Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lopen bevorderend voor 't fietsen ?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 apr 2019 22:29

Hardlopen is blessuregevoeliger. Komt dus neer op dat je moet weten wat je doet. Het feit dat fietsers vaak goede conditie hebben en daarmee makkelijk een half uur of uurtje vol erin kunnen klappen op de hardloopschoenen en daarom stuk gaan, is geen argument dat hardlopen slecht voor ze is.
Dat is vooral een argument om behoedzaam te zijn als je eens een keer wat anders doet dan je gewoon bent om te doen. (geldt natuurlijk ook voor de wintersport, incidenteel een keertje schaatsen, potje voetbal of volleybal, etc. Geldt wat minder voor zwemmen en roeien omdat je daar zonder techniek niet dat conditionele vermogen van de fietser direct zult kunnen botvieren).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 apr 2019 23:23

Precies! Hardloop blessures komen eigenlijk altijd doordat mensen die (beginnen) met hardlopen niet luisteren naar hun lichaam. Negeren signalen die aangegeven dat je over de spreekwoordelijke rode lijn gaat. Geen fatsoenlijke opbouw, te vaak en te lange afstanden te snel willen lopen. Van 50 km fietsen naar 100 km is van een totaal andere orde dan van 5 km hardlopen naar 15 km hardlopen. De grote fout die veel fietsers maken is dat ze hun fietsprestaties teveel op hun hardloop prestaties willen projecteren. Steevast veel te snel. Zonder opbouw 12 tot 14 km/h lopen tijdens een training. Gaat bijna altijd fout. Sowieso echt hardlopen op tempo moet je bewaren voor een wedstrijd. Maar de massa is alleen maar bezig met PR’s tijdens Strava training rondjes. Ideale manier van het opbouwen van stressfacturen. Begrijp me niet verkeerd ik fiets heel erg graag. Fietsen bied zoveel extra’s die bij hardlopen niet mogelijk zijn, zoals het beleven van je omgeving de afwisseling die mogelijk is tijdens het fietsen. Maar hardlopen heeft weer zijn eigen diepgang en charmes. Momenteel ben ik in zuid Limburg (Vaals). Zonder fiets (bewust) en wat geniet ik toch weer intens van het hardlopen. Afgelopen week 100 km gelopen eigenlijk alleen maar hoogtemeters gemaakt en het haalt bij mij het “oergevoel” naar boven op een manier die bij fietsen niet mogelijk is. De grootste kick was toch wel afgelopen zondag de Vaalserberg oprennen en AGR deelnemers die zwoegend en zwetend naar boven gaan voorbij lopen. :-)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 apr 2019 09:18

Dit topic begint in rondjes rond te draaien. Wat op de eerste pagina’s al geschreven is, wordt op de laatste pagina’s al weer herhaald.

Plaats reactie