Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Uitslagen sportmedisch onderzoek

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 07 jul 2019 16:25

Hoi,

Ik heb van de week een sportmedisch onderzoek laten doen. Nu kan ik alleen niet helemaal wijzer worden van de uitslagen, sportarts heeft dit in grote lijnen wel uitgelegd maar ik begrijp t nog niet helemaal denk ik.
Aangezien hier veel kenners zitten dacht ik, laat ik het hier eens vragen.

Reden onderzoek: Weten waar ik sta, gerichter kunnen trainen met hartslagmeter ipv zomaar iets doen en teveel bezig te zijn met een goed gemiddelde.

Daarnaast weer aan het opbouwen na een ongeluk met de fiets, eind april.

Belangrijkste gegevens:

Vrouw, 37 jaar.
Lengte 171
Gewicht 52,7
Vetpercentage 19.9

Longinhoud 3510 ml (94% van normaal)
Longfunctie (een seconde waarde) 83% (101 % van normaal)

ECG rust: 66

Maximale belasting 240 watt
Max wattage per kg: 4.55 (gemiddeld is 3.0 watt/kg)
Max zuurstofopname: 54ml/kg/min (gemiddeld is 41 ml/kg/min)

Max hartfrequentie: 193/min
Max bloeddruk 150/70
Omslagpunt: 180.

Het lijkt me leuk deze dingen beter te begrijpen, google geeft natuurlijk ook veel info maar het is lastig om als beginnend fietser alles te begrijpen. Hoor graag feedback, zou leuk zijn.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 07 jul 2019 16:55

Maar wat begrijp je niet? Hoe je met deze gegevens zones moet maken? Je bent weinig concreet in wat je niet begrijpt. Of in het formuleren van een vraag wat je nu precies wil weten...
:winkthumb:

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 07 jul 2019 17:02

Wat het precies inhoudt, aantal watt bijvoorbeeld. En hoe dit te verbeteren, zelfde voor zuurstofopname, kan je zoiets verbeteren? Ik weet nu wel in welke zone's ik moet gaan trainen, nu nog hartslagmeter kopen. Maar zoals ik al zei, ik ben een beginnend fietser en ga nu wat gerichter trainen, het is alleen allemaal erg nieuw voor me. En ik vind het leuk om te begrijpen waar m'n lichaam nu staat, en hoe ik dit kan verbeteren

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jul 2019 18:04

Mattie. schreef: 07 jul 2019 17:02 Wat het precies inhoudt, aantal watt bijvoorbeeld. En hoe dit te verbeteren, zelfde voor zuurstofopname, kan je zoiets verbeteren? Ik weet nu wel in welke zone's ik moet gaan trainen, nu nog hartslagmeter kopen. Maar zoals ik al zei, ik ben een beginnend fietser en ga nu wat gerichter trainen, het is alleen allemaal erg nieuw voor me. En ik vind het leuk om te begrijpen waar m'n lichaam nu staat, en hoe ik dit kan verbeteren
Ik zou eerst maar eens flink gaan lezen. Er staat heel veel op internet,bijv. wat een "normaal" vermogen voor een vrouw op een bepaalde leeftijd is. (Het is soms wel even zoeken)
En een tijdje met de hartslagmeter gaan fietsen. Soms heel rustig, soms best flink doorfietsen. Dan leer je je eigen lichaam het beste kennen. Dan wordt het ook makkelijker om gerichte vragen te stellen.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 07 jul 2019 18:30

hieronder kun je relatief eenvoudig je hartslagzones bepalen

http://doefiets.nl/training/basisprinci ... tslagzones

als je jouw omslagpunt (dat overigens redelijk bad-ass is :twisted: ) invult, krijg je de zones

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 jul 2019 18:47

Besef wel dat de gemeten waardes die als vergelijking dienen, zowel getrainde als ongetrainde personen omvatten. Zo is een longinhoud van 3,5 liter, zeker in dat opzicht, heel klein.
Als man had ik hetzelfde: 4,3 liter is ook heel klein. Een goede longinhoud voor een getrainde vrouw is ruim 5.0 liter. Maar hier kun je nog maar weinig aan veranderen. Wel kun je aan de efficiency van je hart/long machine werken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jul 2019 20:44

Ik doe het even in 'steno' en adviseer je een boek te lezen over inspanningsfysiologie. Daar wordt het meeste in uitgelegd..

