Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lopen bevorderend voor 't fietsen ?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 13 apr 2019 14:27

Of roken bevorderend voor een lang leven is? Harry Dean Stanton dacht van wel.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 apr 2019 18:32

RVV schreef: 13 apr 2019 09:17Ik reageer bij deze ook niet meer op topics als deze of soortgelijke strekking.
Niet doen. Gewoon aan het begin van een topic je serieuze informatie en kennis blijven delen. En als het na 6 pagina's verzandt in verhalen van mannen met last van meningen en onzinnige bijdragen, dan gewoon het topic verder met rust laten.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 apr 2019 16:59

Ik krijg van lopen brakke poten voor het fietsen maar wel een goede conditie. Geen idee dus. Behalve als je een triathleet bent met een bovenmenselijke conditie denk ik dat de cardio goed is maar je benen het niet zo leuk vinden.
Maar als je van gemiddeld niveau bent is het doen van verschillende sporten denk ik altijd goed, Je traint dan verschillende (zo niet alle) spiergroepen en word je in zijn geheel sterker.
Ernie C. schreef: 11 apr 2019 21:42 Mensen zijn juist helemaal geen natuurlijke renners. Het is niet voor niks dat we van alles hebben uitgevonden om niet achter al die veel snellere dieren aan te hoeven rennen.
Dat is volgens mij niet waar. Mensen zijn natuurlijke duurlopers. De meeste dieren rennen veel sneller dan wij, maar wij houden het veel langer vol. letterlijk net zo lang totdat het beest er dood bij neervalt. Dat is de manier waarop homo sapiens jaagt. In de vrije natuur dan, waar nog geen koelkasten en Jumbo supermarkten waren.:) dat wil niet zeggen dat ieder individu een goede loper kan worden, maar het hoort wel bij ons, als soort.
Veni. Vidi. Fietsie.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 apr 2019 18:43

TumTumTum schreef: 23 apr 2019 16:59 Ik krijg van lopen brakke poten voor het fietsen maar wel een goede conditie. Geen idee dus. Behalve als je een triathleet bent met een bovenmenselijke conditie denk ik dat de cardio goed is maar je benen het niet zo leuk vinden.
Maar als je van gemiddeld niveau bent is het doen van verschillende sporten denk ik altijd goed, Je traint dan verschillende (zo niet alle) spiergroepen en word je in zijn geheel sterker.
Ernie C. schreef: 11 apr 2019 21:42 Mensen zijn juist helemaal geen natuurlijke renners. Het is niet voor niks dat we van alles hebben uitgevonden om niet achter al die veel snellere dieren aan te hoeven rennen.
Dat is volgens mij niet waar. Mensen zijn natuurlijke duurlopers. De meeste dieren rennen veel sneller dan wij, maar wij houden het veel langer vol. letterlijk net zo lang totdat het beest er dood bij neervalt. Dat is de manier waarop homo sapiens jaagt. In de vrije natuur dan, waar nog geen koelkasten en Jumbo supermarkten waren.:) dat wil niet zeggen dat ieder individu een goede loper kan worden, maar het hoort wel bij ons, als soort.
Als ik een haas achterna ga dan is die binnen de 2 minuten uit mijn zicht verdwenen.. Kan ik idd nog een uur rond lopen om hem te gaan zoeken waar die dood neergevallen is 😁

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 apr 2019 12:59

Ook tijdens een duurloopje houdt je een vrolijk huppelend hertje niet bij volgens mij.

We zijn betere duurlopers dan andere primaten maar dat volstaat alsnog niet om een prooidier zich zorgen te laten maken of om een groot roofdier voor te kunnen blijven.

Bij een aantal stammen op de open vlaktes van Afrika en b.v. de Raramuri in Mexico werd en wordt rennen nog wel gebruikt als vervoer van a naar b maar zeker de West Europese mens die voornamelijk in bossen, moerassen en berggebieden leefde heeft nooit zoveel aan rennen gehad.
Campagnolo Ultra Dork

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 24 apr 2019 13:49

Ernie C. schreef: 24 apr 2019 12:59 Ook tijdens een duurloopje houdt je een vrolijk huppelend hertje niet bij volgens mij.

We zijn betere duurlopers dan andere primaten maar dat volstaat alsnog niet om een prooidier zich zorgen te laten maken of om een groot roofdier voor te kunnen blijven.

Bij een aantal stammen op de open vlaktes van Afrika en b.v. de Raramuri in Mexico werd en wordt rennen nog wel gebruikt als vervoer van a naar b maar zeker de West Europese mens die voornamelijk in bossen, moerassen en berggebieden leefde heeft nooit zoveel aan rennen gehad.
https://en.wikipedia.org/wiki/Endurance ... hypothesis
Ik geloof hier echt in, hoewel het een redelijk onderbouwd idee is en geen bewezen theorie.

Jordi9
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 sep 2018 00:30

Jordi9 24 apr 2019 22:29

Puur qua cardiotraining is het hartstikke goed. Je vergroot er je uithoudingsvermogen mee.

Tot zo ver de theorie. In de praktijk betekent het vooral meer kans op blessures door verkeerd lopen, overbelasting e.d.

Ik zou lopen doen als je het leuk vindt, maar anders zou ik het gewoon laten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2019 00:38

Met fietsen loop je dan weer het risico te vallen waardoor je helemaal niet meer kunt sporten...

Dat je het op de juiste wijze uitvoert is natuurlijk een vereiste voor iedere sport die je beoefent.
Campagnolo Ultra Dork

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 25 apr 2019 12:22

Om af te vallen werkt lopen dan weer een pak effectiever dan fietsen.
Met een keertje id week te lopen kan je imo weinig fout doen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 apr 2019 12:24

swannie schreef: 25 apr 2019 12:22 Om af te vallen werkt lopen dan weer een pak effectiever dan fietsen.
Met een keertje id week te lopen kan je imo weinig fout doen.
Ik denk dat je met een keertje per week niet echt je pezen aan lopen laat wennen. En ik geloof ook niet dat je er makkelijker van af valt. 4 uur op de fiets gaat veel makkelijker dan een half uur lopen. (Is mijn ervaring)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 apr 2019 13:21

Ik loop gemiddeld 1x per week... En kan nu tot 50km trailrun aan.... Het kan dus wel.
En 4u fietsen is voor mij niet makkelijk in de zin dat ik er de tijd niet voor vrij kan maken. 1 of 1,5u lopen wel.
Afvallen gaat in beide gevallen om verbruik minus inname. Met hardlopen zit je alleen sneller in een hogere intensiteit dan bij fietsen. Maar ja, dan zit je ook in die categorie die zichzelf direct stuk lopen. En echt effectief je reserves aanspreken doe je pas als je directe voorraden op zijn, meestal na circa 1,5u. Wat dat betreft is 4u fietsen veel nuttiger dan 1u hardlopen.

Ik volg RVV in zijn lezing. Voor topwielrennen moet je niet willen combineren met hardlopen. Voor top triathleten wel, want onderdeel van de sport (en daar zit net de uitdaging, gasten die 43 a 45 km/u rijden op 180km en daarna nog de marathon lopen onder de 3u.).
Voor gewone fietsers, is het prima combineerbaar, mits je het goed uitvoert. Lopen vergt techniek en opbouw en vooral geduld, luisteren naar je lichaam en niet te hard willen gaan. De 1e keer heb je altijd spierpijn. Maar de 1e keer weer fietsen heb ik ook altijd spierpijn van. Gewoon omdat je iets doet wat je lichaam niet gewend is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Jordi9
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 sep 2018 00:30

Jordi9 25 apr 2019 20:54

Ernie C. schreef: 25 apr 2019 00:38 Met fietsen loop je dan weer het risico te vallen waardoor je helemaal niet meer kunt sporten...

Dat je het op de juiste wijze uitvoert is natuurlijk een vereiste voor iedere sport die je beoefent.
En met zwemmen kun je verdrinken zodat je ook wel even uitgesport bent.

Lopen is een stuk blessuregevoeliger dan fietsen, zeker als je het niet gewend bent en/of aan de zware kant bent.

Hardloopblessures zijn ook een stuk vervelender dan wat schaafwonden.

Plaats reactie