Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

10km Time Trial

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 jul 2019 22:43

Ik heb nog nooit van het wk nieuwelingen gehoord. Zelf zal ik 20 minuten doen over 10 km ;-). Maar het idee zo snel mogelijk te willen rijden ontgaat me... Dat laat ik aan anderen...
Wil je zeggen dat voor iemand die wat fit is, in zijn twintiger jaren, dat die niet zou kunnen wat een enkele 10tallen 15 jaringen kunnen in Nederland (40km/u rijden over 10km)?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 01 aug 2019 09:03

Walter ik denk dat je toch een beetje buiten de realiteit redeneert. Even een voorbeeld. Ik heb afgelopen zaterdag de Pieter Weening Classic gefietst.

https://www.strava.com/activities/2566844015

Dit is weliswaar geen race maar een toertocht (ongeveer 1500 deelnemers) maar ik heb 150 kilometers alleen maar ingehaald en solo gefietst met af en toe een paar wielrenners in het kielzog. (Ik fiets op een triathlonfiets) door veel fietsers werd er echt wel hard doorgereden maar die reden dan weer kop over kop. Om dan weer met het groepje af te zakken als het de achterblijvers te gek ging. Als solist hou ik sowieso nergens rekening mee (met wielzuigers) dus genoeg zien lossen.

Ik fiets veel en kan lang heel hard fietsen. Zoals ik schreef doe ik dit op een triathlon fiets met uiteraard het nodige Aerodynamische voordeel. Maar als ik met mijn ervaring aan een tijdrit mee doe van 15 km dan zit ik ook hooguit op 43 km/h gemiddeld. En dan ga ik extreem diep. Ik ben geen natuurtalent. Dat heb ik tegen, maar 96 procent van de fietsers is geen natuurtalent (wat door zo’n rit hierboven werd beschreven voor mij weer eens werd onderstreept) als we er van uitgaan dat topicstarter ook geen natuurtalent is dan is alles boven de 40 km/h over 10 km op een normale fiets met 2 trainingen per week voor 96 procent van de fietsers een onhaalbare kaart.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2019 09:38

Het gaat niet over 96% van de fietsers; het gaat over de 4% die wel 'fit zijn' en een wedstrijd ambitie koesteren. Die gaan dat wel kunnen (net zoals jij die het met overschot kan,maar wel met meer kms in de benen).
Op de toertocht zal je ook mij tegen komen die zo een tochtje in groep misschien momenteel aan 28km/u kan rijden. De gemiddelde toertochten is idd niet iemand die 10km tijdrit wil rijden (ik ken die toch niet...).

Maar we zullen zien waar topic starter strand*. Mijn punt blijft dat wat heel wat 15 jarige kunnen een fitte twintiger ook kan.

Walter
*Laps; ik besef dat topic starten in een koud seizoen rijdt; dat maakt het wel extra moeilijk ;-).

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 01 aug 2019 21:15

Persoonlijk denk ik niet dat heel wat 15 jarigen zo hard kunnen fietsen. Ja als je regelmatig deze jongens die competitief zijn volgt (wedstrijden, tijdritten etc) dan lijkt het alsof heel wat 15/16 jarigen zoiets kunnen. Maar dit zijn toch echt de uitzonderingen hoor.

Topicstarter is misschien ook wel een talentvolle fietser daar kan ik niet over oordelen. Maar het punt wat ik wil maken is dat het niet vanzelfsprekend is om 10 km lang gemiddeld boven de 40 te fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2019 22:32

RVV schreef: 01 aug 2019 09:03 Walter ik denk dat je toch een beetje buiten de realiteit redeneert. Even een voorbeeld. Ik heb afgelopen zaterdag de Pieter Weening Classic gefietst.

https://www.strava.com/activities/2566844015

Dit is weliswaar geen race maar een toertocht (ongeveer 1500 deelnemers) maar ik heb 150 kilometers alleen maar ingehaald en solo gefietst met af en toe een paar wielrenners in het kielzog. (Ik fiets op een triathlonfiets) door veel fietsers werd er echt wel hard doorgereden maar die reden dan weer kop over kop. Om dan weer met het groepje af te zakken als het de achterblijvers te gek ging. Als solist hou ik sowieso nergens rekening mee (met wielzuigers) dus genoeg zien lossen.

Ik fiets veel en kan lang heel hard fietsen. Zoals ik schreef doe ik dit op een triathlon fiets met uiteraard het nodige Aerodynamische voordeel. Maar als ik met mijn ervaring aan een tijdrit mee doe van 15 km dan zit ik ook hooguit op 43 km/h gemiddeld. En dan ga ik extreem diep. Ik ben geen natuurtalent. Dat heb ik tegen, maar 96 procent van de fietsers is geen natuurtalent (wat door zo’n rit hierboven werd beschreven voor mij weer eens werd onderstreept) als we er van uitgaan dat topicstarter ook geen natuurtalent is dan is alles boven de 40 km/h over 10 km op een normale fiets met 2 trainingen per week voor 96 procent van de fietsers een onhaalbare kaart.
Aardig appels met peren verhaal. Tuurlijk haal je bij een toertocht op een TT bike veel in. Het is dan ook een TOERtocht. Mensen van alle gradaties fietsen dat lekker op hun gemak. Zelfs de kleppers maken er een fijne duurrit van of wachten weer op elkaar.

