Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

volproppen na een rit, hoe te voorkomen

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 15 apr 2019 13:47

hopjes schreef: 15 apr 2019 10:37 ...vla in huis...
...met jouw naam zou ik niet anders verwachten..

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 apr 2019 14:22

- vraag je diëtist of diëtiste.
- fop jezelf en eet dingen die goed vullen, maar weinig calorieën bevatten
- ontwikkel je wilskracht. Je lichaam neemt je in de maling en stuurt een honger/trek signaal naar je hersenen. Jij besluit wat je daar mee gaat doen. Bijv. negeren.
- Maak er een wedstrijdje met jezelf van. Tel de dingen die je laat staan en geef jezelf daar punten voor.
- Maak je huisgenoten deelgenoot van het probleem en vraag ze jou te helpen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 15 apr 2019 15:10

Nee_Nee schreef: 15 apr 2019 14:22
- ontwikkel je wilskracht. Je lichaam neemt je in de maling en stuurt een honger/trek signaal naar je hersenen. Jij besluit wat je daar mee gaat doen. Bijv. negeren.
M.i. moet je als sporter naar je lichaam luisteren, en als je lichaam zegt dat er gegeten moet worden, dan moet er gewoon gegeten worden. Je doet het voor je plezier, en als je iedere zaterdag de halve dag met een knorrende maag rond moet lopen is het plezier ver te zoeken.

Wilskracht is ook belangrijk, maar dat gaat naar mijn idee om het tolereren van vermoeide of verzuurde spieren, niet om je hongergevoel te negeren.

Bij de nahonger zit het hem er denk ik vooral in wát je eet.
Als je echt wilt afvallen, zou ik mikken op weinig suiker en vet, maar langzame koolhydragen (nootjes) en eiwit (magere kwark).

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 15 apr 2019 17:08

Als je wilt afvallen dan werkt de volgende stelling niet zo goed:

M.i. moet je als sporter naar je lichaam luisteren, en als je lichaam zegt dat er gegeten moet worden, dan moet er gewoon gegeten worden.
Als je naast het fietsen ook nog wilt afvallen, dan moet je minder calorieën innemen. Minder calorieën innemen betekent een hongergevoel. Gelukkig zijn de meeste wielrenners dol op het gevoel dat ze aan het afzien zijn en als je dat hongergevoel op dezelfde manier behandelt, geeft het je ook nog extra geluksgevoel ;)
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 15 apr 2019 18:01

hopjes schreef: 15 apr 2019 13:30 Ik heb niet het idee dat de TS hierop zoek is naar de tip om water te drinken en niks te eten...
Niemand hier zegt toch dat hij niets moet eten en alleen water moet drinken? TS vraagt tips om zich niet rond te eten na zijn rit, eerst een glas water voordat je gaat eten kan heel goed helpen hierbij. Net als lang en goed kauwen en langzaam eten zorgt het dat je sneller verzadigd bent en is de kans veel kleiner dat je weer de koelkast in duikt. Als hij liever voor de vla i.p.v. chips gaat dan moet hij dit zeker doen, maar dat is geen oplossing voor hetgeen hij naar vraagt volgens mij ;)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 apr 2019 19:55

(Vanille)Vla van Optimel heeft géén vet en géén toegevoegde suiker. Wel de eiwitten en is niet zo zuur als magere yoghurt of kwark. Uiteraard wel wat zoetstoffen. Daar moet je dan geen bezwaar tegen hebben.
Verder kiezen voor volkoren en vezelrijk eten.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 apr 2019 20:27

vermeulen schreef: 15 apr 2019 15:10M.i. moet je als sporter naar je lichaam luisteren, en als je lichaam zegt dat er gegeten moet worden, dan moet er gewoon gegeten worden.
Als deze woorden zouden kloppen, dan zou niemand van ons te dik zijn en wielrenners (sporters) al helemaal niet.
Je lichaam geeft een eetsignaal, maar jij staat boven de materie en je weet: ik heb net voldoende brandstof in de tank gegooid,
Dat eetsignaal heeft een evolutionaire achtergrond. Toen we nog door de bossen renden, wisten we nooit wanneer je volgende maaltijd gevangen of geplukt zou kunnen worden. Dus moest je eten zoveel je kon op de momenten dat het voedsel zich aanbood. Die reflex doet ons in de huidige eten terwijl dat niet nodig is.

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 15 apr 2019 21:51

Check eens of een eiwitshake/herstelshake voor je kan werken direct maar binnen half uur na de rit.
Ik doe zelf een eiwitshake gemengd met makkelijk pureerbaar fruit(banaan, kiwi, peer/appel(zonder schil), mango e.d.).

Voor de rest veel groente en fruit en aardappelen horen daar voor het gemak even niet bij. Reken op 300 gram groente per dag maar meer mag en kan. Als je voor de lunch rijdt dan eventueel al bij de lunch extra groente eten.
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 apr 2019 22:11

vermeulen schreef: 15 apr 2019 15:10 Bij de nahonger zit het hem er denk ik vooral in wát je eet.
Als je echt wilt afvallen, zou ik mikken op weinig suiker en vet, maar langzame koolhydragen (nootjes) en eiwit (magere kwark).
Nootjes zijn zo'n beetje 100% vet en bevatten niet of nauwelijks koolhydraten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 apr 2019 07:46

Sporters moeten helemaal niet naar hun lichaam luisteren maar juist over de grens gaan. Als je luistert naar je lichaam zou je bij een beetje pijn in de beentjes al af moeten stappen...

Bij mij was het gewoon een kwestie van wennen. Je moet zorgen dat van te voren genoeg koolhydraten binnen hebt gehad en de discipline op kunnen brengen om achteraf niet overmatig te gaan vreten en na een tijdje heb je er waarschijnlijk geen last meer van.

Adviezen over wat je precies moet eten zijn onzin. Kies met een beetje verstand de dingen die je zelf lekker vindt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 apr 2019 07:53

Doe zoals Tyler Hamilton: direct na training 1,5 liter Spa Rood of Light Frisdrank + een kom ijsbergsla.

Dan aftoppen met een slaappil en slapen maar. Houd dit een paar weken vol en je bent een skelet :D

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 apr 2019 08:50

Haha en dan in de armen van Levi Leipheimer in slaap vallen. Heerlijk. Ik durfde em niet te posten hier. Hoewel ik stiekem ook wel veel sparkling water drink voor het vullend effect (misschien meer mentaal, summoning inner-Tyler).

Plaats reactie