Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Keto dieet vs ketonen

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 16 jul 2019 18:47

Carjans schreef: 16 jul 2019 15:49
amclassic-fan schreef: 16 jul 2019 13:44 Heb je nu al door dat het drankje eigenlijk niets vandoen heeft met jouw dieet?
Mijn dieet??? :shock:

En ik neem geen ketonen-drankje, ik doe keto. Kortweg, ik breng zonder ketonen - drank mijn lichaam in vetverbranding.

En het is niks bijzonders hoor, het is een eet-leefstijl, iets wat nog heel veel mensen (volksstammen), doen, wereldwijd en al in de oertijd deden.

Maar excuses als dat verkeerd over is gekomen, of dat ik de indruk heb gewekt dat het hocus pocus is.
Het keto-dieet is gewoon de nieuwste dieet-hype, het is gewoon de zoveelste opvolger van het sherry-dieet. Het enige verschil is dat een sherry-dieet waarschijnlijk nog gezonder is ;)

Glucose is de brandstof voor onze hersenen en in geen enkel tijdperk is het keto-dieet een verkieselijke optie geweest. Dat er soms hongersnood was en dat ze daardoor in ketose-verbranding terecht kwamen is een ander verhaal, maar in de oertijd werden er ook gewoon koolhydraten gegeten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 16 jul 2019 20:19

Karl66 schreef: 16 jul 2019 18:47
Carjans schreef: 16 jul 2019 15:49
amclassic-fan schreef: 16 jul 2019 13:44 Heb je nu al door dat het drankje eigenlijk niets vandoen heeft met jouw dieet?
Mijn dieet??? :shock:

En ik neem geen ketonen-drankje, ik doe keto. Kortweg, ik breng zonder ketonen - drank mijn lichaam in vetverbranding.

En het is niks bijzonders hoor, het is een eet-leefstijl, iets wat nog heel veel mensen (volksstammen), doen, wereldwijd en al in de oertijd deden.

Maar excuses als dat verkeerd over is gekomen, of dat ik de indruk heb gewekt dat het hocus pocus is.
Het keto-dieet is gewoon de nieuwste dieet-hype, het is gewoon de zoveelste opvolger van het sherry-dieet. Het enige verschil is dat een sherry-dieet waarschijnlijk nog gezonder is ;)

Glucose is de brandstof voor onze hersenen en in geen enkel tijdperk is het keto-dieet een verkieselijke optie geweest. Dat er soms hongersnood was en dat ze daardoor in ketose-verbranding terecht kwamen is een ander verhaal, maar in de oertijd werden er ook gewoon koolhydraten gegeten.
Volgens mij, wordt er een hype van gemaakt. Omdat men er sceptisch mee omgaat. Ik zelf zie het als een avontuur, iets magisch. En goede voeding, daar wordt je toch niet slechter van?



En natuurlijk werden er koolhydraten gegeten in de oertijd, ik eet ze ook, maar ze komen niet meer uit snelle suikers, maar de langzame suikers van b.v. van zoete aardappel, wortelen, broccoli, spinazie= groene bladgroenten, sperziebonen, uien, avocado, noten, zaden, vers fruit.


En ook nog heel belangrijk, dierlijke eiwitten en zuivel, en vetten (opbouw en energie) , en nee, niet de transvetten. Vet ( goede) kan je ook heel goed gebruiken als brandstof en geven je een verzadigd gevoel

maar als jij of wie dan ook zich goed voelt bij koolhydraten dan vind ik dat ook best hoor, wie ben ik?

Ik ben een huis, tuin en keuken recreant, dus ik hoef niet giga te sporten, (heb er de leeftijd niet meer voor om in een gele trui te rijden :lol: )

En probeer ik dan ook met Keto in de vetverbranding te blijven. Maar ik heb daar geen enkel probleem mee, tis mijn eigen keuze. :? en sport ik op mijn manier en voel me geweldig maar heb er ook veel plezier in/mee. Er is ook nog een andere kant geweest :oops: maar dat hou ik liever voor mezelf.


