Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslagzones

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 sep 2019 15:41

nee joh.., als je VO2 max bijvoorbeeld 60 is.., Dan moet je een dusdanige snelheid fietsen (vermogen leveren) waarmee je de 1e keer de berg op slechts 10 van de 60 gebruikt. Dan heb je nog 50 over voor de overige 5 beklimmingen. Die doe je ook elk met 10.., en zo red je het precies. Dan heb je de inspanning zo goed mogelijk uitgesmeerd :mrgreen: .
Hoe meer VO2 max je hebt, hoe vaker/harder je een berg op komt. Maar dat is logisch zou Cruyff zeggen :lol:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2019 16:05

walter- schreef: 16 sep 2019 15:10
amclassic-fan schreef: 16 sep 2019 14:46 VO2Max zegt wat over hoe snel je 1x die berg op kunt rijden, maar voor 6x is het een slechte parameter.
het is eerder omgekeerd: VO2max is een redelijke maat voor je kwaliteit om aan duursporten te doen. Een berg 1 keer oprijden is nog geen duursport, 6 keer daarentegen...
Alpe d'Huez oprijden is nu ook geen sprintje te noemen. Dat lijkt mij echt wel een duurinspanning, je prestatie wordt bepaald door je capaciteit om aeroob vermogen te kunnen leveren.

Vergelijk VO2max met de pk's in je auto. Met een Opel Astra met 70 pk gaat het niet lukken om met 250 km/h over de autobahn naar Oostenrijk te vlammen, daarvoor zal je een model met meer pk's nodig hebben, zeg een RS6. Heb je een VO2Max van 50 dan weet je dat je niet de illusie hoeft te hebben dat je in 45 minuten bovenop de Alp staat, dat gaat gewoon niet lukken wat je ook probeert. Behoor je tot de happy few met een VO2Max boven de 75, dan heb je intrinsiek wel de mogelijkheid om 1 keer heel hard naar boven te rijden. Wil je het 6 keer doen, dal zal er in beide gevallen vele trainingsuren aan te pas moeten komen. Wat bve dus ook al zei.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Bert74
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2016 13:08

Bert74 16 sep 2019 16:34

bve schreef: 16 sep 2019 15:26 Een inspanning van een uur is absoluut duursport, ten minste in elke definitie die ik ken. Ik ben het met amclassic-fan eens dat je VO2max meer zegt over je kwaliteit om één keer die berg over te rijden dan je kwaliteit om het 6x te kunnen. VO2max zegt namelijk dat je een bepaalt vermogen zou kunnen leveren, je conditie zorgt ervoor dat je dat potentiële vermogen langer kan benutten.

hoge vo2max + slechte conditie = 1 goede klim, dnf na klim 3
lage vo2max + goede conditie = 6 trage klimmen
hoge vo2max + goede conditie = 6 snelle klimmen
Grotendeels eens. Hoge Vo2 max = goede cardiovasculaire conditie (zuurstof transport), Vo2 max wordt behaald vlak tegen de maximale hartslag, dus dat houdt je nooit de hele klim vol. Mensen met een hoge Vo2 max hebben vrijwel zonder uitzondering ook een hoog FTP.

Echter om de Alp 6 keer goed op te kunnen rijden heb je naast het vermogen om zuurstof te transporteren ook duurvermogen nodig. O.a. je energievoorziening (koolhydraten, vetten verbranding), verzuringsmechanismes etc. Gelukkig is dit goed te trainen als de Vo2 max goed is.

Ik zou het zo neer willen zetten:
Matige vo2max + weinig duurvermogen = geen klim
Hoge vo2max + weinig duurvermogen = 1-2 goede klimmen daarna opgeblazen
Redelijke vo2 max + goed duurvermogen = 6 trage klimmen
Hoge Vo2 max + goed duurvermogen = 6 goede klimmen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 sep 2019 19:30

Leuke reacties.
Praktijk blijkt ook wel redelijke vo2 max duurvermogen en traag/redelijk klimmen.
Mijn waardes van gisteren.
Ben 51 en 78kg
Bijlagen
13E90211-3D1D-4F1A-BB53-539C63CC98C9.jpeg
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie