Voor de afvallers

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 31 jan 2020 11:23

In mijn geval is het letterlijk niet meer vooruitraken .. kop wilt wel maar ik krijg gewoon mijn hartslag niet meer boven de 130 BPM op zo een moment en de benen zeggen letterlijk FOERT in combinatie met een zwaar (tot zelfs hoofdpijn) hoofd.

Kan zijn dat ik mij vergis maar volgens mijn ervaring zijn dat de symptomen van een hongerklop voor mijzelf .. en als ik bovenstaande ervaar is het toch al serieus te laat en moet ik gewoon maken dat ik thuis raak en aan voedsel raak om thuis te raken.

matthiav
Forum-lid

matthiav 31 jan 2020 13:33

Ook je vetverbranding heeft een deel koolhydraten nodig om goed te werken.
"Vetten worden verbrand in een vuurtje van koolhydraten", zo heeft professor Hespel het ooit tijdens een van zijn lessen gezegd. Bij een échte hongerklop zijn al je koolhydraten op en kan je zelfs niet meer op vetverbranding fietsen. Ik heb het soms voor, en dan lig ik compleet leeg de laatste kilometers tegen 140-150W te fietsen, terwijl de zone van mijn vetverbranding 180-240W is. Dit verklaart waarom je tijdens een echte hongerklop dus zelfs niet de wattages van je vetverbranding kan trappen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 jan 2020 14:28

De Tukker schreef:
31 jan 2020 11:04
Kan iemand uitleggen wat de verschijnselen van hongerklop dan precies zijn?
Ik bedoel ... zelf heb ik wel eens last gehad van een te lage bloedsuikerspiegel en kreeg daardoor pap in de benen. Was niet meer vooruit te branden. Wat suiker naar binnen werken en het was binnen 10 minuten weer over. Dat werkt bij hongerklop niet zo?
Rillingen
Concentratie verlies
Meer drinken als normaal
Onrustiger
Zin in alles wat smaak heeft
Geen kracht meer

Al met al dan ben je echt al veel te laat met eten,gebeurt je 1 keer dat gevoel ,niet fijn was mijn ervaring.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 31 jan 2020 15:25

Als ik dat zo lees dan is dus het enige verschil met een te lage bloedsuikerspiegel 'Zin in alles wat smaak heeft'. Voor de rest dezelfde symptomen.
M.a.w. kun je dan zeggen: hongerklop = lage bloedsuikerspiegel?

#Nijkie: ja da's inderdaad bepaald geen fijn gevoel. Toen het mij overkwam fietste ik direct naar de dichtsbijzijnde supermarkt voor iets met veel suiker/energie erin :)
Sindsdien altijd een extra rolletje druivensuiker bij me.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 31 jan 2020 17:13

De Tukker schreef:
31 jan 2020 15:25
Als ik dat zo lees dan is dus het enige verschil met een te lage bloedsuikerspiegel 'Zin in alles wat smaak heeft'. Voor de rest dezelfde symptomen.

#Nijkie: ja da's inderdaad bepaald geen fijn gevoel. Toen het mij overkwam fietste ik direct naar de dichtsbijzijnde supermarkt voor iets met veel suiker/energie erin :)
Ik zou inderdaad verwachten dat iemand met een hongerklop een lage bloedsuikerspiegel heeft ja. Ergens ben ik wel benieuwd wat je als waarde zou meten als je zo een vingerprikje doet bij een wielrenner met een hongerklop.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 jan 2020 17:42

De Tukker schreef:
31 jan 2020 15:25

Ik denk dat je met druivensuiker het gevoel of de symptomen van een hongerklop met 10 min uitstelt.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Plaats reactie