Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Geïrriteerde kuitspier

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 jul 2019 17:41

Ik hoor en zie een hoop adviezen wat toch wel raar is aangezien TS Bikey niet eens gespecificeerd heeft waar precies in zijn kuit hij iets voelt.

Tevens zie ik niet wat TS Bikey precies voelt. Is het een zeurend gevoel, stekende pijn.......?

Bikey: 'De huisarts heeft bij een van de keren de diagnose gescheurde kuitspier uitgesproken'
Tja wat moet je met zoiets? Niks dus. Gelul van een dronken aardbei.

Een zweepslag is meestal ook een miniscule spierscheuring en dat voel je echt wel (alsof er een kogel ingeschoten wordt) en dat wordt ook niet even snel beter na wat dagen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 jul 2019 19:06

ik ben 2/1/2/ jaar geleden met snowboarden een hernia rijker en sindsdien ook een kuitspier waar ik chronische pijn en spierverlies in heb. Neuroloog zegt dat het door de aansturing van de beklemde zenuw komt. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er toen iets is afgescheurd in mijn kuit. Na een echo in de kuit bleek ook dat er wat littekenweefsel in zit. Ik heb heel hard getraind om mijn linkerbeen weer net zo sterk als mijn rechter te krijgen, maar het gaat nooit meer gelijk worden. De kramp schiet er snel in en mijn linkerkuit is gewoon een stuk dunner dan mijn rechter. Ik kan er gelukkig wel prima mee fietsen, maar hardlopen of voetballen moet ik misschien niet meer proberen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 jul 2019 19:14

@bever, weet je dan ook zeker dat je linkerbeen vooraf even sterk was als je rechterbeen? Dat is vaak niet het geval.

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 jul 2019 19:23

Jans schreef: 28 jul 2019 19:14 @bever, weet je dan ook zeker dat je linkerbeen vooraf even sterk was als je rechterbeen? Dat is vaak niet het geval.
Hele goede vraag. Mijn linkerbeen is altijd iets minder ontwikkeld geweest, maar niet zodanig dat er centimeters verschil in kuitomvang zat (ja, dat heb ik altijd goed bijgehouden :) )

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 jul 2019 20:37

Dat klinkt niét als een spierscheur.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 jul 2019 20:45

bever schreef: 28 jul 2019 19:23
Jans schreef: 28 jul 2019 19:14 @bever, weet je dan ook zeker dat je linkerbeen vooraf even sterk was als je rechterbeen? Dat is vaak niet het geval.
Hele goede vraag. Mijn linkerbeen is altijd iets minder ontwikkeld geweest, maar niet zodanig dat er centimeters verschil in kuitomvang zat (ja, dat heb ik altijd goed bijgehouden :) )
Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn. Mijn linkerbeen is al heel lang minder sterk dan mijn rechter. Met het advies me er niet te druk over te maken, om te voorkomen dat andere blessures ontstaan.
@Bikey, ik zou naar een fysio gaan, misschien eentje die een echo kan maken?

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 28 jul 2019 20:49

Nee_Nee schreef: 28 jul 2019 20:37 Dat klinkt niét als een spierscheur.
maar waarom dan dat littekenweefsel ? Ik weet het ook niet hoor en wil eigenlijk ook niet het topic van de TS kapen :)

Ik onderschrijf het advies van Jans

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 29 jul 2019 15:06

ottorongo schreef: 23 jul 2019 14:33 Ik deed het protocol als volgt:: eerst naar de kine voor de nodige vaststellingen en advies. Dan naar de huisarts om zijn advies, resultaat, de huisarts zat er in sommige gevallen mijlenver naast.(zelfs meestal) :mrgreen:
mijn huisarts hoort mij al komen als ik zeg :"2 weken rust en ontstekingsremmers hebben niet geholpen" :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jul 2019 15:43

Glazen bol blijft mistig vandaag.

(Ooit had ik zelf een spierscheur. Die voel je direct bij de koude start bij het begin van de training. Als de spieren warmer worden en langer worden, voel je er niets meer van. Das een instinker dus)
.
“Het schiet er na 40km soms in” is iets anders. TS is mi op zoek naar een goeie diagnose. Mijn advies: zoek een goeie FT of sportarts.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 29 jul 2019 16:19

Ik heb een spierscheur gehad in mijn bovenarm.Dat was wel een zware scheur want ging gepaard (geloof het of niet) een een luide knal Ik kan je verzekeren dat je dan met je arm niks meer kunt aanvangen. En dit voor vele weken.

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 30 jul 2019 10:49

Ik heb er niet iedere rit last van, maar als ik er last van heb voel ik de gehele rit niets, tot een bepaald moment. Dan schiet het er opeens in. De ene keer kan ik met een klein beetje krachtsverschil alsnog naar huis fietsen. De andere keer kan ik mijn trapper niet meer rond krijgen met mijn linkerbeen.

Na een paar dagen is het vaak wel over, maar als ik in die periode ga sporten, dan duurt dat een stuk langer. Soms ben ik zelfs een paar weken zoet voor ik weer echt voluit zou kunnen sporten. Tot het er opeens weer opnieuw inschiet. Soms duurt dat een paar weken, soms een paar maanden.

Het lijkt me een goed idee om eens met deze klachten naar een fysio te gaan. Zorgverzekering vergoed toch een aantal behandelingen per jaar. Waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jul 2019 11:26

Bikey schreef: 30 jul 2019 10:49 Zorgverzekering vergoed toch een aantal behandelingen per jaar. Waarom zou ik daar dan geen gebruik van maken.
Hier begrijp ik echt niets van. Als het niet betaald zou worden dan was het niet ernstig genoeg?

Plaats reactie