Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Weer gaan fietsen na ongeval

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 04 mei 2019 17:40

Hoi, ik ben hier nieuw.

Vorige week een ongeluk gehad, Met ong. 35 per uur op een auto geklapt die ineens het fietspad overstak. Politie/ambulance/ziekenhuis. Behoorlijk schrikken toch wel.
Fiets is Total Loss (Colnago CX1) Inmiddels een andere fiets gekocht: Wilier Triestina Cento 1air:
Wilier.jpg

Gelukkig valt de schade verder mee en ben ik nog redelijk heel. Merk alleen dat ik toch wat angstiger ben dan normaal. Heb tot nu toe nog niet gefietst maar ga dat van de week weer proberen.
Zijn hier mensen die soortgelijke ongevallen mee hebben gemaakt? Hoe pak je de draad weer op? Vooral, hoe kom je het snelt over de angst heen?


Zou fijn zijn om hier iets over te lezen..
Laatst gewijzigd door Mattie. op 14 mei 2019 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mei 2019 11:00

Rustig weer beginnen is de enige optie, je zelf tijd geven om weer vertrouwd te raken. Waarschijnlijk sta je de komende tijd regelmatig al bijna stil, als je een auto mogelijk jouw kant op ziet komen, maar normaliter slijt dat wel weer weg met de tijd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 05 mei 2019 11:25

+1. Inderdaad het beste advies is rustig aan weer beginnen is ook mijn ervaring.
...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 mei 2019 12:07

Angst is een slechte raadgever. En helpt je niet verder. Maar dat is makkelijk gezegd vanachter een toetsenbord. Voorzichtig weer beginnen en daar niet te lang mee wachten. Van wachten wordt de angst groter en dat gaat je niet helpen.

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 05 mei 2019 12:19

Ik begrijp je angst................Ben vorig jaar begonnen op een racefiets (wel al jaren op een hybride/toer/sportfiets maar dan met recht stuur)...............ik was vorig jaar nog 61 nu ben ik 62..................vorige week vrijdag ben ik ook, gelukkig wel heel zachtjes, onderuit gegaan.

Was een beetje mijn eigen schuld, maakte te weinig vaart na stilstand met links en die zat dan ook nog in de klikker.............en tjoep , daar ging ik..............schade beetje elleboog en schaafwond op de knie...........die hersteld nu wel, maar gaat tergend langzaam.

Ben wel de maandag na de val van vrijdag, weer op de racefiets gestapt.......maar was al niet zo zelfverzekerd en dat was nu nog iets minder................

Maar ben een doorzetter, en ga het gewoon verder weer rustig oppakken. Het was voor mij een leermomentje...............maar het verkeer, kan mij soms ook wel angst geven, er wordt maar wat gedaan, kijken niet meer op of om, steken gewoon de weg op etc etc...............ik ga daarom ook het liefst zo vroeg mogelijk op pad dan is het niet zo druk.

Ook heb ik een spiegeltje in bestelling https://www.leds-sport.nl/LED%20sport%2 ... %20spiegel dan geeft dit mij misschien meer zekerheid.................niet geschoten is altijd mis.

Ik hoop dat jou angst weer een beetje onder controle gaat krijgen, we zijn heus niet de enige..................en dat je na je herstel maar weer mooie ritjes mag maken,................. :like: ;)

Mattie.
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mei 2019 17:15

Mattie. 05 mei 2019 12:40

Bedankt voor de reacties.

Zo simpel is het eigenlijk ook ja, gewoon weer gaan fietsen en niet teveel nadenken.
Strava voortaan pas aanzetten buiten de stad, voorkomt ook hard willen fietsen in de stad..


Lullige is gewoon dat t zo duidelijk wordt hoe kwetsbaar je bent en afhankelijk van andere weggebruikers.
In dit geval fietste ik op een voorrangsfietspad, was bezig met de laatste km na rondje van 55 km, de auto kwam van links en wou gaan rijden/oversteken, dus ik rem.. Vervolgens stond hij stil (ik dacht dus dat hij me zag) dus ik zet aan en net daarna gaat hij toch rijden.. Dan denk je de situatie goed ingeschat te hebben maar helaas niet,

Daarnaast de innerlijke strijd, van mens stel je niet aan, wees blij dat t zo afgelopen is en anderzijds dus echt steeds weer die beelden voor je zien van de klap en hele stukken die ik kwijt ben en niet meer weet. Op 1 of andere manier heb ik veel behoefte om het te kunnen plaatsen maar dat moet ik loslaten.

Ik ga m'n best doen zo snel weer op de fiets te stappen!