Longinhoud 3510 ml (94% van normaal). Dit kun je niet trainen. Dit is jouw longinhoud, dus een anatomische eigenschap net je als je lengte.
Longfunctie (een seconde waarde) 83% (101 % van normaal). Idem.


ECG rust: 66. Als je beter getraind bent, gaat je rustpols omlaag.

Maximale belasting 240 watt. Watt is de eenheid waar de energie die jij kunt leveren in wordt uitgedrukt. Als je beter getraind bent ga je meer energie leveren en gaat deze waarde omhoog.
Max wattage per kg: 4.55 (gemiddeld is 3.0 watt/kg). Dit zegt iets over aanleg. Daar zit je ruim boven (gem is 3.0). Wat er staat is de waarde voor maximale belasting gedeeld door je gewicht. Deze waarde gaat omhoog als je beter wordt én als je afvalt. Dit is de reden dat veel wielrenners er zo uitgehongerd uitzien.
Max zuurstofopname: 54ml/kg/min (gemiddeld is 41 ml/kg/min). Dit zegt ook iets over aanleg. En die heb je. Je kunt er niet veel aan trainen uitgezonderd afvallen

Max hartfrequentie: 193/min. Niet trainbaar,
Max bloeddruk 150/70.
Omslagpunt: 180. Niet trainbaar.


(als ik je trainer zou zijn, zou ik een mooi schema voor je opstellen en je een hart onder de riem steken. Je hebt groeipotentie, maar zult er wel voor moeten werken en schematisch moeten trainen. Dat is het tweede boek dat je gaat lezen)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jul 2019 20:53

Nee_Nee, ik hoop dat je als denkbeeldige trainer niet zou adviseren om, in dit geval, af te vallen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jul 2019 22:55

Wat er niet staat, staat er niet

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 08 jul 2019 11:47

Nee_Nee schreef: 07 jul 2019 20:44 Max zuurstofopname: 54ml/kg/min (gemiddeld is 41 ml/kg/min). Dit zegt ook iets over aanleg. En die heb je. Je kunt er niet veel aan trainen uitgezonderd afvallen

Max hartfrequentie: 193/min. Niet trainbaar,
Max bloeddruk 150/70.
Omslagpunt: 180. Niet trainbaar.

Ik geloof dat ik denk dat ik er nu ook even iets niet meer van begrijp. Dus, leer me aub even bij, want ik ga er al mijn hele leven vanuit dat je VO2max (maximale zuurstofopname) tot zo'n 50% verbeterd kan worden (dus niet alleen door af te vallen) , en dat het omslagpunt (hartslag die je 'n uur kan volhouden - ofwel die inspanning waarbij de melkzuur niet toeneemt) verschuift, richting de maximale hartslag, door training. Bij deze dame is het omslagpunt wel erg hoog voor een niet top-sporter, maar dit terzijde.

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 08 jul 2019 11:51

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad, dat soort dingen als longvolume, ik vroeg me al af of dat ligt aan een slechte conditie en of het wel of niet train baar is.. Maar dat blijkt dus aangeboren te zijn? Wist ik niet.. Wel interessant in hoeverre je dit d.m.v. training positief kan beïnvloeden (of niet)

Nee_Nee, bedankt zeg, voor al je toelichtingen, fijn! Geeft weer wat meer een idee in hoeverre je bepaalde dingen kan trainen of ze gewoon zijn zoals ze zijn. Ik ga zeker verder googlen en lezen en de aanbevelen boeken eens bekijken of dat iets voor me is.


Ik zit momenteel inderdaad op BMI 18, dat is eigenlijk te laag, daar ben ik me van bewust en wordt aan gewerkt.

Zojuist een hartslagmeter gekocht dus daar ga ik nu even mee puzzelen.

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 08 jul 2019 11:52

@ Klein_Verzet: Interessante vragen, ik ben hier ook benieuwd naar..
Is dat slecht? dat mijn omslagpunt zo hoog ligt?

Plaats reactie