Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Heup prothese

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 jul 2019 10:45

Ik ga dit topic regelmatig eens updaten, mss heeft er ooit wel eens iemand wat aan.

Vandaag na 7 weken voor de eerste keer op de racefiets gezeten op de wahoo kickr.

Blij als een klein kind was ik. De tegenvallende resultaten was ik al goed op voorbereid door de fysio. Waar ik vroeger 220 watt weg trapte zit ik nu op 90 watt.

Maar toch een half uurtje vlot kunnen fietsen zonder pijn. Nu opbouwen naar een uur en dan het wattage wat omhoog trekken.

Enige probleem is dat ik mijn cadans niet naar de 90 kan krijgen. Nu zit ik op 80,dus daar ga ik ook nog wat aan moeten werken.

Ook loop ik eindelijk binnen rond zonder krukken, wel zoals een waggelende eend doordat ik wat problemen heb met mijn iliopsoas spier door de valpartij.

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 01 jul 2019 11:18

klinkt erg goed Djemz, en zo te horen verloopt het allemaal netjes volgens protocol en plan. succes
Giant TCR Advanced 1

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 jul 2019 21:04

Nog eens kleine update.

Fietsen op de trainer gaat altijd maar beter. Cadans ondertussen op 93 kunnen krijgen en wattage is nu 130 voor 45 minuten lang..

Van de fysio mag ik buiten fietsen, maar ik ga toch nog wachten tot na mijn volgende controle op 6 augustus. Ook omdat ik schrik heb om uit te klikken waardoor vlug uitklikken niet kan als het nodig zou zijn, dus daar ga ik ook nog wat op oefenen.

Ben weer naar de dokter geweest omdat het stappen nog steeds niet wil vlotten, een nieuwe doos ontstekingsremmers gekregen en het is wel een pak beter daarmee. Op de loopband stappen gaat raar genoeg wel heel vlot.

Als het na die ontstekingsremmers niet over is dan moet ik een inspuiting met cortizone krijgen in die spier (zit ik niet op te wachten). Maar volgens de fysio zou het vanzelf goed komen.

De nieuwe trouwdatum is 23 augustus dus ik ben me volop aan het klaarstomen

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 07 aug 2019 12:59

Vorige week eerste ritje buiten. Viel goed mee. Had mijn gemiddelde op 23 geschat, maar ik kwam toch aan een 25, 3km/h. 30km gefietst en zo mijn nieuwe canyon eens kunnen testen.

Wat zadelpijn en lichtjes nekpijn, maar dat zal gewoon wennen worden.

Alleen rechtstaan op de pedalen lukt niet goed, dan heb ik pijn en een raar gevoel, maar zal ook wel goed komen hoop ik.

Gisteren ook controle gehad bij de chirurg. Foto ziet er goed uit en ik mag weer alles doen dat ik vooraf deed. In september kan ik eindelijk terug gaan werken. Wel halve dagen progressief, maar dan heb ik in de namiddag tijd voor een fietstochtje 😊

Ben echt blij met de progressie want 2 maand geleden zag ik het allemaal nog heel somber in.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 07 aug 2019 15:04

Alles komt goed.πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ™‚πŸ™‚πŸ™‚
Ghost Nivolet 6LC

Alfa159
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2020 11:18

Alfa159 02 jan 2021 17:21

Hallo Djemz,

Ik ben benieuwd hoe het je vergaat. Mij is eind oktober precies hetzelfde overkomen. Ik ben ook een fanatiek wielrenner van 62 en fietste nog veel in de bergen. Ik fiets sinds een week weer een beetje op een damesfiets. Ik zou heel graag het wielrennen tzt weer oppakken. Ik ben nieuwsgierig naar hoe ervaringen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 jan 2021 17:38

Alfa159 schreef: ↑02 jan 2021 17:21 Hallo Djemz,

Ik ben benieuwd hoe het je vergaat. Mij is eind oktober precies hetzelfde overkomen. Ik ben ook een fanatiek wielrenner van 62 en fietste nog veel in de bergen. Ik fiets sinds een week weer een beetje op een damesfiets. Ik zou heel graag het wielrennen tzt weer oppakken. Ik ben nieuwsgierig naar hoe ervaringen.
Hallo,

Ondertussen 1,5 jaar verder en alles gaat goed. Qua fietsen ben ik zelfs een heel pak verbeterd nog dan voor de prothese.

