Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lopen bevorderend voor 't fietsen ?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 apr 2019 14:36

De Tukker schreef: 10 apr 2019 14:11 Afhankelijk van hoe lang/fanatiek je fietst lijkt het mij niet verkeerd om OOK hard te lopen. Niet omdat ik denk dat je er sneller van gaat fietsen maar om de kans op osteoperose te verkleinen.

...Wielrenners hebben door het ontbreken van botbelasting en een tekort aan calcium een verhoogde kans op een lage BMD [1-6]. Vooral de BMD van de lage rugwervels, de heup en de hals van het dijbeen (collum femoris) nemen af bij wielrenners ...

Bron: https://www.allesoversport.nl/artikel/w ... teoporose/
Ik vraag me echt af of de blessurekans niet ernstiger is dan de kans op osteoporose. (Advies van sportarts, ondanks osteopenie, niet meer hardlopen).
Als je niet blessuregevoelig bent, lekker blijven lopen.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 apr 2019 15:03

Jans schreef: 10 apr 2019 14:36 ...
Ik vraag me echt af of de blessurekans niet ernstiger is dan de kans op osteoporose. (Advies van sportarts, ondanks osteopenie, niet meer hardlopen).
Als je niet blessuregevoelig bent, lekker blijven lopen.
Het probleem met zowel hardlopen als fietsen is dat iedereen denkt dat 'ie het wel kan.
Wil je hardlopen? Hup, een paar schoenen aan en gaan. Wil je (hard/ver/lang)fietsen? Hup, schaf een karretje aan en gaan. Zo werkt het in de praktijk.
Nu is het kunnen lopen of fietsen niet het probleem maar het GOED kunnen lopen en fietsen wel.

Hoe vaak zie je niet iemand lopen die zo'n belachelijk tred heeft dat die wel blessures MOET krijgen. Ik denk dan aan sterk over- of onderproneren, of waggelen. Ik denk dan ook aan te snel na het starten met hardlopen al te ver en te hard willen lopen.
Bij hardlopen is een goede looptechniek (en goed schoeisel) ook erg belangrijk als je geen blessures wilt hebben (ik heb 't er dan niet over als je valt o.i.d.).
Hetzelfde geldt ook voor fietsen. Velen komen prima vooruit op twee wielen maar da's toch echt wat anders dan goed kunnen fietsen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 apr 2019 15:30

@Den Tukker, Ik ben begeleid bij hardlopen, had goede schoenen. Toch vond mijn lichaam het niet een goed idee.
Zo hoorde ik afgelopen zaterdag op de radio iemand zeggen "iedereeen kan een marathon lopen, zo spannend is dat niet". Maar ik ben er van overtuigd dat het bij het fietsen niet zo nauw komt als met lopen. Of praat ik dan ook teveel vanuit mijn eigen ervaring?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 apr 2019 16:07

Jans schreef: 10 apr 2019 15:30 ...
Zo hoorde ik afgelopen zaterdag op de radio iemand zeggen "iedereeen kan een marathon lopen, zo spannend is dat niet". Maar ik ben er van overtuigd dat het bij het fietsen niet zo nauw komt als met lopen. Of praat ik dan ook teveel vanuit mijn eigen ervaring?
Komende zaterdag is er bij ons in het dorp weer een marathon. Na een paar uur zie ik al die kneusjes langs strompelen waarvoor geldt dat: "iedereen kan een marathon lopen, zo spannend is dat niet". Sommigen ongeoefend ,sommigen wel geoefend maar niet genoeg, sommigen wel geoefend maar verkeerde techniek. Met hardlopen en zeker met langdurig hardlopen komt het wel degelijk nauw. En voor fietsen geldt hetzelfde. Tenminste, als je niet slechts individueel rijdt maar in een groep.

@Jans: even terug naar een eerdere post van jou. Je schrijft daar:
... (Advies van sportarts, ondanks osteopenie, niet meer hardlopen).
Moet dat dan niet zijn: …dankzij/wegens osteopenie, niet meer hardlopen?
Ik kan me voorstellen, dat als je al een vorm van osteopenie hebt en je dan wilt gaan hardlopen, dat niet zo'n goed idee is (of dat je lichaam zelf al protesteert). Als je gezond bent lijkt me dat geen enkel probleem. Wil je goed leren lopen? Loop dan een jaartje bij een 'loopclub' mee voor je jezelf een verkeerde looptechniek aanleert.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 apr 2019 16:07

Edit: dubbel bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door De Tukker op 10 apr 2019 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 apr 2019 16:17

Nee hoor, osteopenie zou misschien wel vragen om hard te lopen. En wat is gezond? Maar om er niet te ver op in te gaan, mijn rug heeft wat problemen waardoor het niet slim is en daarnaast protesteren mijn knieën, niet tijdens het lopen, maar daarna. Zonder dat er iets op scans te zien is. Dus... niet meer hardlopen, op mijn leeftijd. Ik ga dus fietsen, dat vindt mijn rug veel fijner.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 10 apr 2019 16:19

Ik heb wel het idee dat hardlopen voor de een veel natuurlijker gaat dan voor de ander. Ik ben zelf niet zo'n natuurlijk loper en het kost mij dan vaak een maand of twee voordat ik een beetje een stuk achter elkaar kan lopen, terwijl mijn fietsconditie oke is. Zelfs daarna passen mijn looptijden niet echt bij mijn fietsconditie.

Uiteindelijk is elke inspanning natuurlijk prima en vaak goed voor je, mits je voldoende rust hebt. Zolang je geen klachten ondervind denk ik dat hardlopen best een goede aanvulling kan zijn, zeker in de winter. Het kan makkelijker met slecht weer, kan in een kortere tijd, je bent sneller klaar qua spullen.

Het zal niet direct bevorderend zijn voor het fietsen, maar wel voor je algehele gestel. Het is goed voor je botten en je werkt toch wat meer met je core.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 apr 2019 16:21

53x11 schreef: 10 apr 2019 13:48
Nee_Nee schreef: 09 apr 2019 17:09 Met mitsen en maren omkleed kan het bevorderlijk werken, kijk maar naar triatleten. Maar tijd die je lopen steekt, kun je niet in fietsen steken. Lopen is veel blessuregevoeliger dan fietsen, zeker voor ervaren fietsers die beginnen met lopen.
Als je ziet hoe de gemiddelde triatleet zijn fiets onder controle heeft[/url], dan zou je eerder het omgekeerde verwachten.
(ik generaliseer Aan) triatleten hebben wel conditie, maar hebben geen stuurvaardigheden. Zwalkers die niet in een groep kunnen rijden en niet begrijpen dat je in een groepje niet in de ligbeugel kunt sturen. (ik generaliseer Uit).

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 apr 2019 16:23

Jans schreef: 10 apr 2019 16:17 Nee hoor, osteopenie zou misschien wel vragen om hard te lopen. En wat is gezond? Maar om er niet te ver op in te gaan, mijn rug heeft wat problemen waardoor het niet slim is en daarnaast protesteren mijn knieën, niet tijdens het lopen, maar daarna. Zonder dat er iets op scans te zien is. Dus... niet meer hardlopen, op mijn leeftijd. Ik ga dus fietsen, dat vindt mijn rug veel fijner.
Het 'grappige' is dat ik ook veel rugklachten had (niet door lopen of zo) maar dat ik tijdens en na het fietsen nergens last van heb. En dat terwijl ik juist bang was dat door het voorovergebogen zitten rugklachten zouden kunnen verergeren.
wouterf schreef: 10 apr 2019 16:19 ...
Het zal niet direct bevorderend zijn voor het fietsen, maar wel voor je algehele gestel. Het is goed voor je botten en je werkt toch wat meer met je core.
+1
… en daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 10 apr 2019 16:23

Ik zie ze vaak: hardlopers (zo noemen jullie dat in NL denk ik) zonder enige zweeffase. Meestal met vele kilo's overgewicht. Geen enkele looptechniek, je ziet de blessurelast bijgevolg zo aankomen.

Ze hebben nog maar net, na een start-to-run cursus, 5 km gestrompeld of de inschrijving voor de Antwerp 10 miles of 20K van Brussel ligt al klaar. Ongelooflijk ... (ze zijn niet allen zo, maar het is eerder regel dan uitzondering)

Op het vlak van blessurelast is fietsen veel toleranter.

Kan wel bevestigen dat trainen voor hardlopen positief gevolg heeft voor fietsen.

beni
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jun 2014 09:46

beni 10 apr 2019 16:38

Lekker de dag na het fietsen 1,5 tot 2 uur op een hoog tempo ,,wandelen''

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 apr 2019 16:41

beni schreef: 10 apr 2019 16:38 Lekker de dag na het fietsen 1,5 tot 2 uur op een hoog tempo ,,wandelen''
… en voor veel mensen zou dat veel beter zijn dan hardlopen. :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie