Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Alpe d’Huez 2020 beginner

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 30 jun 2019 10:16

Ik heb hem op basis van een minder plan (lees: 4 maanden drie keer in de week hard fietsen) aan het begin van deze maand zes keer op gereden.

Het is pittig, met name mentaal. Mijn ervaring leert dat als je gewoon een fitte jongeman bent, het ook niet overdreven. Met mijn 95kg en 2 meter heb ik absoluut geen klimmerslichaam maar ben ik relatief goed boven gekomen.

Ik merkte dat met de mensen die naast mij ook 6 keer omhoog gingen de cadans hoger lag dan zij die bij 4 bleven steken. Voor mijn gevoel is het peddelen en tempo houden een sleutel geweest, stoempen ga je kapot aan.

Verder is het belangrijk dat de hartslag laag blijft, probeer deze echt onder de anaerobe drempel te houden zodat je niet verzuurt (in het rood rijden is je grootste vijand). Mijn hartslag is ten alle tijden onder de 150 gebleven (gem. 142). Maar dit is uiteraard heel persoonlijk.

Verder super dat je het doet. Probeer ook te genieten, en als je gedisciplineerd traint is het kat in het bakkie. Als je zo fit bent kun je de colletjes in de buurt ook mee nemen Col de la Croix de Fer, Col du Glandon of Galibier ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 03 jul 2019 09:05

Maar met 62 kilo moet je normaal gesproken als je iets aan conditie hebt met 2 vingers in de neus naar boven kunnen rijden, 2 a 3 keer omhoog kan na een jaar goed fietsen bijna geen probleem zijn. Met specifieker trainen zou je de overige keren omhoog moeten kunnen trainen.

Er is ontzettend veel aan schema's en trainingen te vinden, maar globaal zou ik vooral veel rustige duur ritten doen (gevoelsmatig ga je te langzaam, en kom je nergens, maar legt wel een goede basis!) en wissel dat af met wat blokken wat intensiever, en op een andere dag wissel je de rustige duur af met een paar hele intensieve blokken. Met blokken bedoel ik dan niet 30 minuten achter elkaar, maar eerder 5 minuten intensief - 5 minuten weer rustiger aan.

Daar kom je de komende maanden wel mee door en heb je tijd zat om een schema te vinden dat past in je dagelijks leven :-) In de winter zul je al snel kort-en-intensief trainen simpelweg omdat 5 uur duurtraining op de meeste winterdagen niet echt een pretje is en indoor is een paar uur wel echt flink doorbijten. Pak de lange ritten nu, en pak in de winter de intensieve blokken. Kun je na de winter weer de lange ritten pakken.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 03 jul 2019 09:28

Als je jong bent en een "sportverleden" hebt is veel mogelijk hoor.
Gewoon serieus langere tochten met regelmatig intensieve trainingen (80:20) zou voldoende moeten zijn

Mijn schoonzoon ging zonder echte training (voornamelijk woon-werkritjes van 8/9 kilometer per dag als basis) drie keer omhoog en was echt niet kapot na afloop.
Mijn dochter had bij elkaar 500 kilometer getraind en is 8 maanden geleden bevallen. Zij kwam relatief makkelijk één keer boven. Daarna was het wel op voor haar.
Mijn zoon vorig jaar, met bijna 30 kilo overgewicht en krap 700 kilometer gefietst als voorbereiding kwam ook verhoudingsgewijs makkelijk één keer boven.
Dat klopt dan ook wel met de 500 kilometer van Havanna.

Als je aanzienlijk ouder bent en totaal talentloos, zoals ik, wordt het een ander verhaal, dan moet er meer getraind worden.

Kortom: probeer het komende half jaar elk weekeinde een tocht van zo'n 3 á 4 uur te maken en bouw dat nog wat verder uit na de winter en het gaat vast lukken.

Mocht de voorbereiding niet optimaal zijn dan helpt de geweldige sfeer tijdens het evenement je er wel doorheen. De positieve sfeer is alleen al goed voor een halve beklimming extra....
Courir c'est mourir un peu

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 03 jul 2019 11:55

Hoi,

Ik ben wat langer bezig al (6 maanden) en ik kan je vertellen: het gaat je zeker lukken.
Als je het leuk vindt om te fietsen gaat het in elk geval vanzelf gemakkelijk.
Sowieso moet je het gewoon proberen. Je kan meer dan je denkt.

