Pagina 1 van 3

Hartslagzones

Geplaatst: 11 sep 2019 22:36
door Ensli
Hallo allemaal,

Ik fiets nu ongeveer 4 maandjes. Een maand geleden heb ik een VO2max test gedaan in een medisch centrum. De sportarts gaf mij als tip om meer om me heen te kijken en te genieten van de omgeving tijdens het fietsen. Ofwel: train meer in D1 (en D2) (hartslag 65-70%) om de basisconditie te verbeteren. Ik heb daarna wat research gedaan en de meest recente onderzoeken wijzen uit dat hoog intensieve trainingen met een laag volume (waaronder High Intensive Interval Training oftewel HIIT) juist worden aanbevolen om de duurvermogen te verbeteren.

Artikel die ik onder andere heb gevonden: https://journals.humankinetics.com/view ... e-p239.xml

Ik vind het een beetje dubbel. Ik zou graag het advies van de sportarts willen opvolgen maar de artikelen spreken hem tegen. Wat is jullie ervaring en hoe kijken jullie er naar?

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 11 sep 2019 22:55
door Titi
Dat kan inderdaad kloppen. Maar zonder een goede basis kan je uw duurvermogen ook niet verbeteren.
Als ik jou was zou ik aan zeer lage hartslagen trainen dus zone 1 en 2. Na enkele maanden ga je hierin al veel verbetering zien waarna je wat intensievere blokjes kan doen. Maar die 2 eerste zones blijven de belangrijkste omdat je hierin het meeste traint.

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 11 sep 2019 23:37
door Ensli
Titi schreef: 11 sep 2019 22:55 Dat kan inderdaad kloppen. Maar zonder een goede basis kan je uw duurvermogen ook niet verbeteren.
Als ik jou was zou ik aan zeer lage hartslagen trainen dus zone 1 en 2. Na enkele maanden ga je hierin al veel verbetering zien waarna je wat intensievere blokjes kan doen. Maar die 2 eerste zones blijven de belangrijkste omdat je hierin het meeste traint.
Aha dat klinkt logischer. Alleen weet ik niet wanneer ik een goede basis heb. Is dat 30kmh kunnen fietsen met een hf 65%? Mijn doel is de Alpe d Huez beklimmen in juni 2020. Het liefst 6 keer. Ik heb zelf een periodisering gemaakt waarin staat dat ik eind dit jaar al over ga van D1-D2 naar D2-D3. Is dat niet te vroeg? Heb ik dan een goede fundering opgebouwd o.b.v. mijn doel? Zoniet, zou je het anders doen?

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 06:43
door rudi assauer
Je gaat sneller fietsen door langzaam te fietsen is de stelregel.

Kijken naar gem snelheid zegt sowieso niets omdat dat een output is op basis van veel variabelen waar je geen of slechts in beperkte mate invloed op hebt zoals, wind, verkeer, rolweerstand wegdek, stoplichten etc. Dus zeggen dat je 30 gemiddeld rijdt en dat dan je basis goed is kan niet. Zo'n uitspraak heeft geen waarde.

Het fietsleven is sowieso leuker als je je niet laat leiden door het vakje op je fietscomputer met gem kmh, maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.

Wat mij betreft heeft je sportarts gelijk, heb dat zelf ook ondervonden. Maak van je weekendritten gewoon de lange duurritten, en geniet, en zorg gewoon dat je vlieguren maakt; veel. Je merkt vanzelf wel dat je op een gegeven moment een omslagpunt bereikt.

Doordeweeks kun je dan overigens nog steeds wel een hit, sweetspot of interval doen voor de leuk, trainingseffect en om de sleur van de duurritten te breken.

Maar belangrijkste idd gewoon veel uren maken in D1 en D2. Je hebt immers een goed fundament nodig om een huis te bouwen, en dat geldt ook in het fietsen.

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 07:14
door Karl66
Bij duurtraining gaat het letterlijk om het duurvermogen. Het gaat om de duur dat je iets vol kan houden. Als je zes keer de alp op wilt fietsen, dan is het prettig dat je het vermogen hebt om dat te doen, maar je moet dat vermogen ook uren lang vol kunnen houden. Dat is de basis van een duursport als fietsen, uren maken en dan wordt bedoelt uren achter elkaar maken.

Maar als je alleen maar uren maakt, dan bot je vermogen heel erg af en kan je alleen nog maar wat je traint, heel lang en heel rustig fietsen. Daarom is het goed om wat afwisseling in te bouwen en ook intensieve blokjes mee te blijven nemen. Als je 80% van de te tijd lekker op je gemak rondfietst en van de omgeving geniet en ongeveer 20% van de tijd je lekker het snot voor de ogen fietst, dan zit je behoorlijk goed. Veel ingewikkelder dan dit is het eigenlijk niet.

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 07:45
door bartdr
80-20 regel is inderdaad een goede richt! Is zelfs ooit aangetoond dat vroeger (voor de kennis er was) de succesvolle marathonlopers "uit zichzelf" vaak ongeveer die verhouding hanteerden, waar de minder succesvolle lopers vaak intensiever trainden.

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 08:18
door amclassic-fan
@Titi, ik zou het niet als 'of', maar meer als 'en'. Ook die eerste 2 maanden kan het echt geen kwaad als er een keer een stuk maximaal in zit, sterker nog dat is een stuk efficiënter dan enkel en alleen rustig fietsen.

