Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

volproppen na een rit, hoe te voorkomen

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 apr 2019 08:52

Ernie C. schreef: 16 apr 2019 07:46 Sporters moeten helemaal niet naar hun lichaam luisteren maar juist over de grens gaan. Als je luistert naar je lichaam zou je bij een beetje pijn in de beentjes al af moeten stappen...

Bij mij was het gewoon een kwestie van wennen. Je moet zorgen dat van te voren genoeg koolhydraten binnen hebt gehad en de discipline op kunnen brengen om achteraf niet overmatig te gaan vreten en na een tijdje heb je er waarschijnlijk geen last meer van.

Adviezen over wat je precies moet eten zijn onzin. Kies met een beetje verstand de dingen die je zelf lekker vindt.
Volledig eens met het eerste deel. Maar er zijn wel eenvoudige manieren om bij te dragen aan een verzadigd gevoel, zoals laag-calorisch voedsel eten om te vullen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 apr 2019 08:55

Het is ook een kwestie van gewenning. Als ik een periode wil afvallen dan vallen de eeste dagen me altijd heel zwaar, maar na een dag of 5 is het lichaam gewend aan weinig brandstof en wordt het, ook mentaal, veel makkelijker.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 16 apr 2019 09:54

havana schreef: 16 apr 2019 08:55 Het is ook een kwestie van gewenning. Als ik een periode wil afvallen dan vallen de eeste dagen me altijd heel zwaar, maar na een dag of 5 is het lichaam gewend aan weinig brandstof en wordt het, ook mentaal, veel makkelijker.
Herkenbaar ja. Eerste dagen zijn het moeilijkste om doorheen te komen. Andersom geldt het ook, als je je een paar dagen volpropt en bijvoorbeeld veel chocola eet, dan heb je ook het idee dat echt nodig te hebben. (Ik althans) daarna went het ook weer

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 16 apr 2019 11:59

Ik ben zelf ook veel met voeding bezig, zowel wat betreft gezondheid, gewicht als brandstof en dit voor competitief wielrennen op redelijk niveau. Ik kan wat tips geven uit eigen ervaring en uit de informatie die ik zelf heb opgezocht en gelezen.

Wat voor mezelf zeer goed gewerkt heeft om enkele kilo's scherper te staan (en nu nog steeds goed werkt om status quo te blijven) is een calorie tracker zoals myfitnesspal. Voor veel mensen lijkt het waanzin om alles te gaan afmeten, maar wanneer je een bepaald dag/weekritme hebt, dan zijn veel dagen gelijk aan elkaar en kost dit niet zoveel moeite. Het gaat er hierbij ook niet om om alles tot op de gram af te wegen, maar om te zien tijdens welke maaltijden/dagen je te veel of te weinig eet.

Idealiter heb je elke dag een tekort van ca. 300 kcal als je wilt afvallen. Streef je naar meer, dan kom je in een gevarenzone. Wanneer je lichaam merkt dat de calorie-inname echt laag is tov het verbruik, dan ga je in een soort van survival modus en probeert het lichaam de vetreserves net te bewaren ipv te verbruiken. Dit is uiteraard het tegenovergestelde van wat je wilt. Daarom ben ik tegen elke vorm van crash diëten. Los daarvan heb je als atleet ook gewoon voldoende brandstof nodig. Je gaat niet beter rijden van een half lege tank.

Tenslotte wilt iedereen wel een beetje afvallen zonder honger te leiden. Je moet dus op zoek naar voedingsproducten die goed vullen/verzadigen maar niet al te veel kcal bevatten. Over het algemeen verzadigen vetten, eiwitten en vezels veel meer dan koolhydraten. Streef dus op een niet-zware trainingsdag naar volkoren producten, zuivelproducten zoals kwark en yoghurt, gezonde 'vettere' producten zoals noten, zaden, avocado, een eitje etc. Voor een zelfde kcal-hoeveelheid verzadigen zij effectief meer (kan ik bevestigen uit eigen ervaring). De snelle suikers en 'witte' koolhydraten (witte pasta, rijst, etc.) houd je dan best voor dagen waarop je wél zoveel mogelijk energie in de tank wilt hebben (lange ritten of intensieve trainingen).