De Ketonen houdt de gemoederen wel bezig :lol: . Zelfs nu weer een artikel van Kruijswijk in de Televaag. Kruijswijk open over 'geheime' ketonen. Sorry kan er ook niks aan doen :oops:

Oh en zojuist nog bij Editie.nl; gaan ze onderzoeken wat bietensap (Natuurlijke doping?), doet bij de lopers van de Nijmeegse vierdaagse. En weer sorry, kan er echt niks aan doen :oops:

Puur interesse, net zoiets als; "je hoort of je hebt iets en ineens zie je of hoor je er iedereen over"

En @Jans, heb ik nu je vraag beantwoord?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 jul 2019 21:08

Ja, maar het had ook in één zin gekund. Ik hoop dat anderen er iets aan hebben, maar ik krijg er uitslag van. Wat een ellende als je je zo druk over eten maakt. Maar ieder zijn meug.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jul 2019 22:24

Carjans schreef: 16 jul 2019 20:19 Volgens mij, wordt er een hype van gemaakt. Omdat men er sceptisch mee omgaat. Ik zelf zie het als een avontuur, iets magisch. En goede voeding, daar wordt je toch niet slechter van?



En natuurlijk werden er koolhydraten gegeten in de oertijd, ik eet ze ook, maar ze komen niet meer uit snelle suikers, maar de langzame suikers van b.v. van zoete aardappel, wortelen, broccoli, spinazie= groene bladgroenten, sperziebonen, uien, avocado, noten, zaden, vers fruit.


En ook nog heel belangrijk, dierlijke eiwitten en zuivel, en vetten (opbouw en energie) , en nee, niet de transvetten. Vet ( goede) kan je ook heel goed gebruiken als brandstof en geven je een verzadigd gevoel
Keto dieet is ook zeer weinig langzame koolhydraten (suiker is koolhydraat, maar koolhydraat is niet per se suiker). Gelukkig kan het lichaam best wat hebben, zelfs op dit soort onverantwoorde diëten gaat het best lang goed, je komt alleen direct niet meer vooruit met sporten.

Je doet voorkomen alsof je je overal heel goed in hebt verdiept. Als je alleen denkt koolhydraten in spinazie aan te treffen, die 0,6 gram per 100 gram is nu niet bepaald significant. In avocado zitten vooral voedingsvezels, naast de vetten, de hoeveelheid koolhydraten die verteerd kunnen worden is wederom minimaal.

Als ik één van je linkjes van gisteren volgde kwam ik uit op een website waar zwangeren o.a. het advies wordt gegeven om rauwe koemelk te drinken. Dan is het niet meer een relatief onschuldig dieet, dan ben je gewoon aan het kwakzalven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 17 jul 2019 00:03

In de oudheid werden ook gewoon snelle suikers gegeten, fruitsuikers en honing zijn gewoon snelle suikers. Verder hebben de ketonen die door wielrenners als voedingssupplement gebruikt worden niks met jouw dieet te maken. Het is een heel klein deeltje in een totaal voedingspakket dat voor een groot deel uit koolhydraten, waaronder snelle suikers bestaat.

Dat hele keto-dieet heeft niks met de manier van eten van onze voorouders te maken, het heeft ook niks met het dieet van de huidige topsporters te maken. Het is niet veel meer dan een hype, waar een aantal mensen waarschijnlijk heel veel geld aan verdient en dat op de lange termijn niet erg gezond is.

Het dieet komt van oorsprong uit de bestrijding van epilepsie. Dit dieet verkleint de kans op een aanval aanzienlijk. Alleen zijn bijna alle epilepsiepatiënten, ondanks dat het dieet voor ze werkt, overgestapt op medicatie, inclusief alle bijwerkingen en andere negatieve effecten daarvan. Ik denk dat dit wel genoeg zegt over dit dieet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 17 jul 2019 10:54

het is een dieet zoals een ander. ik ben 5 kilo kwijt en dat heeft meer effect bergop dan 10liter ketonen.
verder lees ik veel zever, zoals reeds geopperd door anderen. Het is een dieet en elk dieet kan tekorten in iets veroorzaken dus laat je goed begeleiden en doe het niet als een 'fashion'.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 17 jul 2019 10:58

amclassic-fan schreef: 16 jul 2019 22:24
Carjans schreef: 16 jul 2019 20:19 Volgens mij, wordt er een hype van gemaakt. Omdat men er sceptisch mee omgaat. Ik zelf zie het als een avontuur, iets magisch. En goede voeding, daar wordt je toch niet slechter van?



En natuurlijk werden er koolhydraten gegeten in de oertijd, ik eet ze ook, maar ze komen niet meer uit snelle suikers, maar de langzame suikers van b.v. van zoete aardappel, wortelen, broccoli, spinazie= groene bladgroenten, sperziebonen, uien, avocado, noten, zaden, vers fruit.


En ook nog heel belangrijk, dierlijke eiwitten en zuivel, en vetten (opbouw en energie) , en nee, niet de transvetten. Vet ( goede) kan je ook heel goed gebruiken als brandstof en geven je een verzadigd gevoel


Als ik één van je linkjes van gisteren volgde kwam ik uit op een website waar zwangeren o.a. het advies wordt gegeven om rauwe koemelk te drinken. Dan is het niet meer een relatief onschuldig dieet, dan ben je gewoon aan het kwakzalven.
Iemand die dit advies geeft zou je eigenlijk moeten vervolgen voor dood door schuld !
rauwe koemelk kan oa Listeria bevatten , en kan TBC overbrengen ! ..

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 17 jul 2019 13:18

Iemand die dit advies geeft zou je eigenlijk moeten vervolgen voor dood door schuld !
rauwe koemelk kan oa Listeria bevatten , en kan TBC overbrengen ! ..
Geen idee waar dit nu vandaan komt?

Ik kan in die link, niets vinden over rauwe melk

Dit was de link

http://ketoenzo.nl/gezondheid/lchf/voor-altijd-keto/

en ging dus o.a. over Baby's - borstvoeding - ketose.

p.s. ik ben niet van de brie ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jul 2019 14:09

En wat is de "bron" van de blog van dat stuk over de babies, borstvoeding, enz: https://leefbewust.nu/zwangerschap-wij- ... -maar-wat/
Het zwangerschapsdieet

Onderstaande richtlijnen zijn voor zwangere en borstvoedende vrouwen maar het is aan te raden voor beide ouders om hiervan al volop gebruik te maken voor de zwangerschap! Dit fertiliteitsdieet is gebaseerd op research van Weston Price en verschillende wetenschappelijke onderzoeken.

Gebruik:

Levertraan om te voorzien in vit A en D (gefermenteerde levertraan van Green pastures is een zuivere levertraan, in combinatie met boterolie levert dit een synergie van verzadigde en onverzadigde vetten en levert vit K)
1 liter volle melk/yoghurt dagelijks, uitsluitend rauw van grasgevoerde/biologische koeien.
4 eetlepels grasboter dagelijks
2 of meer verse eieren dagelijks van gezonde vrije uitloop kippen
Aanvullend eierdooiers dagelijks, toegevoegd aan smoothies, saladedressings, roereieren, etc.
Ongeveer 100 gram verse lever, één of twee keer per week van gezonde dieren
Vers wild zeevoedsel (geen kweekvis), 2 keer per week, in het bijzonder wilde zalm, schaaldieren en visseneieren
Vers rundvlees of lam, altijd geconsumeerd met het vet
Vette vis of reuzel, voor vitamine D
2 eetlepels kokosolie dagelijks, gebruiken bij koken of smoothies, etc.
Gefermenteerde groenten en dranken (zuurkool, kombucha, kefir, bietenkvass)
Bottenbouillons gebruikt in soepen, stoofschotels en sauzen
Geweekte/gefermenteerde granen
Verse groenten en fruit
Het is net zo belangrijk om te weten wat je vooral niet moet eten. De twee grootste groepen voedingsmiddelen waar je met een grote boog omheen moet lopen zijn suikers uit koolhydraten en transvetten. Maar er zijn nog meer voedingsmiddelen die desastreus zijn tijdens je zwangerschap.

