Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Last buitenkant knie: bikefitting en/of fysio advies

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jul 2019 13:47

JuulvH schreef: 09 jul 2019 13:41 Wat ik bedoel is dat als Sweety best een eindje kan fietsen, er waarschijnlijk dus geen blessures zijn, en dan is de combinatie fysio/bikefitting misschien wat overdreven, gezien er geen fysio nodig is. In dat geval kan een bikefitter dichterbij vast ook goede uitkomst bieden. Al kan ik dat natuurlijk niet beoordelen.

Wat je zegt over mijn uitkomst klinkt inderdaad tegenstrijdig, en ik heb daar ook geen antwoord op... Ik zal het moeten gaan ervaren.
Als je nergens last van hebt, hoef je ook niet naar een bikefitter, is mijn idee. Anderen denken daar anders over. Hou er rekening mee dat 4 bikefitters waarschijnlijk tot 4 verschillende conclusies komen (of ze moeten hetzelfde programma gebruiken). Fiets heft dat een tijd geleden getest.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 jul 2019 13:55

Als je meer gestrekt zit, moet je heup een groter hoek maken. Ik vermoed dat het daarop zit.
edit: maar als het probleem tijdelijk is, hoever pas je daar je fiets op aan?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jul 2019 14:02

EmPeHa schreef: 09 jul 2019 13:55 Als je meer gestrekt zit, moet je heup een groter hoek maken. Ik vermoed dat het daarop zit.
edit: maar als het probleem tijdelijk is, hoever pas je daar je fiets op aan?
Dat laatste vroeg ik me dus ook nog af. Het zou al min of meer verholpen moeten zijn dmv dry-needling, maar de aanpassing is wel gedaan vanwege de heup??
Maar goed, als het Juul van haar pijn af zou brengen, daar gaat het toch om.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 09 jul 2019 14:43

Met een lang bovenlichaam heb je toch net geen endurance nodig? Maar juist het omgekeerde. Een endurance heeft een kortere bovenbuis waarop je dan juist te kort gaat zitten...

Ik heb lange benen en kort bovenlijf, ik zou eigenlijk meer een endurance fiets nodig hebben.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 09 jul 2019 14:46

EmPeHa schreef: 09 jul 2019 13:55 Als je meer gestrekt zit, moet je heup een groter hoek maken. Ik vermoed dat het daarop zit.
edit: maar als het probleem tijdelijk is, hoever pas je daar je fiets op aan?
Meer gestrekt maak je toch je heuphoek net kleiner aangezien je iets dieper gaat zitten? (tussen buik en knie bedoel ik dan)

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 09 jul 2019 15:05

Dit gaat mijn kennis en ervaring te boven, dus ik kan hier niet meer op antwoorden. Ik vond de bikefitting erg kundig overkomen, dus ik vertrouw er dan ook op dat het goed is gedaan. Het bewijs zal ik over enkele weken pas kunnen leveren, wanneer hopelijk blijkt dat ik pijnvrij kilometers kan maken...

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 jul 2019 15:19

Djemz schreef: 09 jul 2019 14:46
EmPeHa schreef: 09 jul 2019 13:55 Als je meer gestrekt zit, moet je heup een groter hoek maken. Ik vermoed dat het daarop zit.
edit: maar als het probleem tijdelijk is, hoever pas je daar je fiets op aan?
Meer gestrekt maak je toch je heuphoek net kleiner aangezien je iets dieper gaat zitten? (tussen buik en knie bedoel ik dan)
T.o.v. rechtop zitten, is de hoek groter. Het is eigenlijk meer hoekverdraaiing dat ik bedoel.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 14 okt 2019 10:08

Sinds ik bij de fysio/bikefitting ben geweest eerst een tijdje rustig aan gedaan (eerst 2 weken max 2uur per week op lage intensiteit en hoge cadans, daarna 3 weken niet gefietst ivm vakantie), daarna ±2x per week een interval training op de fietstrainer, gecombineerd met wat oefeningen om de spieren aan te sterken, en 1x per week een langere rit buiten (2 á 3 uur). Nu ben ik gisterochtend weer lekker aan het fietsen, komt de blessure na ±40 km ineens weer terug, dezelfde plek en dezelfde knie... Blij dat ik eindelijk thuis was, fietsen wordt heel lastig omdat ik met links nagenoeg geen kracht meer kan zetten zonder dat het pijn doet... Maar weer terug naar de fysio. Ik baal wel, had de smaak lekker te pakken...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 okt 2019 17:56

Een potje kwakzalverij en een verandering van zitpositie die niks met je knieën te maken heeft en totaal niet bij jouw lichaamsverhoudingen lijkt te passen. Het verbaasd mij niks dat het niet werkt...
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 okt 2019 11:15

Je hebt iets uitgeprobeerd wat niet blijkt te werken. Dus terug naar af en een serieuzere afslag kiezen. Naar de huisarts en een verwijzing naar de sportarts ophalen. Daar bespreken wat je al gedaan en gelaten hebt en samen een route uitstippelen. Rust, oefeningen en fysio plus compenserende sporten zijn de punten waar ik op gok.

Vizion
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2019 11:39

Vizion 30 okt 2019 11:47

Las hier eerder wel goede ervaringen over Jacques Peeters, aangezien ik ook een langdurig lichamelijk euvel heb leek mij een combi, bikefitting middels een fysio wel een goede cq de betere keuze, mede daarom een afspraak bij hem gemaakt na het lezen van dit topic heb ik toch wel sterk mijn twijfels...kan iemand mss adviseren, want zie nu door de vele bomen het bos niet meer, alvast bedankt

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 06 nov 2019 13:05

Ik ben ook erg tevreden over zowel de bikefit als het fysio gedeelte eromheen. Ik snap ook niet dat iemand die er niet bij was het beter denkt te weten en het een kwakzalver noemt, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik ben op dit moment naar een fysio dichter bij huis aan het gaan omdat ik er nu van uit ga dat mijn fiets goed is afgesteld, en het daarom niet nodig is om bijna een uur te rijden voor een fysio behandeling. Deze fysio komt tot dezelfde conclusie. Als het dichterbij was geweest was ik gewoon naar bikemedical blijven gaan.

Ik weet ook niet zo goed waar dit topic de afslag heeft genomen naar het niet tevreden zijn over bikemedical, want ik heb dat nooit gezegd. Ik durf hem dan ook gerust aan te bevelen.

Plaats reactie