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 apr 2019 12:41

Volproppen doe je omdat je op je suikers (glycogeen voorraden) fietst. Je fietst letterlijk je snelle energiereserves op. Je langzame energiereserves (vetten) daar doe je nagenoeg niets mee. Die blijven ook lekker zitten waar ze zitten. De enige oplossing is om dit te gaan trainen. Meer en vaker fietsen op lage intensiteit. Dus jezelf niet uitputten tijdens het fietsen. Daardoor leert je lichaam vetten aan te spreken tijdens langere ritten die intensiever zijn.

Echt hongergevoel is bijna niet te onderdrukken door wilskracht omdat je hersenen de belangrijkste bron van suikerverbranding in je lichaam schreeuwen om suikers. Je hersenen functioneren namelijk alleen maar op suikers.

Wat je kunt doen in de tussenliggende periode van opbouw na het fietsen.

Eet een rolletje dextro energie (druivensuiker) na het fietsen, deze suikers worden direct in de bloedbaan opgenomen en door je hersenen gebruikt. Zo hou die grijze massa in je bovenkamer eerst rustig :-)

Ga daarna 500 gram magere kwark met een flinke handvol walnoten en een beetje honing (voor de smaak en ook wat suikers) eten. Drink hierbij een een halve liter water.

Je maag is zodanig gevuld dat je langere tijd op de dag je honger gevoel kan onderdrukken. Door de verdunning met water worden de eiwitten in de kwark sneller door je lichaam opgenomen.

Kook 2 eitjes hard. En eet die daarna op. Op deze manier vul je goed je eiwitten aan zonder jezelf van een suikerrush te voorzien. Eet in de loop van de dag 2 bananen voor de noodzakelijk koolhydraten en op deze manier zou je het moeten kunnen volhouden tot aan het avondeten. Succes

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 16 apr 2019 13:40

Niks beter dan smorgens 100km fietsen om dan in de namiddag in de zetel te liggen met 2 stukken taart met paris roubaix op het scherm.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 16 apr 2019 13:59

Djemz schreef: 16 apr 2019 13:40 Niks beter dan smorgens 100km fietsen om dan in de namiddag in de zetel te liggen met 2 stukken taart met paris roubaix op het scherm.
Dit kan je natuurlijk ook maar één dag per jaar doen ;)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 apr 2019 14:30

havana schreef: 16 apr 2019 07:53 Doe zoals Tyler Hamilton: direct na training 1,5 liter Spa Rood of Light Frisdrank + een kom ijsbergsla.

Dan aftoppen met een slaappil en slapen maar. Houd dit een paar weken vol en je bent een skelet :D
Bij Lotto Jumbo vonden het toch geen goed idee :lol:

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 apr 2019 15:17

matthiav schreef: 16 apr 2019 13:59
Djemz schreef: 16 apr 2019 13:40 Niks beter dan smorgens 100km fietsen om dan in de namiddag in de zetel te liggen met 2 stukken taart met paris roubaix op het scherm.
Dit kan je natuurlijk ook maar één dag per jaar doen ;)
Youtube, Uitzendinggemist, Eurosport Player. Kan je heel wat taartjes mee opeten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 apr 2019 15:20

Voeding na een ritje van 50km lijkt steeds meer rocket science te worden :o

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 16 apr 2019 15:32

Net terug van 106 km fietsen. Na een eiwit shake en een halve liter water geen trek meer in iets anders.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 apr 2019 17:04

El Pistolero schreef: 16 apr 2019 15:32 Net terug van 106 km fietsen. Na een eiwit shake en een halve liter water geen trek meer in iets anders.
Waarom geen koolhydraten?

Plaats reactie