Vermijd:

Transvetzuren ( gehydrogeneerde/geharde oliën/vetten )
Junkfood (kant en klare zakjes, pakjes, maaltijden, pizza’s, fast-food)
Gefrituurde voeding (vooral in plantaardig gefrituurde)
Suiker en geraffineerde granen (snoep, koekjes, gebak)
Soja
Frisdranken
Cafeïne
Alcohol
Sigaretten
Medicijnen (liefs ook de voorgeschreven medicijnen minimaliseren)
Als je dat verhaal leest dan ben je bijna verwonderd dat er in Nederland (en de rest van het Westen) nog babies levend ter wereld komen. Laat staan dat we laagste babysterfte hebben die we ooit gezien hebben. Elders op aarde overlijden tot 50x meer babies (procentueel gezien) dan in Nederland en andere ontwikkelde landen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 17 jul 2019 14:37

amclassic-fan schreef: 17 jul 2019 14:09 En wat is de "bron" van de blog van dat stuk over de babies, borstvoeding, enz: https://leefbewust.nu/zwangerschap-wij- ... -maar-wat/
Het zwangerschapsdieet

Onderstaande richtlijnen zijn voor zwangere en borstvoedende vrouwen maar het is aan te raden voor beide ouders om hiervan al volop gebruik te maken voor de zwangerschap! Dit fertiliteitsdieet is gebaseerd op research van Weston Price en verschillende wetenschappelijke onderzoeken.

Gebruik:

Levertraan om te voorzien in vit A en D (gefermenteerde levertraan van Green pastures is een zuivere levertraan, in combinatie met boterolie levert dit een synergie van verzadigde en onverzadigde vetten en levert vit K)
1 liter volle melk/yoghurt dagelijks, uitsluitend rauw van grasgevoerde/biologische koeien.
4 eetlepels grasboter dagelijks
2 of meer verse eieren dagelijks van gezonde vrije uitloop kippen
Aanvullend eierdooiers dagelijks, toegevoegd aan smoothies, saladedressings, roereieren, etc.
Ongeveer 100 gram verse lever, één of twee keer per week van gezonde dieren
Vers wild zeevoedsel (geen kweekvis), 2 keer per week, in het bijzonder wilde zalm, schaaldieren en visseneieren
Vers rundvlees of lam, altijd geconsumeerd met het vet
Vette vis of reuzel, voor vitamine D
2 eetlepels kokosolie dagelijks, gebruiken bij koken of smoothies, etc.
Gefermenteerde groenten en dranken (zuurkool, kombucha, kefir, bietenkvass)
Bottenbouillons gebruikt in soepen, stoofschotels en sauzen
Geweekte/gefermenteerde granen
Verse groenten en fruit
Het is net zo belangrijk om te weten wat je vooral niet moet eten. De twee grootste groepen voedingsmiddelen waar je met een grote boog omheen moet lopen zijn suikers uit koolhydraten en transvetten. Maar er zijn nog meer voedingsmiddelen die desastreus zijn tijdens je zwangerschap.

Vermijd:

Transvetzuren ( gehydrogeneerde/geharde oliën/vetten )
Junkfood (kant en klare zakjes, pakjes, maaltijden, pizza’s, fast-food)
Gefrituurde voeding (vooral in plantaardig gefrituurde)
Suiker en geraffineerde granen (snoep, koekjes, gebak)
Soja
Frisdranken
Cafeïne
Alcohol
Sigaretten
Medicijnen (liefs ook de voorgeschreven medicijnen minimaliseren)
Als je dat verhaal leest dan ben je bijna verwonderd dat er in Nederland (en de rest van het Westen) nog babies levend ter wereld komen. Laat staan dat we laagste babysterfte hebben die we ooit gezien hebben. Elders op aarde overlijden tot 50x meer babies (procentueel gezien) dan in Nederland en andere ontwikkelde landen.
Dan maak je mij nieuwsgierig, wat is dan jou voedingspatroon?
Laatst gewijzigd door Carjans op 17 jul 2019 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jul 2019 14:39

Gevarieerd en niet te veel is al een heel aardig startpunt.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 17 jul 2019 15:29

Wat dacht je van de schijf van vijf met incidenteel zondigen met iets ongezonds en dat alles met mate?

Sport je intensief, dan pas je het patroon aan met iets grotere of meer porties en beweeg je juist heel weinig, dan pas je het aan met kleinere porties. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie