Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

volproppen na een rit, hoe te voorkomen

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 15 apr 2019 10:12

Hallo,

Ik ben geen hele fanatieke of fitte fietser, maar iedere zondag ochtend zit ik met een aantal andere niet al te fitte mannen op de fiets voor een rondje van grofweg twee uur en dan doen we pak hem beet een kilometer of 50 (dus met een bescheiden gemiddelde van ca. 25 km/u) Door de weeks fietsen of sporten schiet er door drukke schema's meestal bij in.

Nu merk ik alleen dat ik na zo'n rondje fietsen (zeker als het net ietsje zwaarder was door wind of als we toevallig net een paar km extra hebben gepakt) me de rest van de dag ontzettend aan het volproppen ben met eten. En dat werkt dus uiteindelijk nogal contra productief aan het doel om toch wat meer te bewegen voor de conditie en het gewicht.

Wie heeft er tips om te helpen voorkomen dat je je vol gaat proppen na een rit?
Ok...het voordehandliggende antwoord is uiteraard de discipline opbrengen en simpelweg niet te veel in je mond stoppen, maar dat is soms wat makkelijker gezegd dan gedaan (althans voor mij).

Dus wat zou dus kunnen helpen:
- bijvb meer eten onderweg?
- stevig ontbijten van te voren?
- bepaalde soorten voeding?

meer ideeen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 apr 2019 10:24

Ik zou zeggen, gewoon het middageten eten wat je normaal ook doet. Zoveel verbrandt je nu ook weer niet op een rit van 50km.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 15 apr 2019 10:35

Ontbijten met havermout, je moet zeker niet overdrijven. Tijdens de rit heb je met twee uurtjes niet veel nodig. Tot twee uur neem ik alleen water mee. Ik zou hooguit een banaan of gedroogd fruit of een stuk ontbijtkoek meenemen, maar enkel voor noodgevallen. Na de rit normaal lunchen met voldoende eiwitten en koolhydraten en wat vetten. Maar zeker niet overdrijven met vetten. Vetten krijg je toch al snel genoeg van binnen (eerder teveel). Ik pak zelf altijd een kom teff met wat ongezoute nootjes en een banaan. Groentes als komkommer, tomaatjes of worteltjes als snack. Avondeten normale portie en dan nog 's avonds bakje magere kwark. Veel mensen gaan meteen eten bij een beetje hongergevoel, dit komt omdat we dit gevoel niet meer gewend zijn. We hebben immers altijd iets vlakbij om de honger te stillen. Vroeger was dit anders en was men gewend aan het hongergevoel en zag men het niet zo negatief. Jezelf niet helemaal uithongeren natuurlijk :lol: Dus niet in de stress schieten bij een hongertje, neem eerst eens een glas water en wacht een minuutje. Je zult zien dat het honger gevoel verdwijnt. Ook verwarren we honger vaak met dorst, vandaar dat het beter is om eerst een glas water te drinken. Voordeel is ook dat, wanneer je dan toch gaat eten, je sneller een verzadigd gevoel hebt. Met twee uurtjes fietsen heb je zeker niet veel extra nodig, en als je wilt afvallen dan zou ik zeker niet anders eten dan op een dag dat je niet fietst. Eet liever 's avonds wat kleinere portie en wat meer eiwitten om een anderhalf of twee uur later nog een bakje magere kwark te eten. Meer eiwitten spelen vaak een grote sleutel voor een gezond gewicht.
Laatst gewijzigd door serbak op 15 apr 2019 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 15 apr 2019 10:37

Sulla schreef: 15 apr 2019 10:12 Hallo,

Ik ben geen hele fanatieke of fitte fietser, maar iedere zondag ochtend zit ik met een aantal andere niet al te fitte mannen op de fiets voor een rondje van grofweg twee uur en dan doen we pak hem beet een kilometer of 50 (dus met een bescheiden gemiddelde van ca. 25 km/u) Door de weeks fietsen of sporten schiet er door drukke schema's meestal bij in.

Nu merk ik alleen dat ik na zo'n rondje fietsen (zeker als het net ietsje zwaarder was door wind of als we toevallig net een paar km extra hebben gepakt) me de rest van de dag ontzettend aan het volproppen ben met eten. En dat werkt dus uiteindelijk nogal contra productief aan het doel om toch wat meer te bewegen voor de conditie en het gewicht.

Wie heeft er tips om te helpen voorkomen dat je je vol gaat proppen na een rit?
Ok...het voordehandliggende antwoord is uiteraard de discipline opbrengen en simpelweg niet te veel in je mond stoppen, maar dat is soms wat makkelijker gezegd dan gedaan (althans voor mij).

Dus wat zou dus kunnen helpen:
- bijvb meer eten onderweg?
- stevig ontbijten van te voren?
- bepaalde soorten voeding?

meer ideeen?
Ik herken dat ook... met name als ik in koud/guur weer een aantal uren flink gefietst heb.
Het is echt discipline, ik kan het ook niet altijd weerstaan. Wij hebben echter bijna altijd nootjes, chocolade of vla in huis, dat zijn voor mij acceptabele compensatie middelen. Beter dan chips, bier, snoep en vette hap.

10 jaar geleden toen ik nog rookte kwam ik terug van mtb-en, een peuk en een fles bier (en nog 1)... dat was ook een goed middel tegen snoepen cq eten. Maar ik ben blij dat ik daarin veranderd ben :-)

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4500
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 15 apr 2019 11:36

Water drinken.

Lichaam geeft bij vochttekort nogal eens het verwarrende signaal van hongergevoel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 apr 2019 11:43

Vla en chocolade zijn nu niet direct gezonder dan chips of snoep. Vla is gewoon een bak suiker die je eet, chocola is sterk afhankelijk van hoe puur het is, maar alsnog blijft het een kcal bom.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8521
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 apr 2019 11:53

2 sneeën brood met jam.
2 uurtjes buiten spelen met normaal ontbijt,je jaag er echt niet veel calorieën doorheen gezien de intensiteit.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 15 apr 2019 12:13

nijkie schreef: 15 apr 2019 11:53 2 sneeën brood met jam.
2 uurtjes buiten spelen met normaal ontbijt,je jaag er echt niet veel calorieën doorheen gezien de intensiteit.
Toch zit je met deze intensiteit wel precies binnen het bereik van de hartslagzone om vet te verbranden. Uiteraard afhankelijk van je leeftijd.
Zelf ook altijd na zulke ritten behoefte aan zoetigheid, misschien toch een reactie van je lichaam op de vetverbranding.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 15 apr 2019 12:50

De intensiteit kunnen we niet beoordelen. We weten de hartslag niet tijdens de rit alsmede de leeftijd en fitheid. Vetverbranding moet je trainen en aangezien TS aangeeft niet al te fit te zijn betwijfel ik dat hij op vetverbranding fietst. Daar bovenop heeft zelfs een mager iemand als Froome nog vetreserve genoeg waar het lichaam een paar weken op kan teren.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 15 apr 2019 13:30

amclassic-fan schreef: 15 apr 2019 11:43 Vla en chocolade zijn nu niet direct gezonder dan chips of snoep. Vla is gewoon een bak suiker die je eet, chocola is sterk afhankelijk van hoe puur het is, maar alsnog blijft het een kcal bom.
Tja, ik ben blij dat ik heb aangegeven dat het voor mij prettig werkt om wat vla, chocolade of nootjes te eten bij dat gevoel. Je kunt ook niks eten en water drinken. Dat vla veel suiker bevat en chocolade een kcal bom dat klopt... Sommige mensen waaronder ik vinden een bakje vla gezonder dan een zak chips en wat chocolade beter dan een broodje hamburger, Ik heb niet het idee dat de TS hierop zoek is naar de tip om water te drinken en niks te eten...

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 apr 2019 13:34

Plan inderdaad dat je rond de lunch thuis bent. Na het lunchen helpt het mij vaak wel om een wandelingetje van ca. 15-30m te maken. Dat helpt zowel om de spanning een beetje van de beentjes te halen (heb je de volgende dag weer profijt van) en het vermoeide en hongergevoel weg te nemen. Zeker een aanrader als je s'middags ook nog wat aan je dag wilt hebben.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 apr 2019 13:38

Ik zou vetverbranding tijdens de rit inderdaad lekker vergeten. Een gewicht verlagend effect moet meer komen uit een verhoogd metabolisme (beetje naverbranding ;)) en gewoon calorie intake/gebruik balans.

Ik zou als ik TS was gewoon een prima ontbijtje eten. Niet te zwaar. Daarna gewoon goed lunchen en jezelf te dwingen met voedsel met een laagcalorische density (groente etc), kwark, en voldoende drinken.

En een beetje wilskracht om dat trekgevoel te overwinnen. Of er gewoon lekker aan toegeven en doordeweeks kritisch naar je calorie intake te kijken.

Plaats reactie