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 01 aug 2019 22:38

Stel voor dat alle mensen in deze topic eerst zelfs een 10 km gaan hardfietsen en nog eens reageren hier. Dus ook met aantal bochten erin, soms wat drempels en ook helft tegenwind :-)

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 01 aug 2019 23:20

RVV schreef: 01 aug 2019 09:03 Walter ik denk dat je toch een beetje buiten de realiteit redeneert. Even een voorbeeld. Ik heb afgelopen zaterdag de Pieter Weening Classic gefietst.
Je bent dan ook wel het voorbeeld van een renner met extreem goed uithoudingsvermogen zonder echte piek. Je zult gros helemaal kapot rijden op lange ritten (100+ oid) maar heel veel renners zullen jouw weer kunnen verslaan in de kortere ritten. Je Vo2 zone is onderontwikkeld.
alstro schreef: 01 aug 2019 22:38 Stel voor dat alle mensen in deze topic eerst zelfs een 10 km gaan hardfietsen en nog eens reageren hier. Dus ook met aantal bochten erin, soms wat drempels en ook helft tegenwind :-)
Lijkt mij heel goed, denk dat het hier heel rustig gaat worden ;)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2019 23:33

we kunnen het ook kwantiseren: om 40km/u te rijden moet je op een windstille dag, vlak grofweg 250W trappen op een fiets met opzet stuur (wil je naar 45 km/u zit je tegen 330W, 43Km/h zit je rond 300W -@RVV klopt dat?*). Gedurende 15 minuten kan je dat grofweg als je een FTP hebt van 230W. De vraag is dus kan de TS een FTP van 230W halen? En idd: bij wind, vervelende bochten, niet vlak, koude wordt rijden aan 40km/u wel moeilijker (maar ik gok op een braaf vlak Nederlands parcours op een zonnige dag met weinig wind).
Voor een 70kg renner is een FTP van 230W, 3,3W/kg.
Volgens https://cyclingtips.com/2017/06/just-ho ... -cyclists/ is dat een 'gemiddelde' score. (2,2 W/kg de niet getrainde gemiddelde mens).
We kunnen het hele vraagstuk omdraaien en vragen of de TS 230W FTP kan halen... (of hoger als we slechtere TT omstandigheden of houdingen of materiaal in rekening brengen-.

*met deze simpele calculator: https://jameshewitt.net/calculators/ In reële omstandigheden op een golvend parcour met tt fiets zie ik 330W om 45km/u te rijden gemiddeld volgens strava en powermeter en windstil. Een renner met powermeter die 40km/u rijdt heb ik nog niet gezien.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2019 23:35

RVV schreef: 01 aug 2019 21:15 Persoonlijk denk ik niet dat heel wat 15 jarigen zo hard kunnen fietsen. ...
idd: die zijn er niet veel. Maar denk je niet dat je volwassene zelve nu die ooit 15 jarigen aankan? Volgens je cijfers sla jij daar in ieder geval wel in. Ook al ben je middelmatig van talent (maar goed getraind).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2019 23:42

ps: https://www.cyclinganalytics.com/blog/2 ... ut-compare
geeft op hun platform dat 50% van de renners een FTP hebben van 250W of hoger; grofweg 70% zit aan 230W FTP of hoger. Dus allemaal renners die op een zonnige dag 40Km/u kunnen rijden.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 01 aug 2019 23:45

Nuitkor je mist mijn punt, natuurlijk kun je een toertocht niet vergelijken met een tijdrit. Maar wat ik wel tijdens zo’n rit zie is dat de massa niet zo heel makkelijk hard kan fietsen zoals Walter doet suggereren.

Persoonlijk vind ik die korte TT ritten (wedstrijden) niet zoveel aan. Daarom train ik ook nooit bewust daarop. Gewoon teveel gedoe er om heen. Halve dag kwijt om naar de andere kant van het land te rijden om daar een ritje te maken tussen de 10 en 40 km ofzo. Dan ga ik liever gewoon lekker een halve dag fietsen. Maar af en toe pak ik eentje vlak in de buurt. Meestal van die “wilde” TT evenementen door de plaatselijke schaatsclub of fietscafe worden georganiseerd. Dan fiets ik tussen de 42 en 44 gemiddeld (standaard 50 mm wielen met antilek bandjes) maar zoals ik al schreef dan moet ik wel heel diep gaan. De plaatselijke/regionale toppers van Noord Nederland zitten dan meestal rond de 46 tot 49 km/h gemiddeld. Qua tijden ben ik slechts een middenklasser maar wat ik ook zie is dat er eigenlijk nooit iemand (ook getrainde fietsers) op een standaard racefiets dik boven 41 km/h fietst. Terugkomend op de openingspost van topicstarter hoeveel moet je trainen om op een standaardfiets echt hard te fietsen. Ik denk, durf te stellen dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is om dik boven de 40 te fietsen. Tenzij je een echt natuurtalent bent.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 01 aug 2019 23:51

Ik heb overigens geen powermeter dus kan ik niets zeggen over wattages bij bepaalde snelheden.

Plaats reactie