Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Keto dieet vs ketonen

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 15 jul 2019 21:52

Niet relevant :) :like: ;)

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 15 jul 2019 22:09

Carjans schreef: 15 jul 2019 21:52 Niet relevant :) :like: ;)
Ja, wel relevant. Je teksten zijn onleesbaar, doe er wat aan. Wij nemen ook de moeite om leesbare posts te produceren.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 16 jul 2019 00:12

Carjans schreef: 15 jul 2019 21:55 Wat rijden ze hard he?.................... die mannen van Jumbo = Visma. :like: :)
Wil je zeggen dat dit dankzij ketonen is ?

In het "voor de afvallers" topic verwijs je naar artikels over gezonde voeding voor wielrenners waarin het belang van voldoende koolhydraatinname duidelijk wordt aangestipt.
In dit topic verheerlijk je dan weer een leven zonder koolhydraten door allerlei andere linkjes te dumpen die je grote gelijk moeten bewijzen.
Dan volg ik toch effe niet meer ?

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 16 jul 2019 00:30

Ik als veehouder weet dat ketonen vrijkomen bij meerdere dagen in negatieve energiebalans. Dus als de koe (in mijn geval) snel afvalt door gebrek aan energie, is dus de noodvoorziening. Hierbij treedt vervetting van de lever op als het te lang duurt. Omdat de vet overblijfselen via de lever uit gefilterd worden.

Zou het op langere termijn gezond zijn om ketonen te gebruiken?

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 16 jul 2019 07:25

SiO2 schreef: 15 jul 2019 22:09
Carjans schreef: 15 jul 2019 21:52 Niet relevant :) :like: ;)
Ja, wel relevant. Je teksten zijn onleesbaar, doe er wat aan. Wij nemen ook de moeite om leesbare posts te produceren.
Oké, :like: .

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 16 jul 2019 13:18

Aspide83 schreef: 16 jul 2019 00:30 Ik als veehouder weet dat ketonen vrijkomen bij meerdere dagen in negatieve energiebalans. Dus als de koe (in mijn geval) snel afvalt door gebrek aan energie, is dus de noodvoorziening. Hierbij treedt vervetting van de lever op als het te lang duurt. Omdat de vet overblijfselen via de lever uit gefilterd worden.

Zou het op langere termijn gezond zijn om ketonen te gebruiken?
Oke..............hoe de koeien dan aan de leververvetting komt, geen idee...........bij mensen, zo lees ik; kan dat door andere oorzaken zijn? , iets met alcohol en overgewicht?

En over het ketonen-drankje, las ik dit in de Volkskrant.

‘Als het begrip wonderdrankje valt, is de reflex dat het wel niet zal kloppen. Maar het is niet meer dan een voedingssupplement. Het dient naast vetten en koolhydraten als een extra energiebron en is een klein stukje in onze hele voedingspuzzel. Als iemand er een flesje van neemt, ga je er echt niet gelijk harder door rijden. Het gaat om het hele pakket.’

Hier het hele artikel https://www.volkskrant.nl/sport/jumbo-v ... ~b040e7f0/

Oh er staat in de topic hier bij fiets.nl o.a. vanaf pagina 1363, 1364 en stukje 1365 ook nog van forumleden berichten over de ketonen.

En een antwoord op jou vraag; wat het (ketonen-drankje) doet met de gezondheid, dat zal de tijd, ervaring en toekomst ons laten weten. Mijn opa kon het ook niet vatten dat 'ze' naar de maan gingen en dat de aarde rond is, en niet plat. :?

Er zullen altijd voor en tegenstanders of sceptici zijn, maar ontwikkelingen zullen ook altijd door blijven gaan en de tijd zal het leren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jul 2019 13:44

Heb je nu al door dat het drankje eigenlijk niets vandoen heeft met jouw dieet?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 jul 2019 14:07

@Carjans, fiets je zo fanatiek dat je niet voldoende voedingsmiddelen uit je normale eten kunt halen? Ik fiets redelijk wat, maar ik heb meer dan voldoende aan mijn normale eten

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 16 jul 2019 15:49

amclassic-fan schreef: 16 jul 2019 13:44 Heb je nu al door dat het drankje eigenlijk niets vandoen heeft met jouw dieet?
Mijn dieet??? :shock:

En ik neem geen ketonen-drankje, ik doe keto. Kortweg, ik breng zonder ketonen - drank mijn lichaam in vetverbranding.

En het is niks bijzonders hoor, het is een eet-leefstijl, iets wat nog heel veel mensen (volksstammen), doen, wereldwijd en al in de oertijd deden.

Maar excuses als dat verkeerd over is gekomen, of dat ik de indruk heb gewekt dat het hocus pocus is.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8274
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 jul 2019 15:59

Je doet nogal hocus pocus omdat je overal wat vandaan haalt, zonder dat het lijkt dat je het geheel overziet. Maar antwoord op een eenvoudige vraag geef je dan weer niet.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 16 jul 2019 16:26

hey, nieuw topic over zelfde of oude topic drastisch opgeschoond ??
amclassic-fan schreef: 16 jul 2019 13:44 Heb je nu al door dat het drankje eigenlijk niets vandoen heeft met jouw dieet?
"niets"is een groot woord, kernwoord is hier wel dus ketonen.

Ketonen zijn "normaal" de backup-brandstoffen die het lichaam vrijgeeft uit vetverbranding, oa om bij te weinig voedsel voorhanden, om het lichaam/hersenen toch te kunnen laten functioneren.

Bij Keto-dieet eet je dermate weinig koolhydraten dat het lichaam op vetverbranding overgaat, ergo ketonen als brandstof gaat aanmaken. In die toestand zijn de hoge inspanningen welke actieve topsport vergt op zijn minst onverstandig, ivm risico op (eiwit)verbranding van eigen lichaam etc . ( los van glycogeen-systeem )

ketonen in flesje : Maar die ketonen welke het lichaam zelf aanmaakt hebben ze nu weten te stoppen in een flesje, en is dus extra/vervangende ketonen om te verbranden, naast het hoge koolhydraatgebruik in alle verschijningsvormen.
Dit zat theoretisch EN/OF meer brandstof geven tijdens sporten EN/OF in herstel minder vetverbranding vergen ( is minder op reserves interen)

*Let wel; bij die erg magere wielrenners met lage vetpercentages zou in theorie het vetpercentage dan NOG lager kunnen zijn dan "gezond = met behoud van "kracht" , als deze ketonen uit flesje de functie van ketonen uit eigen lichaamsvet vervangen ?
Oftewel ; zijn ketonen uit een flesje de "echte" reden waarom de renners (*klimmers) magerder zijn, en kunnen zijn , dan ooit ?

Maar het is zeker niet zo dat wielrenners met flesjes ketonen aan keto-dieet doen, zelfs verre van dat ..... Net zoals keto-dieters geen finishtaartjes en bramensap naar binnen werken, na 10 suiker-gelletjes te hebben leeggeslurpt ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jul 2019 16:34

Ik heb het topic afgesplitst, om het andere topic zuiver te houden. Bovenstaande uitleg ben ik het volledig mee eens.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie