Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in onderrug, enkel rechter zijde

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 16 jul 2019 13:17

Mijn vriendin fietst ook, maar heeft al snel last van haar rug(veelal binnen een uur). Afgelopen maand een fitting gedaan bij sma in Amersfoort, aantal zaken aangepast maar klacht blijft.
Enkel aan rechterzijde van onderrug ervaar zij pijn en dit verpest aardig het fietsplezier. Bekken staan recht.. Zadel is nieuw en recht
Iemand enig idee om eens te onderzoeken? Of een goed adres voor sportarts of fysio met wielrenachtergrond in regio midden die hierin misschien eens kan meedenken?!

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 16 jul 2019 13:34

Kan verschillende oorzaken hebben, lastige is dat niet elke fysio hetzelfde is, en het soms een paar verschillende praktijken duurt voordat je de goede man te pakken heb die het wel goed aanpakt. Tenminste dat is mijn ervaring.
Bij mij komt de lagere onderrugpijn voort uit te kort en gespannen bilspieren. Herkenbaar als je met je vingers in je bilspier drukt net onder je bekkene. Dit is dan heel gevoelig.
Heel veel rekoefeningen zorgen voor mij dat het controleerbaar is.
In veel gevallen komt het vanuit de bilspier vandaan, maar wil niet zeggen dat die bij u het euvel is. Uiteraard is rekken op de juiste manier nooit verkeerd, en kan het al wat irriratie wegnemen.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 16 jul 2019 17:24

Je kunt deze inderdaad proberen:
Iedere dag paar keer: https://www.youtube.com/watch?v=kP5ETDe47nk
En hamstrings niet vergeten op te rekken.

Ik onderhoud het door iedere ochtend op te rekken en sindsdien zo goed als nooit last meer, zelfs in de winter. Maar fysio is uiteraard goed idee, die zullen snel zien wat er scheelt en gericht oefeningen meegeven. Bovenstaande kan uiteraard geen kwaad en zijn sowieso goede oefeningen om er consequent in te gooien.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 jul 2019 19:17

Ga eens naar “hier heb ik pijn” en wees eens wat specifieker.
Glazen bol blijft vandaag nog mistig

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 16 jul 2019 20:41

Ik had mijn zadel iets verlaagd. Toen kreeg geen last meer van mijn polsen wel een dode zak en steek rechts onder in mijn rug. Zadel had ik ook rechtgezet en deze weer iets schuin naar voren geen steek meer en dode zak was weg. Ging maar om 0.5cm dus misschien even kleine afstelling doen
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 jul 2019 21:15

Vanlimpurg schreef: 16 jul 2019 20:41 Ik had mijn zadel iets verlaagd. Toen kreeg geen last meer van mijn polsen wel een dode zak en steek rechts onder in mijn rug. Zadel had ik ook rechtgezet en deze weer iets schuin naar voren geen steek meer en dode zak was weg. Ging maar om 0.5cm dus misschien even kleine afstelling doen
Daar ga je niet een bikefit voor doen, om snel zelf weer aan de afstellingen te gaan sleutelen.
Maar er zijn zoveel zaken te bedenken, en soms weet niemand wat het is. Maar dan heb je al het één en ander uit geprobeerd.

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 16 jul 2019 21:17

Nee_Nee schreef: 16 jul 2019 19:17 Ga eens naar “hier heb ik pijn” en wees eens wat specifieker.
Glazen bol blijft vandaag nog mistig
Mooie site, kende ik niet. Hele lijst is doorgeworsteld.. Komt uit op atypisch rugpijn.
(Op de website kun je op plaatje aangeven waar de pijn zit.. Rug/bil Of rug/borst.. Zit dan eigenlijk precies op die grens)

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 16 jul 2019 21:26

Ik zelf had ook pijn onderin mijn rug. Dat begon na een half uur. En ik had er ook lang last van als ik klaar was met fietsen. Ik heb mijn stuur iets hoger gezet. Nu nergens meer last van. Maar goed iedereen is anders
Gr Roos

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 17 jul 2019 08:01

Nou mijn buurman had ook een bikfit gedaan bij zeer goede zaak. Had last van zijn rug. Niets geholpen. Hij draaide zijn stuurpen om en had nooit meer last. Cijfertjes zijn leuk, theorie is leuk maar ik ben meer van praktijk.

Na 1000 filmpjes te hebben bekeken over bikefitters zie ik ook dat hun soms hele kleine verschillen gebruiken in de fitting. Zo'n klein verschil, wat ik zelf meegemaakt heb kan grote gevolgen hebben. Dag dode handen, hallo dode zak en steek in rug. Ietsje schuin en weg dode zak en steek
Jans schreef: 16 jul 2019 21:15
Vanlimpurg schreef: 16 jul 2019 20:41 Ik had mijn zadel iets verlaagd. Toen kreeg geen last meer van mijn polsen wel een dode zak en steek rechts onder in mijn rug. Zadel had ik ook rechtgezet en deze weer iets schuin naar voren geen steek meer en dode zak was weg. Ging maar om 0.5cm dus misschien even kleine afstelling doen
Daar ga je niet een bikefit voor doen, om snel zelf weer aan de afstellingen te gaan sleutelen.
Maar er zijn zoveel zaken te bedenken, en soms weet niemand wat het is. Maar dan heb je al het één en ander uit geprobeerd.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 17 jul 2019 09:15

Begrijp mij niet verkeerd dat ik zeg dat bikefitting onzin is. Je komt dichtbij de 100%. zo'n programma kan niet met alles rekening houden. Grote zak, korte spieren maar wel flexibele dus veel meer kracht op spier. Daarnaast plakken ze vaak de stickers op de kleding ipv op bloot lijf. Je shirtje hoeft maar iets te verschuiven en je zit 3 a 5 ernaast. Ben je lang dan is de hoek al heel anders. Bikefitting betekend niet dit is het want computer zegt het. Na die dure betaling is het soms nog nodig om te finetunen. Als je 1 gedaan hebt en de klachten blijven of er komen klachten moet je terug gaan naar de fitter en deze zal samen met jou en uit de duizenden ervaringen van de fitter een oplossing vinden.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jul 2019 10:40

Atypisch wil zeggen dat er geen onderliggende klachten zijn. Geen oorzaak wel pijn.
Beste wat je kunt doen is corestability oefeningen. En veel fietsen omdat het mogelijk ook door gewenning over gaat.

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 17 jul 2019 11:22

Nee het betekend dat er wel een oorzaak is maar deze niet kan worden gevonden omdat het buiten het normale valt. Wel oorzaak wel pijn maar niet weten waarvan. Op zijn simpels uitgelegd
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Plaats reactie