Eer ik op mijn vroeger niveau zat heeft het een maand of 5 geduurd en dan heb ik verder kunnen op bouwen. Mijn grootste schrik is wel dat ik ooit val en dat ik daar iets breek. Daar denk ik bijna iedere keer aan als ik vertrek.

Wat ik wel nog heb is dat ik na een lange wandeling nog steeds stijf ben aan de spier die ze doorklieft hebben. Maar dat betert ook nog altijd. Ze zeggen dat je mag rekenen op 2 jaar eer je volledig herstelt bent en dat kan ik wel goed geloven nu.

Het belangrijkste is heel veel blijven bewegen, vooral in de fase waarin jij nu zit zodat er geen littekenweefsel kan vast groeien aan spieren, pezen. Ik deed ieder uur mijn reeks oefeningen van de kine opnieuw, een eind stappen en een 4 tal keer per dag fietste ik op de hometrainer tot ik op de rollen mocht.

Het enige waar je op de racefiets in het begin mee moet opletten is dat je je heup niet voorbij de 90 graden gaat plooien want dan kan ze uit de kom gaan. Maar je voelt zelf wel wat kan en niet kan zolang je niets gaat forceren.

Bij mij is het begin mei gebeurd en in juli zat ik terug op de racefiets (zet wel je klikpedalen helemaal los want uitklikken gaat lastig in het begin)

Hoe lang geleden ben je geopereerd geweest? Ik heb soms gedacht dat het niet goed kwam, maar ik had ook iets te weinig geduld achteraf bekeken.

Alfa159
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2020 11:18

Alfa159 02 jan 2021 18:23

Hoi hoi,

Wat fijn dat je zo snel reageert. Ik ben nu bijna 9 weken geleden via de voorkant geopereerd. Ik heb bij lopen nog wel last van start stijfheid en een gevoelige lies bij de eerste 2 stappen. Ook is het operatie gebied nog gevoelig als ik er op leun. Had jij nog speciale oefeningen??

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 jan 2021 18:44

Ja die lies was ook wel een probleem bij mij. Dat is eigenlijk nog maar sinds deze zomer dat ik daar geen last meer van heb. Die gevoeligheid aan de plek van de operatie duurt ook wel een eindje.

Ik deed de oefeningen die ik bij de fysio kreeg. Zullen wel overal een beetje dezelfde oefeningen zijn denk ik. Met zo een weerstandsband je been plooien en strekken, met gestrekt been naar buiten, door de benen buigen (na een tijd op 1 been).
En als je mag veel core oefeningen doen. Planks ( vooral side planks), bruggetje, leg raise, superman,..

Voor de lies helpt stretchen goed, op je bed liggen op je rug en je benen vanaf net onder je zitvlak gestrekt eruit laten hangen een tiental minuten. Dan voel je dat goed rekken in je Lies.

EdRaket3
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2014 23:03
Locatie: Heemstede

EdRaket3 27 mar 2021 22:04

Ik ga dit topic volgen. Anderhalf jaar geleden bij een val mijn heup gebroken. Uiteindelijk toch de kop afgestorven en 4 dagen geleden een heupprothese geplaatst (operatie van voren). Het lezen van dit topic geeft mij nuttige info en vooral weer hoop om weer te kunnen wielrennen, dank daarvoor!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 mar 2021 10:11

raven14 schreef: ↑05 mei 2019 20:02 Een 49 jarige kameraad van me heeft sinds een paar jaar een heupprothese. Was binnen de kortste keren terug aan het fietsen op de Tacx en was op een maand of 3 weer de oude. Hij rijdt nu meer dan 42km/h gemiddeld op de Monstertijdrit, en is daarmee sneller dan prΓ©-prothese.
Ow, doe mij dan ook maar twee :-)

@djemz, sterkte!

Edit, ik zie dat we al twee maanden verder zijn. Ben wel benieuwd hoe het nu met TS gaat.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie