Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Alternatieve sportvoeding: kaas?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 12 jul 2019 00:39

Als je de Maratona rijdt krijg je altijd een uitgebreide goodiebag aangevuld met diverse reclame. Dit jaar zat er een bijzondere folder in van Parmeggio Regianno. Ik ken deze harde kaas als ideaal om te raspen over diverse pasta’s en salades. De folder focuste echter alleen maar op hoe goed blokjes parmeggio reggiano zijn om extra energie te eten tijdens duursporten.

Nu weet ik dat er relatief veel calorieën in kaas zitten, maar ik dacht toch dat dit voornamelijk vet is en dat je daar tijdens het sporten vrij weinig aan hebt, of is er inmiddels weer ergens onderzoek gedaan en mis ik iets?

Ik zou het qua smaak niet verkeerd vinden naast alle zoete repen en gels.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 jul 2019 06:21

Italiaanse marketing,maar ik denk dat de percentage kaas laag is in een reepje en het vet percentage nihil is.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 12 jul 2019 09:52

Nee, het waren geen repen het argument was voor 100% puur kaas. Ik heb de tekst in de folder maar even door Google translate gehaald maar moet nu constateren dat het voornamelijk als snelle natuurlijke en lactose vrije bron van proteine wordt gepropageerd en dit staat er.
Als we het hebben over Parmezaanse kaas, praten we over liefde.
Voor een voedsel met een hoog calcium- en eiwitgehalte, van nature lactosevrij
Een bron voor sporters van alle leeftijden en niveaus
Maar tijdens het vertalen kom ik erachter dat het niet bedoeld is tijdens de race maar ervoor en erna: Want er stond het volgende schema:
-2 uur voor de wedstrijd: Spaghetti met Parmegiano
- een half uur voor de wedstrijd: Parmegianno met honing
-Onmiddelijk na de inspanning: kaas met appels of peren
-Onmiddelijk tot 2 uur na de race: kaas met jam en brood
-Meer dan 3 uur na de wedstrijd: kaas met honing
Achterop stond nog een tabel waarin stond hoe veel proteine er in Parmegiano zitten en hoe veel sneller het verteerd wordt dan vergelijkbare proteine:. (binnen 45min ipv Vis en Vlees meer dan 4 uur)
Parmezaanse kaas is rijk aan eiwitten die nuttig zijn voor sporters: verteerbaarheid en energie voor alle sporten
Ik heb net een hele blok op, maar ligt toch wat zwaar op de maag :roll:
Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 12 jul 2019 09:55

Marketing prietpraat, volgens mij.
Maar lekker blijft het wel.
...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jul 2019 10:33

Onderweg zo'n zweterige, lauwwarme kaasplak uit je achterzakje oppeuzelen lijkt mij niet te doen maar inderdaad voor na het sporten zijn het gewoon eiwitten. Uiteraard moet je dan ook nog naar het vetgehalte kijken. Ik vind mezelf dun genoeg om daar niet op te hoeven letten maar ik kan me voorstellen dat de meesten een iets magerder product willen.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 jul 2019 10:34

Tijdens lange tochten leef ik oa op broodjes kaas. Naast de bekende zoete voeding.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 12 jul 2019 11:21

ericpeters schreef: 12 jul 2019 09:52 Nee, het waren geen repen het argument was voor 100% puur kaas. Ik heb de tekst in de folder maar even door Google translate gehaald maar moet nu constateren dat het voornamelijk als snelle natuurlijke en lactose vrije bron van proteine wordt gepropageerd en dit staat er.
Als we het hebben over Parmezaanse kaas, praten we over liefde.
Voor een voedsel met een hoog calcium- en eiwitgehalte, van nature lactosevrij
Een bron voor sporters van alle leeftijden en niveaus
Maar tijdens het vertalen kom ik erachter dat het niet bedoeld is tijdens de race maar ervoor en erna: Want er stond het volgende schema:
-2 uur voor de wedstrijd: Spaghetti met Parmegiano
- een half uur voor de wedstrijd: Parmegianno met honing
-Onmiddelijk na de inspanning: kaas met appels of peren
-Onmiddelijk tot 2 uur na de race: kaas met jam en brood
-Meer dan 3 uur na de wedstrijd: kaas met honing
Achterop stond nog een tabel waarin stond hoe veel proteine er in Parmegiano zitten en hoe veel sneller het verteerd wordt dan vergelijkbare proteine:. (binnen 45min ipv Vis en Vlees meer dan 4 uur)
Parmezaanse kaas is rijk aan eiwitten die nuttig zijn voor sporters: verteerbaarheid en energie voor alle sporten
Ik heb net een hele blok op, maar ligt toch wat zwaar op de maag :roll:
Kip bevat ook veel eiwitten , maar een hele kip ligt ook zwaar op de maag. :lol:

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 12 jul 2019 14:09

Lijkt me dat dit en marketing is en voor een groot deel persoonlijk is; natuurlijk, iedereen zal beter fietsen op een banaan dan op een kroket. Aan de andere kant, er zullen erbij zijn die goed kunnen fietsen op een stukje vette kaas terwijl anderen slagroom mijden als de pest bij een appeltaartje op een koffiestop.
IG: _superver

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 jul 2019 14:25

Parmezaanse kaas uit het knuistje is sowieso best een raar idee.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jul 2019 14:39

Ze hebben gewoon een bedrijf gevonden dat ook iets wilde leveren voor in de goodie bag. Nu maar hopen voor ze dat het een hype wordt.

dix0r
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 12 jul 2019 15:13

Kijk eens naar de ratio onverzadigde of verzadigde vetten voor deze kaas. Onverzadigde vetten is niets mis mee.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 12 jul 2019 15:45

Ik eet voor een fietstocht spelt brood met een beetje tomatenmark drievoudig geconcentreerde en met parmezaanse kaas erop. Vind ik persoonlijk wel erg lekker.🥪🍅🧀
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie