Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zadelhoogte en kramp

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 23 aug 2019 22:54

Ik heb vandaag mijn zadel wat hoger gezet. Dit omdat ik geregeld kramp krijg in de spier net boven de knie, aan de binnenkant. (Als ik het goed heb is dat de vastus medialis.) Ik had ergens gelezen dat een te lage zadelstand een oorzaak zou kunnen zijn. Bij de rit die ik vervolgens gemaakt heb, had ik geen kramp in de genoemde spier, maar wel in de kuitspier! Zou die kramp veroorzaakt kunnen worden door juist een te hóge zadelstand? Is er in zijn algemeenheid aan te geven: 'Te hoog kan leiden tot kramp hier, en te laag kan leiden tot kramp daar'? Of zou het gewoon even een kwestie zijn van wennen aan die nieuwe stand? Het voelde op zich wel lekker aan, moet ik zeggen. (Totdat die kramp de kop op ging steken natuurlijk!)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 aug 2019 13:13

ewout schreef: 23 aug 2019 22:54 Ik heb vandaag mijn zadel wat hoger gezet. ...............
Of zou het gewoon even een kwestie zijn van wennen aan die nieuwe stand? ...............
Hoeveel is "wat hoger"? Je hoogte aanpassen met 1 cm per keer.
Aan elke aanpassing moet je je lichaam de kans geven om te wennen, als je na enkele langere ritten nog steeds last hebt dan moet je terug aanpassen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 27 aug 2019 15:06

Volgens mij is het inderdaad globaal zoals je zelf zegt: zadel te laag geeft bovenbeenproblemen, zadel te hoog kuitproblemen. Alleen als je van elk wissewasje kramp krijgt, dan is dat toch wel gek. Wennen aan de andere hoogte kan wel zeker nodig zijn.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie