Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lekker aan het fietsen, wat nu?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 aug 2019 20:25

Gericht trainen vraagt om een trainingsdoel. Omschrijf je doel, zodat je het als kader kunt gebruiken.
Probeer wat aan die 5kg die er teveel aan zijn te doen. Minder eten, snoepen etc. Af en toe een keer nuchter trainen doet wonderen. Als het goed is, reageert je lichaam daar positief op en ontwikkel je je vetverbranding. Daar ga je efficiënter van rijden en je valt er van af.

Gericht trainen vraagt discipline. Gedegen afwisseling tussen lang/extensief en kort/intensief in allerlei combinaties (intervallen). Lees eens een boek over training en sportfysiologie deze winter. Ga eens met een groepje mee en leer van anderen. Intervallen gaat dan vanzelf. Tig keer hard aanzetten na een bocht en dan kijken wie je er af kunt rijden. Etc. Etc.

hayes

hayes 21 aug 2019 21:45

Over gericht trainen kan ik me niet uitspreken. Ik train nooit, ik fiets gewoon.
Een fietsdoel helpt idd wel. Iets om naartoe te werken, al is het enkel mentaal.
Dat kan een Ventoux of andere serieuze beklimming zijn, een rit van x aantal km, een aantal km per jaar,... maar zorg eerst en vooral dat je het leuk blijft vinden. Als je tegen je zin op je fiets kruipt (of na 10 minuten fietsen nog steeds baalt), dan doe je iets verkeerd.7

Fietsplezier moet doel n°1 blijven.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 22 aug 2019 09:29

Fietsplezier is nummer 1. Maar soms heb je een klein beetje een doel nodig. Ik heb in begin fout gemaakt om alleen maar te trainen ipv fietsen. Toen gewoon 2 jaar weer alleen maar gefietst.....en bijzonder genoeg....mijn D1 ritten gingen van 23 gemiddels naar 28 gemiddeld. Nu doe ik 2/3 fietsen en 1/3 echt trainen bevalt me super.

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 22 aug 2019 14:01

Toch maar eens wat rustiger gaan fietsen dan en af en toe afwisselen met interval. Mijn buurman hamert er ook elke keer op dat ik wat rustiger moet gaan fietsen, maar op de één of andere manier verval ik elke keer weer in stevig doortrappen. Wellicht komt dat ook omdat ik vrijwel altijd solo fiets. Morgen weer op en neer naar m'n werk (80km heen en weer) en proberen om dat rustiger te doen, met bijvoorbeeld hartslag niet boven de 135/140. Gisteren ook op en neer geweest, met 30,2 gemiddeld heen, maar ook een hartslag van 152 gemiddeld.
Felt AR4

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 aug 2019 14:45

hubertroth schreef: 22 aug 2019 14:01 Toch maar eens wat rustiger gaan fietsen dan en af en toe afwisselen met interval. Mijn buurman hamert er ook elke keer op dat ik wat rustiger moet gaan fietsen, maar op de één of andere manier verval ik elke keer weer in stevig doortrappen. Wellicht komt dat ook omdat ik vrijwel altijd solo fiets. Morgen weer op en neer naar m'n werk (80km heen en weer) en proberen om dat rustiger te doen, met bijvoorbeeld hartslag niet boven de 135/140. Gisteren ook op en neer geweest, met 30,2 gemiddeld heen, maar ook een hartslag van 152 gemiddeld.
Ken het gevoel.. Iedere keer vertrek ik met het idee van: "vandaag ga ik genieten en van mijn gemiddelde trek ik me niks aan". Na 10 minuten ben ik al weer bezig aan het sleuren..

In de Groepsritten ga ik bewust mee met de 2de groep ipv de vlugste. Dan zit ik eens rond een deftige rustige hartslag veel kilometers weg te trappen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 aug 2019 15:58

Rustig fietsen: hou enkel je hartslag in het scherm, en vergeet snelheid, gemiddelde, etc.
Solo bij elke rit jagen naar een hoger gemiddelde: nergens voor nodig en vaak contraproductief.
Alhoewel dit een zeer persoonlijk gegeven is, en een fietsproef bijgevolg duidelijkheid zal moeten brengen: je vermelde hartslagwaarden lijken met hoog.
Vermoedelijk fiets je vaak 'in 't rood'.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 22 aug 2019 20:17

Conditioneel zit het volgens mij wel goed bij je. Trainen voor een mooie GF in Frankrijk of Italie bijvoorbeeld is een leuke uitdaging en een ervaring om nooit te vergeten :like:

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 23 aug 2019 00:22

In de (west)vlaanderen betekend er snel uit zien wel weer iets anders. :like:

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 aug 2019 07:05

ottorongo schreef: 23 aug 2019 00:22 In de (west)vlaanderen betekend er snel uit zien wel weer iets anders. :like:
Ik zi snel op olle2 de maniern! Ik zin ne boas!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 aug 2019 12:11

Djemz schreef: 22 aug 2019 14:45 Ken het gevoel.. Iedere keer vertrek ik met het idee van: "vandaag ga ik genieten en van mijn gemiddelde trek ik me niks aan". Na 10 minuten ben ik al weer bezig aan het sleuren..

In de Groepsritten ga ik bewust mee met de 2de groep ipv de vlugste. Dan zit ik eens rond een deftige rustige hartslag veel kilometers weg te trappen.
Bij mij is het haast andersom. Wanneer ik solo fiets val ik bijna om, terwijl ik in de groep ze er allemaal af (probeer) te rijden.

Sluit me volledig aan bij de bovenstaande tips. Zelf probeer ik 75% van de tijd rustig aan te doen, lekker achterin de groep te hangen met misschien 1-2 sprintjes. 25% van de tijd is het dan sleuren op kop met de snelle groep.

Rijden in clubverband leent zich wel voor intervallen/sweetspot trainingen of juist lekker relaxed te rijden en een praatje te maken.

Plaats reactie