@Ensli, je kan misschien van D1 op een gegeven moment D2 maken, dat is niet handig, maar het kan eventueel. Van D2 vervolgens D3 maken dat gaat echt niet lukken. Dan ben je iedere keer een tijdrit van 4 uur aan het rijden. D1 is de basis en van daaruit ga je variëren, maar ook richting je doel blijf je veruit de meeste tijd gewoon in D1 rijden.

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 08:48
door walter-
Heb je dat gelezen en denk je dat dat op jou van toepassing is?
Ik lees : "Methods: Sixteen moderately trained triathletes ...".
Als jij pas 4 maanden fietst hebben die 16 jongens een basisconditie waar jij alleen maar van kan dromen. Op geen enkele manier is dat relevant voor het stadium waar jij zit.
Daarnaast: ja; als je weinig denkt te sporten kan je idd beter intentied sporten. Maar weinig is denk ik iets als een uurtje of 3 per week. En dat is niet zo leuk sporten. Dat is echt af zien.
Ook zo een interval training uitvoeren is serieus afzien.
Als je zo begint is de kans zeer groot dat je het binnen afzienbare tijd opgeeft.

Het advies van de dokter is zeer juist.
En onderschat het niet: rijden in D1, D2 vraagt echt discipline om het tempo laag te houden...

Moest je gaan lopen ipv fietsen kan het ook niet anders; leer je dan niet opbouwen loop je tegen kwetsures aan.

Los daarvan; zoek eens een interval trainingsschema en probeer het eens uit te voeren. Het vertelt je snel waar je conditie staat.

Walter

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 09:03
door MarkVeenstra
Sowieso, als je 6 keer de Alp op wilt fietsen op 1 dag.., Dan mag je er vanuit gaan dat je een uurtje of 10 aan het fietsen bent (misschien wat minder, waarschijnlijk wat meer).
Alleen maar HIIT, laat jou dan de 1e keer lekker die berg op fietsen, en een 2e keer zal je nog wel trekken ook. Maar de 4e, 5e en 6e keer is dan niet meer relevant ;).

In het weekend uren maken. basis bouwen in D1, en het is prima als dat in de wintermaanden een 3 a 4 uurtjes is. In het voorjaar een beetje uitbouwen en een enkele rit of toertocht rijden van 8u of meer. (kan je ook oefenen met eten en drinken, wat verteerd je lijf nog na 6 uur lang zoete meuk etc).
En doordeweeks, 1x intensief of intensief interval (geeft het een naampje). En als je nog een 3e training doet, doe je die nu nog lekker rustig in D1 (90 - 120 min oid). En van t voorjaar wissel je die wat af met blokjes in D2 misschien. Zeker als je dat leuk vindt om te doen.

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 09:13
door walter-
Ensli schreef: 11 sep 2019 23:37
Titi schreef: 11 sep 2019 22:55 ....Is dat 30kmh kunnen fietsen met een hf 65%? Mijn doel is de Alpe d Huez beklimmen in juni 2020. Het liefst 6 keer. Ik heb zelf een periodisering gemaakt waarin staat dat ik eind dit jaar al over ga van D1-D2 naar D2-D3. Is dat niet te vroeg? Heb ik dan een goede fundering opgebouwd o.b.v. mijn doel? Zoniet, zou je het anders doen?
Je staat voor het zoeken van een goed trainingsschema.
Op basis waarvan heb die periodisering gemaakt?

Maar als je 6 keer zo een berg wil oprijden ben je klaar als je zo 1 berg kan oprijden in zone d2 maximaal. Geen idee waarom je dan ooit D3 zou moeten trainen (Los van het feit dat afwisseling leuk is).
Renners trainen veelal om zo lang mogelijk tegen hun omslagpunt te kunnen rijden. Maar om 6 keer alpe dhuez op te rijden moet je dat eigenlijk bijna volledig in D2 kunnen.
Dat gaat alleen gaan met heel veel uren D1 trainen. Als ik alpe dhuez op rijdt is dat 1 keer en zowat tegen omslag punt. Dat is een totaal andere oefening waar jij voor staat.

Walter

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 09:57
door bve
Dat iedereen d1 als zo licht ervaart... als ik 4 uur d1 heb gereden dan voel ik het wel.
Eén lange duurtraining per week gaat zeker goed zijn voor je conditie, train je minder dan 6 uur in de week had ik geen tweede duurtraining gedaan maar de overige trainingen met blokjes. Met een goede bloktraining zit je nog steeds de helft van de tijd in d1.
Kortweg: train gevarieerd.

Re: Hartslagzones

Geplaatst: 12 sep 2019 10:29
door bakboord1
Ik zit qua conditie-opbouw een beetje in hetzelfde schuitje als TS. Ik heb gisteren een D1 gedaan en dat is in het begin wennen en jezelf inhouden. Gemiddeld reed ik 24km/h en dan ben je dus e-Bike / scholierenvoer. Maar op een gegeven moment wordt het wel relaxt als je jezelf erin berust en ik heb gisteren weer dingen gezien op mijn vaste route die me nog niet eerder zijn opgevallen. Hopelijk gaat mijn tempo snel weer wat omhoog want het is niet mijn doel al de rondjes op 24km/h te blijven fietsen.