Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten tijdens de rit

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 29 aug 2019 16:29

Je hebt de beste vergeten: aardbeien

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 aug 2019 21:11

Die zijn in Nederland schaars zeker in de grote silo,s.
In Italië hebben ze ze volop.

Ik heb even op de etiketten gekeken. Maar veel verschil is er niet. De kersen hebben 77gram kolydraten per en de powerbar 80gram. De bananen hebben 91gram kolydraten en de kikker 82gram.
We hebben ook een silo flamingo,s die kon ik nog niet, vallen een beetje tegen smaken een beetje naar grapefruit.

Waarschijnlijk kan ik net zo goed vijf kersen meenemen ipv een powerbar zakje. Zout gehalte is ook redelijk gelijk.

hebin029
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 jul 2012 19:21

hebin029 29 aug 2019 22:26

Sagan eet toch ook Haribo gummieberen na een rit ? :mrgreen:
Staat genoeg over geschreven waarom ze effectief zouden zijn.
https://www.fiets.nl/2017/02/27/sagan-d ... ummiberen/

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 29 aug 2019 22:49

Veel renners eten snoep na een rit. Ik zagber ook 1 met van die suikerbolletjes dat je in verschillende kleuren hebt.

Ik eet die ook altijd na een rit.

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 03 sep 2019 10:55

Ik heb ooit is (om te kijken of het wat is) deze gemaakt:

https://www.efprocycling.com/team-recip ... ice-cakes/

Het is even wennen qua smaak, vind het zelf een vrij vlakke smaak hebben en misschien had ik niet met 500gram rijst moeten beginnen (daar krijg je namelijk best wat cakes mee), maar ik gebruik dit als basis en ben aan het ontdekken wat ik er nog bij in kan stoppen om er meer smaak aan te brengen.

Goedkope oplossing om zelf reepjes te maken.

Sky heeft ook een rice cake recept, die iets anders is dan bovenstaande.
https://www.cyclist.co.uk/in-depth/865/ ... s/page/0/1

Deze heb ik zelf nog niet geprobeerd maar hier lijkt iets meer smaak aan te zitten.

Verder heb ik een tijd terug 2,5Kilo Maltodextrine gekocht (dit kost echt weinig) en stop hier ongeveer 30gr van in een 750ml bidon. Hierbij gooi ik 2 (of 3 als het erg warm weer is, heavy sweatter) elektrolyte tabletten ( Duursport Hydro Tabs momenteel, en sinds afgelopen zaterdag ook een paar busjes Nuun in m'n bezit die ik is ga testen, of gewoon de decathlon elektrolyte). Dit doe ik eigenlijk altijd in m'n bidons, behalve bij kortere ritjes.

Bij langere tochten (150+km) heb ik vaak nog een paar sportreepjes mee om wat afwisseling qua smaak te hebben, en een lekkere tosti tijdens de lunch of een keer een appeltaartje.. Als -nood- 2 of 3 gelletjes (proefpakketje bestellen),


Ik lees in dit topic het een en ander over carbloaden d.m.v. grote borden pasta e.d., carbloaden heeft pas zin als je daarvoor je koolhydraatvoorraad (in je lichaam) uitput/opmaakt. Dus 2, 3 dagen koolhydraatarm eten, en laag intensief trainen, 2 Dagen voordat je een prestatie neer moet zetten (carbloaden hoef je namelijk echt niet te doen voor een tourtochtje), begin je dan koolhydraatrijk te eten, als natuurlijke reactie op het uitputten van je koolhydraatvoorraad in je lichaam begint deze te hamsteren.

Zelfde geld voor caffeinne.. Als je normaal gesproken sloten koffie drinkt, heeft een caffeine gelletje eigenlijk geen effect, ook hier geld voor, caffeine innamen afbouwen voordat je de presentatie moet gaan neerzetten..
Rule #5

Plaats reactie