Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten tijdens de rit

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 aug 2019 09:58

Dit is mijn voedingsschema, misschien heb je er wat aan, en waarschijnlijk helemaal niets:
*als ik bidon zeg bedoel ik een 750mL bidon.

Wedstrijden: 2 uur van te voren nog eten, daarna niets meer (een koekje of een snoepje mag natuurlijk altijd wel).
GEEN slappe kantinekoffie!! trap er niet in!
Een gelletje (met cafeine) voor de start, en als het langer dan een uur duurt bij 45 minuten nog een gelletje (zonder cafeine), sportdrank in de bidon, maar daar kom ik meestal amper aan toe.

Rustige trainingen tot een uur of 2:
Bidon met een espressokopje kristalsuiker (15 gram), een banaantje of krentenbolletje met kaas als mee, vooral als reserve, verdwijnt meestal bij thuiskomst in de prullenbak.

Groepsritjes van 3-4 uur:
Bidonnetje met 15-20 gram kristalsuiker en een krentenbolletje met kaas, dat gaat rond de 80 km (tussen de 2 en de 3 uur) op.

Hele warme dagen: extra bidon met gewoon water, en evt een tappunt opzoeken of een cola'tje halen bij een tankstation als het op dreigt te raken.

Rare duurtochten en dergelijke: Zo veel mogelijk eten zonder dat je er minder hard van gaat fietsen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 aug 2019 10:12

Tijdens de Sporza fietsvakantie gaf prof. Hespel (KUL) een boeiende uiteenzetting over voeding/drinken tijdens het sporten.
De presentatie zelf heb ik niet, met dank aan google wel dit artikel gevonden:
https://6dsportsnutrition.com/nl/scienc ... de-darmen/

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 27 aug 2019 11:51

Ik neem op ritten korter dan 2 uur 1 grote bidon sportdrank (isostar oid) en geen eten mee. Bij langere ritten 2 bidons en die bij ritten langer dan 3,5-4 uur vul ik die onderweg bij. Wat eten betreft hanteer ik de formule: Aantal uren rit -2= aantal units.
Een unit is bijvoorbeeld een krentenbol, ontbijtkoek (grote voorverpakte repen) of stuk appeltaart bij koffiestop.
Bij zware cyclo's grijp ik daarnaast nog naar specifieke repen en gels. Ik ga dan na een uur eten en drinken en mik op 80-100 gram koolhydraten per uur. (dat is ongeveer 500 ml sportdrank, 1 snelle jelle of powerbar en 1 gel per uur)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 aug 2019 12:07

Ik eet en drink wel extreem veel als ik het hier zo lees. Maar ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar in een groep waarvan we de eerste twee uur even sterk zijn blijf ik na 5 of 6 uur altijd de sterkste. dat heb ik met alle maratons meegemaakt en ook gewoon met de club en vorige week ook weer in Italie, nota bene met van die lichte klimgeitjes van 70kg

Normale training d2
Normaal weer to een graad of 20 a 22, halve liter per uur
Langer dan twee uur eet ik elk uur wat een 200 tot 250 kcal (dus ook na het eerste uur!)

Bij intensieve trainingen D3 en harder is het 1 bidon 750ml per uur, dat is net aan, maar veel meer neem ik niet op. Ook elke uur wat eten.

Voorbeeld van een zeer intensieve klimrit
rit 120km van 5 uur 2800hm, dan ben ik flink bezig veel harder kan het niet
5 bidons
twee zakjes powerbar gums
3 gels maxim
1 snelle jelle
1 powerbar reep.

Dat is echt op aan het einde en dan ga ik daarna ook goed eten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 aug 2019 12:19

@wasbeer, dat is denk ik niet gek hoor.
Het is ook goed om elk uur iets te eten. Je kan natuurlijk tellen hoeveel koolhydraten je naar binnen werkt en hoe zwaar je bent etc. Maar een vuistregel die wel redelijk goed werkt (voor mijzelf met een 85 a 90 kg meestal) is 1 gel en 1 bidon sportdrank (500ml), per uur..., meer kan je lichaam toch niet opnemen. je kan dit aanvullen met water naar gelang de behoefte. Je kan ook 2 fruitreepjes doen en minder sportdrank. Je moet even opletten wat er in een gel of energy reep zit aan koolhydraten).
En inderdaad, vanaf uur 1 eten, want je lichaam moet wel de kans krijgen dit op te nemen.

Dus wat jij opschrijft op die rit.., de powerbar gums zegt me niets
Maar 3 gels, 1 snelle jelle, 1 powerbar --> 5 items op 5 uur, elk uur 1.. lijkt me prima. Zeker als het aangevuld is met 5 bidons (sport)drank. Was het vooral water, maar zat er in die powerbar gums nog nuttige spullen.. kom je ook goed uit.

Iets anders is het als je op een rustig trainingsritje in het weekend.., van een km of 100.., naast de 2 koffie en appelgebak met slagroom op het terras halverwege, ook nog eens 2 bananen, 3 krentebollen en een zooi energybars weg eet (en dan afvragen waarom je niets afvalt van dat fietsen) .. om maar even een hele overdreven tegenstelling te geven ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 27 aug 2019 14:43

MarkVeenstra schreef: 27 aug 2019 12:19
Maar een vuistregel die wel redelijk goed werkt (voor mijzelf met een 85 a 90 kg meestal) is 1 gel en 1 bidon sportdrank (500ml), per uur..., meer kan je lichaam toch niet opnemen.
Dan kom ik met jouw vuistregel tot ongeveer 50-60 gram koolhydraten. Dat vind ik weinig. Ik heb hetzelfde gewicht en denk dat een man van 85-90 kg tussen de 80 en 100 gram per uur op kan nemen.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 27 aug 2019 17:55

Dit is wel een podcast die ik een ieder kan aanraden https://podcasts.apple.com/nl/podcast/z ... 1351411199

Dr. Asker Jeukendrup drops some science and secrets when it comes to food you need whentraining. The coaches also talk pickle juice, carb-loading tips, and nutritional facts & fiction.
The discussion points for this episode are:- What food should you eat before a ride- What types of food are the best fuels for you- De-mystifying nutrition+ More
:winkthumb:

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 27 aug 2019 19:29

vermeulen schreef: 27 aug 2019 09:58
.........., verdwijnt meestal bij thuiskomst in de prullenbak.
Beetje off topic, maar dit vind ik eigenlijk redelijk bizar.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2019 19:47

HarryuitHilversum schreef: 27 aug 2019 14:43
MarkVeenstra schreef: 27 aug 2019 12:19
Maar een vuistregel die wel redelijk goed werkt (voor mijzelf met een 85 a 90 kg meestal) is 1 gel en 1 bidon sportdrank (500ml), per uur..., meer kan je lichaam toch niet opnemen.
Dan kom ik met jouw vuistregel tot ongeveer 50-60 gram koolhydraten. Dat vind ik weinig. Ik heb hetzelfde gewicht en denk dat een man van 85-90 kg tussen de 80 en 100 gram per uur op kan nemen.

Hoeveel koolhydraten per uur je op kunt nemen is niet direct afhankelijk van je lichaamsgewicht. Asker Jeukendrop heeft een mooie plaat er van gemaakt waarin de resultaten van een groot aantal onderzoeken samen worden afgebeeld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 aug 2019 10:32

@markveenstra

Powerbar gums
https://www.bike-components.de/en/Power ... ch-p70801/

Vind ik ideaal zitten er 9 in een zakje en een zakje is twee gels ongeveer.
Ze smaken echt naar winegums en ik ben een beetje snoep verslaafd, dus dit is voor mij ee win/win situatie :-)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 aug 2019 11:40

Ik neem eigenlijk nooit eten mee als ik ga fietsen. Heel zelden een paar sultana koekjes. Gisteren 180 km gefietst redelijk relaxed. Kadetje met kaas als ontbijt. Lunch 4 waterijsjes kadetje met kaas en een kadetje met gehaktbal. Ben niet zo van de gehaktballen maar mijn moeder stond er op dat ik haar eigen gemaakte gehaktbal opat :-).
Ik kan goed op mijn vetverbranding fietsen.

Energybars Gels of sportdrank neem ik nooit tijdens het fietsen. Alleen water in de bidons.

De suikers in deze energiebronnen zijn een grote aanslag op je gebit. Doordat je overwegend door je mond ademt droogt het speeksel in je mond snel uit. De suikers en zuren in de gels en sportdranken zijn desastreus voor je gebit. Ik neem wel altijd een suikervrij stukje kauwgom om de speekselproductie en dus de bescherming van je gebit op gang te houden.

https://www.telegraaf.nl/sport/19246367 ... ere-tanden

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 aug 2019 13:02

Als ik naar moeders ga neem ik inderdaad ook geen eten mee :lol:

Plaats reactie