Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Last buitenkant knie: bikefitting en/of fysio advies

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 nov 2019 13:41

@Juul, dat is toch niet zo moeilijk? Je hebt geld uitgegeven aan een bikefit, maar dat heeft je niet van je pijn afgeholpen.
Ga naar een andere bikefitter (dat meen ik niet) en je zult zien dat er weer andere afstellingen uit komen.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 06 nov 2019 14:45

Ja maar het hoeft helemaal niet aan de 'verkeerde' (zo slecht zat ik niet) fietspositie te hebben gelegen, en dat werd ook niet gezegd door Bikemedical. Hij wijtte het aan een val, waardoor ik verminderde mobiliteit in mijn heup heb, en scheef ga fietsen om te compenseren, wat zich uit in mijn knie. Lees je je in op internet, dan zie je ook dat veel wordt geschreven dat bij klachten in de knie de oorzaak vaak elkders ligt. Dan kan ik op allerlei manier mijn fiets aanpassen, maar zonder fysio zal dit niet opgelost gaan worden. De fysiotherapeut waar ik nu ben geweest ondersteund dat verhaal, onafhankelijk van bikemedical. Zij hebben dry needling toegepast, en dat is een tijdje goed gegaan. De huidige fysio doet dat niet, maar stuurt aan op oefeningen om de mobiliteit goed te krijgen. Ik kan me in beide verhalen vinden... Je zou eerder kunnen zeggen dat ik de bikefitting niet nodig had gehad vanwege de kleine aanpassingen, maar dat wist ik niet en daar ben ik achter gekomen door het te proberen. Ik weet nu in ieder geval dat ik een slechte fietspositie uit kan sluiten, en dat is ook wat waard. Het is in ieder geval nooit mijn bedoeling geweest om slecht over Bikemedical te schrijven, want zo denk ik er niet over.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 nov 2019 23:58

JuulvH schreef: 06 nov 2019 13:05 Ik ben ook erg tevreden over zowel de bikefit als het fysio gedeelte eromheen. Ik snap ook niet dat iemand die er niet bij was het beter denkt te weten en het een kwakzalver noemt, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik ben op dit moment naar een fysio dichter bij huis aan het gaan omdat ik er nu van uit ga dat mijn fiets goed is afgesteld, en het daarom niet nodig is om bijna een uur te rijden voor een fysio behandeling. Deze fysio komt tot dezelfde conclusie. Als het dichterbij was geweest was ik gewoon naar bikemedical blijven gaan.

Ik weet ook niet zo goed waar dit topic de afslag heeft genomen naar het niet tevreden zijn over bikemedical, want ik heb dat nooit gezegd. Ik durf hem dan ook gerust aan te bevelen.
Dry needling is op zijn minst een zeer discutabele behandeling. Ik noem dat kwakzalverij.
Het heeft bij jou blijkbaar ook niet voldoende geholpen.

Het hebben van korte benen en de lichaamsbouw hebben om een endurance fiets te moeten hebben kan ik niet rijmen.

Bij de bikefitting is niks veranderd dat iets aan je knie doet. Ik zal daarmee niet zeggen dat het een slechte bikefitter is maar hij heeft in ieder geval een slechte beurt gemaakt vind ik.
Als je niet slecht op je fiets zit en de klachten niet door de fietspositie komen maar komen door de val, dan zou je imho alleen de geleden schade door de val aan moeten pakken.

Ik zal in ieder geval niet zeggen dat je met een grote boog om Bikemedical heen moet lopen maar lees je van tevoren wel in over de zin en onzin van bikefitting in het algemeen en bedenk goed wat voor soort behandeling je wenst bij een fysiotherapeut.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 nov 2019 18:22

Dry Needling is bedoeld om een spier die te gespannen staan een tik te geven, zodat deze daarna weer ontspannen kan.
Wat in het geval van deze vraagstelling een vreemde behandeling is, omdat gewerkt werd vanuit de aanname dat er een scheefstand was ten gevolge van een valpartij. Als je bekken of heup een scheefstand kent, dan moet die verholpen worden. Daarvoor ben je bij de manueel therapeut of de chiropractor

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 nov 2019 22:20

Het kan zo zijn dat de scheefstand ergens anders tot problemen heeft geleid.
Ik ben twee keer (verschillende plekken en periode met meerdere behandelingen) geholpen met dry-needling. Beide keren heeft het me goed geholpen.
De laatste keer is eerst de oorzaak verholpen maar wilde een spier niet mee in het herstel. Die is dus “gereset”.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 nov 2019 08:56

Ik ben wel bekend met fysio, osteo en ook met sportmasseurs die trigger points verhelpen. Is er iemand die me kan vertellen of er verschil is tussen dry-needling en manueel behandelen van trigger points?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 09 nov 2019 09:40

Dry needling is een invasieve (be)handeling.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 nov 2019 09:51

alien schreef: 09 nov 2019 09:40 Dry needling is een invasieve (be)handeling.
Dat had ik wel begrepen dat er een naald je lichaam in gaat. Wat ik wil weten wat het verschil van effect is. Ik heb begrepen dat dry-needling van "je voelt bijna niets" tot "best wel gevoelig" gaat. Bij een triggertpoint behandeling door druk is het vaak meer dan gevoelig. Maar is het doel en het werkgebied hetzelfde?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 nov 2019 21:25

Dry needling is vooral makkelijker voor de behandelaar een risicovoller voor de patiënt. Doe mij maar ouderwets "kneden" en oefenen maar ieder zijn meug natuurlijk. Zeker voor een eerste (en enige) behandeling vind ik de keuze voor dry needling merkwaardig.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 nov 2019 22:58

Ernie C. schreef: 09 nov 2019 21:25 Dry needling is vooral makkelijker voor de behandelaar een risicovoller voor de patiënt. Doe mij maar ouderwets "kneden" en oefenen maar ieder zijn meug natuurlijk. Zeker voor een eerste (en enige) behandeling vind ik de keuze voor dry needling merkwaardig.
Bedankt, bevestiging van wat ik al vermoedde.

Plaats reactie