als het niet om de 1e plaats gaat, maar het om 24h vol te houden is (is natuurlijk a;l een prestatie op zich!!) dan zou ik zoveel mogelijk lange ritten inplannen. Al dan ook niet 's avonds (20:30 is het donker)
WiND 56 - 2020

Plaats reactie