Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Teveel druk op handen, schouders en nek

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 09 jul 2019 19:18

Goedendag,

Ik heb een Canyon Endurace, maat L. Ik ben 50 jaar, 1.84 en bbl van 88. Ik fiets 3-4 keer per week maar blijf enorm veel druk op mn handen, armen, schouders en nek ervaren. Na elk ritje pijn in onderrug ook. Terwijl de geometrie niet sportief is.

Nu bikefitting gedaan bij sma amersfoort, paar kleine dingen veranderd maar het is alleen maar erger.

Ik train ook in sportschool, mn core stabiloty is mss niet top maar ik ben niet ongetraind. Ik ben wel 10 jaar ernsig ziek geweest dus heb toen niets kunnen doen. Nu een jaar bezig en eerst MTB nu de Canyon en ik kan er echt niet lang opzitten zonder pijn.

Iemand een tip waar ik het in kan zoeken?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2019 20:25

Zit je niet te gestrekt?
Zit je niet te diep?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 09 jul 2019 20:39

Laat eens een foto maken hoe je zit en post deze hier. Misschien dat de heren hier op het forum een idee krijgen hoe je zit
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 jul 2019 21:58

Wat zei de sportarts in Amfoort er over? Die hebben er verstand van. En op het forum hebben we geen glazen bol.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 09 jul 2019 22:45

Als je niet te lang op je fiets kan zitten, dan moet je het ook niet doen.
Dat houdt dus in dat je rustig moet opbouwen in tijd, en dan kijken of je in de toekomst wel wat langer kan fietsen. Beginnen met ritjes van een ongeveer een uur. Niets overhaasten.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 09 jul 2019 22:59

De sportarts zei dat ik goed zit. En dat ik mss te gespannen op de fiets zit omdat de ziekte altijd in mn kop blijft zitten. Maar ik post wel ff een foto morgen, dat zegt meer dan woorden. Dank!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 jul 2019 19:13

Spanning die in je hoofd zit, kan altijd ergens in je lichaam tot uiting komen.
Loslaten helpt en er zijn mensen die daarbij kunnen helpen. Haptonoom, psycholoog.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 10 jul 2019 19:53

Dit is het beeld zoals ik er nu opzit bij sma genomen, mn hoofd heb ik hier naar beneden daardoor lijkt het dat ik ver zit, maar mn armen hebben wel een buiging. Het zadel is iets lager gesteld, stuur 0,75cm lager, en zadel naar voren gekenteld. Ik reed altijd met recht zadel of zelfs iets naar achter, mss dat de druk ook hoger is met zadel iets naar voren.

Ik had toen ik 6 maande geleden begon minder last, toen voelde de fiets comfortabel. Maar zoveel is er niet veranderd en ik ben nu harder en verder aan het rijden.
fietshouding-converted-1.jpg

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 10 jul 2019 20:59

Ik heb er geen verstand van en heb via YouTube mijn eigen bikefit gedaan. Ik dacht dat zadel altijd horizontaal moest.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 10 jul 2019 21:30

Je houding is toch wel niet zo goed als je daadwerkelijk zo fietst. Je trekt je schouders helemaal op,

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 jul 2019 21:47

De druk op je handen komt in elk geval niet omdat je te ver voorover zit. Je zit eerder achterover met je gewicht op jr zadel

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 10 jul 2019 22:21

Je lijkt een beetje op je fiets te zitten als een schildpad. Zoals Djemz al zegt trek je je schouders te veel op. Waarschijnlijk omdat je te gestrekt zit. Misschien houdt je bikefitter teveel rekening met de getallen op zijn scherm, en te weinig met jouw lichaam en je beperkingen.
In ieder geval op zoek naar een andere bikefitter. Ik zou het eens proberen met een kortere stuurpen (-2cm of zoiets), en misschien ook wel 1 cm minder spacers.
Verder ziet het er wel redelijk uit.
Als je niet te veel geld meer wilt uitgeven kun je je zelf iets meer verdiepen in het “bikefitten”. Er zijn veel fietsenmakers die zich bikefitter noemen. Er zijn er echter maar weinig die er ook echt kaas van hebben gegeten.
Kijk anders een op YouTube, en dan het kanaal van Francis Cade, en dan de filmpjes met Bikefit James. Dat is iemand die ook echt verstand heeft van de fysiologie en anatomie van het lichaam.Ik heb er een hoop nuttige info vandaan gehaald.

Plaats reactie