Hoe je precies moet trainen weet ik zelf ook niet, ik heb werkelijk nog nooit een trainingsschema gehad, maar wat heel erg vlot, is gewoon veel fietsen.
Is het bijvoorbeeld mogeljjk om woon-werk te doen? Je hebt dan dagelijks een dosis kilometers die je dan al standaard fietst.

Wat je kan doen om te testen hoe het lang in het zadel zitten bevalt: Begin met een tocht. Laad een route in en gaan. Lekker op je eigen tempo. Eerst 80 a 100km,
Zorg dat je goed op je fiets zit, ook heel belangrijk.


Veel mensen adviseren met 2 vingers in de neus te fietsen maar dat raad ik je af.
Dat is echt a-relaxed.
:-D


Daarna een langere tocht. Bijv 150 a 200km.
Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat dat gigantisch ver is, maar het valt eigenlijk best mee. Eenmaal je lekkere cadans en je houdt het lang vol. Vooral zorgen voor goede voeding en blijven fietsen onder je anaerobe drempel.

Er komen van de zomer ook wat BRM200's en een BRM 300 aan, dat is ook leuk om te doen denk ik.
Lekker je eigen tempo en je haalt nog een brevet ermee ook. Goed voor je eigen dunk :)

zie randonneurs.nl




PS
Heb je een Strava linkje?
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 04 jul 2019 11:06

Als je zorgt voor een voldoende klein verzet en zitvlees om een flink aantal uren op de fiets te zitten zonder klachten gaat het zeker lukken.

Als beginner wordt je van elke training beter, dus pak die kans. Ga lekker fietsen, soms hard en soms lekker rustig. enige waar je qua training dus "echt" op moet letten is dat je de duur uitbouwt. Een aantal keer de alpe omhoog gaat zeker een aantal uren fietstijd kosten namelijk.

Ensli
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2019 23:47

Ensli 09 jul 2019 11:19

blurg schreef: 03 jul 2019 11:55 Hoi,

Ik ben wat langer bezig al (6 maanden) en ik kan je vertellen: het gaat je zeker lukken.
Als je het leuk vindt om te fietsen gaat het in elk geval vanzelf gemakkelijk.
Sowieso moet je het gewoon proberen. Je kan meer dan je denkt.

Hoe je precies moet trainen weet ik zelf ook niet, ik heb werkelijk nog nooit een trainingsschema gehad, maar wat heel erg vlot, is gewoon veel fietsen.
Is het bijvoorbeeld mogeljjk om woon-werk te doen? Je hebt dan dagelijks een dosis kilometers die je dan al standaard fietst.

Wat je kan doen om te testen hoe het lang in het zadel zitten bevalt: Begin met een tocht. Laad een route in en gaan. Lekker op je eigen tempo. Eerst 80 a 100km,
Zorg dat je goed op je fiets zit, ook heel belangrijk.


Veel mensen adviseren met 2 vingers in de neus te fietsen maar dat raad ik je af.
Dat is echt a-relaxed.
:-D


Daarna een langere tocht. Bijv 150 a 200km.
Toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat dat gigantisch ver is, maar het valt eigenlijk best mee. Eenmaal je lekkere cadans en je houdt het lang vol. Vooral zorgen voor goede voeding en blijven fietsen onder je anaerobe drempel.

Er komen van de zomer ook wat BRM200's en een BRM 300 aan, dat is ook leuk om te doen denk ik.
Lekker je eigen tempo en je haalt nog een brevet ermee ook. Goed voor je eigen dunk :)

zie randonneurs.nl




PS
Heb je een Strava linkje?
Bedankt voor je bericht! Woon-werk routes zijn idd niet zo gek maar dat is maar 35 min fietsen. Ik fiets momenteel 3-4 keer per week ongeveer 60km. Ik vind het erg moeilijk om mijn hartslag rond 70% te houden. Ik heb van mezelf al best een hoge hartslag. Als ik richting mijn schuur loop om mijn fiets te pakken is mijn hartslag al 110... 160hf/min is voor mij 24km/h fietsen. Ik neig dan naar 180hf/min te gaan. Eind deze maand heb ik een sportmedische keuring in het ziekenhuis. We gaan het zien.
Hier mijn strava linkje: https://strava.app.link/BAumSKT8aY

Plaats reactie