Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lopen bevorderend voor 't fietsen ?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 apr 2019 18:05

Ik doe beide. Maar hardlopen moet je wel weten wat je doet. Zelfs voor een ervaren loper als ik (15000 km achter de kiezen) is het vaak toch weer even schrikken als je heel diep bent gegaan.

Afgelopen zaterdag een 5 km hardloop wedstrijd gedaan. Dan is het 20 minuten volgas hartslag 180 plus. Gevolg drie dagen spierpijn. En nog steeds niet optimaal herstelt. Ik kan 200 km fietsen met “nul” spierpijn. Om het even in verhouding te plaatsen. Wel 6e geworden van 450 deelnemers dus best wel een beetje trots :-)

Hardlopen bouw het voorzichtig op, kies voor voldoende hardloop rust en loop nooit door pijntjes heen. Soms ligt hardlopen gewoon niet. Wandelen is een perfect alternatief en ook gezonder en beter voor je lijf.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 apr 2019 18:09

Er moet meer gewandeld worden! En als je stevig doorwandelt in de winter in het donker met slecht weer, dan is dat prima voor de opbouw.

Klassieke fout die steeds opnieuw nog gemaakt wordt is de 'wielrenner met goede hart-long-conditie' die te fanatiek gaat hardlopen. Hart en longen werken goed mee en kunnen de belasting prima aan. De gewrichten, de banden, de pezen en de spieren zijn de belasting van het bij elke pas landen totaal niet gewend en daar ontstaat dus na enkele weken tot een paar maanden de blessure.

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 10 apr 2019 20:21

Een jaar geleden het ook weer eens geprobeerd met hardlopen maar het leek wel de dag erna en zelfs nog een week erna dat ik onder lijn 10 had gelegen. Voor mij is het wandelen een mooie voldoening maar op een goed tempo. Voel me er top bij plus een bij komend voordeel je verbrand er lekker bij.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 apr 2019 22:56

Om even terug te komen op de vraag in de openingspost; ik ben van mening dat hardlopen zeker bevordelijk is voor het fietsen.

Je maakt je pezen, aanhechtingen en gewrichten sterker. En je botmassa krijgt een hogere dichtheid. Mensen die alleen maar fietsen veel en vaak krijgen op den duur broze botten. Door verantwoord af te wisselen tussen het hardlopen en fietsen voorkom je overbelasting blessures (werkt beide kanten op)

Maargoed allemaal op basis van dat je wel moet kunnen hardlopen. En wandelen blijft een perfecte basis

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 11 apr 2019 07:10

Helpt wandelen dan ook voor botdichtheid? Ik ga iedere dag toch een kleine 4km wandelen met de hond.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 apr 2019 07:53

Ja absoluut!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 apr 2019 09:33

Zo absoluut is dat helemaal niet als ik de eerste de beste meta studie er bij pak https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8208002767:
We conclude that regular walking has no significant effect on preservation of BMD at the spine in postmenopausal women, whilst significant positive effects at femoral neck are evident. However, diverse methodological and reporting discrepancies are apparent in the published trials on which these conclusions are based. Other forms of exercise that provide greater targeted skeletal loading may be required to preserve bone mineral density in this population.
En nummer 2 https://journals.lww.com/jgpt/Fulltext/ ... one.6.aspx:
Discussion and Conclusion: The results of this meta-analysis do not suggest that walking interventions alone will limit demineralization at all skeletal sites. Perhaps other forms of exercise in addition to walking should be incorporated into training regimens for patients at risk for osteoporosis.
Beide gaan over de groep in de populatie die het meeste problemen heeft wat betreft botdichtheid. Niets mis met 4 km lopen per dag, maar je hoeft het niet te doen voor je botten.


Zoals Scepticus al aangaf, het mag duidelijk zijn dat hardlopen beter is voor je fietsconditie dan op de bank hangen. Maar als je moet kiezen tussen gaan hardlopen of fietsen, dan kan je beter gaan fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 apr 2019 10:54

Die laatste zin is natuurlijk een beetje onzin. Als je liever wilt fietsen prima. Maar fietsen is nog altijd een onnatuurlijke beweging voor ons lichaam. Er zit geen enkele evolutionaire ontwikkeling in de fietsbeweging die we maken. Anders gezegd ons motoriek is afgestemd op het overwinnen van de zwaartekracht. Een evolutionair geperfectioneerd “systeem” van slenteren tot sprinten en alles wat daar tussen zit. Als de mens zich mechanica niet eigen had gemaakt dan was lopen nog steeds de enige optie om je te verplaatsen. (Of meeliften op een dier) De ontwikkelingen in de mechanica heeft de mens heel veel gebracht maar het heeft de mens over het algemeen ook erg lui gemaakt. Lopen is men als een last gaan zien omdat het als inefficiënt word beschouwd. Allemaal begrijpelijk in de vooruitgang. Maar we zijn compleet ontwikkeld om (veel) te lopen.

Waar ik me wel ik kan vinden is dat je in het hardlopen in negatieve zin veel verder kan doorslaan dan als in fietsen. Hardloop rush is vaak erg verslavend en bij teveel hardlopen liggen de nodige overbelasting blessure’s op de loer. Zeker bij mensen die van 0 beginnen. Ik adviseer hardlopers ook vaak om er naast te gaan fietsen maar dat is bijna altijd aan dovemansoren gericht.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 11 apr 2019 11:35

Zet een triatleet op een loopband en z'n VO2max-meting valt hoger uit dan op de fietsergometer. Dit bleef in mijn hoofd hangen. Evenals deze zin: "3hrs of cycling is worth 2hrs of running."

Hier het hele verslag: https://alancouzens.com/blog/specificity.html

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 apr 2019 12:27

@RVV, jij vindt dat fietsen onnatuurlijk is. Maar hoe verklaar je het dat een flink deel van de mensheid, inclusief ik, echt niet gebouwd is om hard te lopen? Dus is ook niet voor een ieder hardlopen iets natuurlijks, zou ik denken.
Niet echt de bouw om hard te lopen. Ondanks heel veel fietskilometers, voldoende conditie, is hardlopen nooit echt gelukt. Blessures op de loer, van rugproblemen en knieproblemen. En om het duidelijk te houden, ik ben nooit verder dan 4km achtereen te lopen, terwijl ik er heel lang, maar ook verantwoord mee bezig geweest ben.
Dus hou ik het bij fietsen.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 11 apr 2019 13:02

@RVV en @Jans

Natuurlijk of onnatuurlijk heeft er niets mee te maken , als ik om me heen kijk naar de mensen ...dan zie ik steeds minder natuurlijks ..; )

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 11 apr 2019 13:19

Spieren trekken zich niets aan van "natuurlijk" of "onnatuurlijk." Wel weet ik dat ze het best gedijen bij een concentrische contractie (spier komt op spanning en verkort) en veel minder bij de excentrische contractie (spier komt op spanning en verlengt, zoals bij de landing bij het hardlopen, wat tot microscopische beschadigingen leidt - dit gebeurt trouwens ook tijdens Parijs Roubaix als men over de kasseien dokkert).
Met andere woorden: de mechanische belasting bij fietsen is veel beter voor het lichaam dan bij hardlopen; het enige nadeel is de schokloosheid voor de botten.

Plaats reactie