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 05 mei 2019 13:01

Deze Topic kwam ik ook nog tegen hier op het forum.

viewtopic.php?f=25&t=84719

Er staan mooie berichtjes/antwoorden bij...............welke mij aansprak was; blijven KIJKEN, naar daar waar je heen wilt................en ook; naar de plaats/plek gaan waar je het ongeval/ongeluk hebt opgelopen, de confrontatie.

Ook ik heb het zweet onder de oksels, als ik er nog aan terug denk.............ik schrik me al te pletter, als ik het vallen zie bij het wielrennen op de tv.............

Nogmaals sterkte er mee......................... ;)

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 05 mei 2019 13:09

SqueeZer schreef: 05 mei 2019 13:01 Rustig heropbouwen, mogelijk, iets voorzichtiger qua tempo rijden maar vooral ook niet volledig angstig stokstijf gaan zitten, en vooral ook vanaf het lichamelijk terug kan en mag er niet te lang mee wachten.


Ik rijd wel met nog meer verlichting dan voorheen sinds ik zelf iets tegenkwam, maar als iemand je niet (wilt) zien dan mag je doen wat je wilt .... dus ergens moet je toch de knop omgedraait krijgen dat je evengoed thuis op de sofa in een verkeerde pinda kan ...
Je hebt helemaal gelijk............ik zeg in mijn hoofd "armen/handen losjes, schouders naar beneden, en door bochten kijken = vooruit kijken"...............tja, absoluut beginner, heb het (fiets) wiel beetje laat uitgevonden.................. :lol:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 mei 2019 13:18

Je kunt nog zo rustiger gaan fietsen etc. maar als die auto doorrijdt terwijl je dat niet verwacht, dan helpt er niet zoveel. De suggestie dat een automobilist je niet wil zien is voor mij wel een veronderstelling te ver. Alleen al het gezeik wat je er mee hebt is volgens mij voldoende reden om niet door te drukken.
Gewoon weer gaan fietsen, is makkelijk gezegd, maar kijk eerst eens hoe dat de eerste keer bevalt. Ik heb nooit echt angst gekend, terwijl ik toch een verbrijzelde bovenarm met als bijkomend resultaat een schouderprothese er aan overgehouden heb. Maar bij mij was het geen auto, maar een eenzijdig ongeval.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 mei 2019 13:19

Succes, gewoon weer starten, rustig aan doen! :)

strava aan/uit in de stad... als dat voor jou nodig is om je in te houden, moet je dat doen. Maar dan zou ik Strava eigenlijk sowieso afraden ;).
Veel ongelukjes (eenzijdig/tweezijdig) gebeuren dicht bij huis, waar bestuurders (auto en fiets) goed bekend zijn en te veel op automatische piloot met slecht kijken, aan het rijden zijn. Dus als je zegt, strava uit tot je de stad uit bent, om de rust te bewaren voor jezelf. Hartstikke goed. Ik zou zeggen, altijd relaxed starten en relaxed eindigen (laatste kilometers door de stad terug naar huis). Is goed voor je herstel, en veiliger ;).

Ongelukken kan je natuurlijk niet uitsluiten. Rustig aan weer beginnen, niet laten opjagen (ook niet als je eens met anderen fietst), uiteindelijk ben jij, en jij alleen, verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Veel en ver vooruit kijken. Oogcontact zoeken als het kan, En soms helpt het al om een plan B te bedenken (stoppen, uitwijkmogelijkheid oid). En ruimte om te heen houden, is een les van het motorrijden op de snelweg, zorgen dat je een mogelijkheid hebt naar links of rechts, mocht er recht voor je ineens iets gebeuren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 05 mei 2019 13:22

Ik heb tegenwoordig (dagrij)verlichting op zowel mijn racefiets als sportieve (gewone) fiets. Rij altijd behoudend, houd rekening met de omstandigheden. Mijn gemiddelde kan mij niet zo veel schelen en rijdt dus bijvoorbeeld niet met +30km/u door de bebouwde kom of op drukke fietspaden. Zodoende ben ik tot op heden nog niet in een situatie terecht gekomen waarbij ik de onvoorzichtigheden/stommiteiten van anderen niet heb kunnen ontwijken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2019 14:24

Mattie. schreef: 05 mei 2019 12:40 ......
Zo simpel is het eigenlijk ook ja, gewoon weer gaan fietsen en niet teveel nadenken.
Strava voortaan pas aanzetten buiten de stad, voorkomt ook hard willen fietsen in de stad.....................
Gewoon terug op de fiets stappen en fietsen.
En je tempo niet laten afhangen van wel of geen Strava dan ben je verkeerd bezig.
Je moet je tempo laten afhangen van het verkeer waar je je in beweegt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie