Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Longen pas vol gebruiken na 10/15 kilometer

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 06 mei 2019 15:43

Ik stap nu sinds begin Maart twee tot drie keer per week op de fiets. De eerste maand op een oude fitnessfiets van Trek en sinds begin April op een Felt AR4. Met enorm veel plezier overigens en dat plezier wordt elke rit meer (waarschijnlijk wel herkenbaar voor velen van jullie). Nu merk ik dat een fatsoenlijke warming-up heel belangrijk is, maar ik heb het idee dat ik de eerste 15 kilometer mijn longen niet vol kan gebruiken. Het voelt alsof ik niet volledig kan inademen. Ik train de laatste weken bewust op een hogere cadans (zat eerst rond de 69/70 en nu op 82 gemiddeld), maar vooral in het begin hijg ik me letterlijk een ongeluk. Na die 15 kilometer begin ik op stoom te komen en kan ik lekker doortrappen. Inmiddels rijd ik gemiddeld rond de 28,5km/u op ritjes van rond de 60 kilometer en ben daar best al tevreden mee. Nu moet ik wel zeggen dat ik heel lang niet heb gesport anders dan tot een jaar geleden twee keer per week naar de sportschool. Maar is er een standaard om aan mijn basis en warming-up te werken? Ik lees inderdaad interval trainen en cadans. Cadans ben ik al aan het doen (met als resultaat kapot in het begin en na 15 kilometer op stoom om door te rammen), maar interval vind ik nog moeilijk. Moet ik een minuut zo hard als mogelijk en dan een minuut rust? Zijn meer korte ritjes beter dan een paar lange ritten? Of verschilt dat echt per persoon? Ik fiets nu ongeveer drie keer per week tussen de 50 en 60 kilometer. Ben overigens 46 en weeg inmiddels 84 kilogram (twee maanden geleden was dat nog 90, dus resultaat is er al absoluut :D )
Laatst gewijzigd door hubertroth op 06 mei 2019 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Felt AR4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 mei 2019 15:58

Klinkt alsof je het hele stuk vol gas aan het rijden bent, dat gaat niet fijn zijn. En al helemaal niet als je niet opgewarmd bent.

Het enige dat je voorlopig moet gaan doen is een groot deel van de tijd rustiger fietsen, begin maar eens met de eerste 15 km.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 06 mei 2019 17:01

Hmmm, okay, dat is interessant. Voor m'n gevoel rijd ik namelijk in het begin niet vol gas. Ik trap aanzienlijk sneller zodra ik op stoom ben. Ik fiets naar mijn idee redelijk bewust rustiger aan in het begin en toch krijg ik mijn longen niet vol. Wat zie je als rustiger fietsen in het begin? Hoge candans, weinig snelheid (bijna op binnenblad fietsen), of gewoon zoals het rustig voelt?
Felt AR4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 mei 2019 17:07

Waarom moet je je longen vol hebben als je rustig rijdt?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 mei 2019 17:07

Longen zijn maar zelden een beperkende factor bij duurprestaties, dus vergeten maar dat hele verhaal.
Een enigszins doordachte opbouw der conditie is natuurlijk wel van belang.
lees http://doefiets.nl/training/basisprincipes eens door.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 06 mei 2019 17:21

Interessant.

Ik vind juist dat ik tijdens het fietsen zo weinig hijg, dit in tegenstelling tot vroeger toen ik voetbalde.
Na enkele kort na elkaar getrokken sprints was ik dan toch wel meeralen per wedstrijd buiten adem.

Laatst heb enkele malen tijdens een rit in Limburg op mijn maximale hartfrequentie gefietst zonder dat ik dat in de gaten had, Ik zag het pas na afloop op mijn Garmin. Ik kan mij niet herinneren dat ik toen buiten adem was.
(Nu heb ik denk ik wel een vrij hoge Maximale hartfrequentie, 176 bpm bij 63 jaar.)
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 06 mei 2019 17:28

Warming up is echt een ding. En ik zou er niet te moeilijk over doen, maar als je 60km gaat rijden zou ik lekker die eerste 10 echt rustig aan doen. 'Echt rustig aan' is als recente fietser al vrij lastig natuurlijk, maar racefietsen is een groot deel van de tijd niet voluit gaan. In die eerste 10km wil je sowieso niet in de buurt komen van het gevoel te hebben dat je longen tekort komen. Bij veel andere inspanningen gaat het vaak ook niet om je longen, behalve bij echte sprintjes.

Aan de andere kant: misschien heb je inderdaad wel iets wat je ademhaling blokkeert. Maar je zou denken dat je dat dan ook al op sndere momenten is opgevallen en dat het later in de rit ook nog effect zou hebben.

Eerst maar eens met deze tips aan de slag en dan terugkomen om te zien hoe je vordert :)

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 06 mei 2019 17:31

Keezx schreef: 06 mei 2019 17:07 Een enigszins doordachte opbouw der conditie is natuurlijk wel van belang.
lees http://doefiets.nl/training/basisprincipes eens door.
Ah, dank! Hier ga ik me eens in verdiepen.
Felt AR4

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 06 mei 2019 17:33

wouterf schreef: 06 mei 2019 17:28 Warming up is echt een ding. En ik zou er niet te moeilijk over doen, maar als je 60km gaat rijden zou ik lekker die eerste 10 echt rustig aan doen.
Dit ga ik ook eens proberen. Want zodra ik opgewarmd ben kan ik echt zo veel harder trappen, maar ik baal er van dat ik dan al heb zitten hijgen op m'n fiets. Terwijl ik met de 60 kilometer zelf geen enkel probleem heb. (en ik realiseer me dat ik nog wel een tijdje aan mijn conditie moet werken).
Felt AR4

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 mei 2019 17:46

Hijgen komt door prikkels uit het autonome zenuwstelsel die worden verstuurd als het zuurstofaanbod naar de spieren tekort dreigt te schieten.
Het voelt als longen die het niet aankunnen, maar het transport door het bloed schiet tekort (EPO, voellu hem?)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 06 mei 2019 17:52

Kijk, zo word ik tenminste nog eens echt wat wijzer :-) Nogmaals dank voor de link naar de basisprincipes van het trainen. Ik heb nu ook duidelijk uitgelegd kunnen lezen wat mijn maximale hartslagzone is en hoe ik mijn omslagpunt kan berekenen (binnenkort maar eens doen op een stuk weg waar ik een half uur door kan rijden). Loont het trouwens de moeite om een inspanningstest met ECG-controle te laten doen? Of is het beter dat ik eerst nog even aan mijn conditie en training werk?
Felt AR4

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 mei 2019 18:28

Testen kan later nog wel eens als je wat basisconditie hebt opgebouwd, voor de opbouw is zelf je omslagpunt en zones bepalen ruim voldoende, zo nauw steekt het allemaal niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie