Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Conditie ok, maar zonder snee

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 01 apr 2019 20:26

Sinds 2016 ben ik terug goed aan het fietsen, +/-10.000km per jaar. Over die jaren is mijn conditie er dan ook prima op vooruit gegaan.
Maar tijdens een rit heb ik vaak het gevoel dat er weinig snee op zit. Gisteren reed ik bijvoorbeeld een toertocht met de mtb. Qua algemeen tempo gaat dat gewoon prima, mijn hartslag zakt ook mooi na een inspanning. Maar als ik eens een stukje wil diep gaan dan geraak ik precies niet voorbij mijn overslag.
Als ik na het werk nog even een toertje ga doen van pakweg 50km heb ik ook zelden het gevoel van: nu ga ik eens lekker knallen. Uiteraard hoeft dat ook niet iedere keer, maar het is precies of mijn lichaam blokkeert op 90% van mijn kunnen.

Ik fiets heel het jaar door zowat hetzelfde volume, in de winter veel Zwift en in de zomer koersfiets + mtb op zondag. Mijn ritten op Zwift zijn hoofdzakelijk Z2, dus het is niet dat ik me daar verrot rijd.

Iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten en een uitweg weet :)?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 20:37

Klinkt als iets wat nu niet perse tijdelijk is, maar geleidelijk zo ontstaan? Toch ander soort prikkels inbouwen, en sommige prikkels minderen. Meer duurtraining, meer specifieker intervallen. Dat lijken me de manieren om door zo'n plafond te komen. Mogelijk kom je er achter dat je gewoon niet goed bent in alles boven je omslagpunt.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 01 apr 2019 21:46

Het is inderdaad niet iets dat plots ontstaan is, vorig jaar had ik dat gevoel ook geregeld. Tijdens de winter overkomt me dat eigenlijk zelden. Als ik op Zwift eens mee rijd met een snellere groep of een race kan ik behoorlijk vlot diep gaan. Het is alsof het intensievere karakter van Zwift me meer ligt en eens ik vooral buiten rijd mijn lichaam er tam van word. Te weinig specifieke interval zou daar een antwoord op kunnen zijn ja.

Overtraind lijkt het me niet, ik heb deze winter wat minder gedaan als de vorige jaren en ook minder intensiteit, vooral gefocust op uren aan lagere hartslag. En of ik nu met de mtb of racer ga rijden maak ik niet bepaald veel verschil.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 apr 2019 21:55

NoChain schreef: 01 apr 2019 21:46 Het is inderdaad niet iets dat plots ontstaan is, vorig jaar had ik dat gevoel ook geregeld. Tijdens de winter overkomt me dat eigenlijk zelden. Als ik op Zwift eens mee rijd met een snellere groep of een race kan ik behoorlijk vlot diep gaan. Het is alsof het intensievere karakter van Zwift me meer ligt en eens ik vooral buiten rijd mijn lichaam er tam van word. Te weinig specifieke interval zou daar een antwoord op kunnen zijn ja.

Overtraind lijkt het me niet, ik heb deze winter wat minder gedaan als de vorige jaren en ook minder intensiteit, vooral gefocust op uren aan lagere hartslag. En of ik nu met de mtb of racer ga rijden maak ik niet bepaald veel verschil.
Heb ik ook.. Op zwift rij ik rond de 210 watt een uur. Buiten haal ik wss maar 150.

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 02 apr 2019 09:04

ik lees het volgende:

- rustig tempo prima vol te houden
- inspanningen boven omslagpunt hartslag lijkt niet te lukken
- sinds 2016 weer veel aan het trainen
- fiets heel het jaar hetzelfde volume
- op zwift in koers kan je wel diep gaan
- veel focus op duurtraining met lage hartslag

wat zijn hypotheses die hier mogelijk in passen:

- Je doet teveel (overtraining): zo'n lange termijn een hoog trainingsvolume zonder rustperiode heeft ertoe geleid dat je basisniveau heel goed is, maar je intensieve inspanningen door vermoeidheid zijn afgebot.
- Je bent een diesel geworden: door een aantal jaar hard trainen is je vermogen op omslag een veel hoger percentage van je VO2max geworden. Hierdoor is de perceptie ontstaan dat je niet meer diep kan gaan als vroeger, maar dit komt omdat het gevoel van "diep gaan" veel dichter bij je max optreedt.
- je doet niet de juiste trainingen: je bent alleen maar aan het trainen op lage intensiteit. hierdoor is je energie systeem voor intensieve inspanningen niet meer zo goed getraind.

wat zijn acties die je kan ondernemen om deze hypotheses te testen:

schroef 2 weken lang je trainingsvolume terug naar 60% van wat je gewend bent. na de twee weken 1 of 2 trainingen zoals je gewend bent, en dan eens testen of je wel diep kan gaan. als het vermoeidheid is zal je zien dat je na een paar weken rustig aan veel makkelijker weer hogere hartslagen haalt.

mocht hetzelfde gevoel blijven bestaan, verandering dan de inhoud van je trainingen eens. focus een periode op intensiteit ipv volume. (trainings inhoud is natuurlijk wel altijd afhankelijk van het einddoel. voor Parijs-Brest-Parijs ga je veel meer baat hebben bij die duurfocus en vetverbranding dan bij een criterium)
probeer bijvoorbeeld eens 2x een blok van 3 weken met een week rust ertussen waarbij je 2 keer in de week trainingen op VO2max uitvoert. hiermee werk je aan je intensieve energie systeem en bouw je een turbo op die diesel.

(Let op: als je echt serieus overtraind bent is een periode van 2 weken lang niet genoeg om ervan te herstellen, maar dan zou je waarschijnlijk met meer klachten hier presenteren. denk dan bijvoorbeeld aan verstoorde slaappatronen, verstoord eetpatroon, ook bij duurtraining slecht gevoel, spierpijn.)

PS: ik negeer in bovenstaande de odd one out: dat je op zwift wel diep kan gaan. hier kan bijvoorbeeld ook een gebrek aan koeling aan ten grond slag liggen waardoor je veel hogere hartslagen haalt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 apr 2019 09:25

Laat de racert wat vaker staan en pak de MTB op baantjes waar je wel gas moet om het klimmetje te halen.
Niet te lang 1u30 a 2 uur

Elke bocht vol uit acceleren dan een normaal tempo pakken en dat elke bocht en klimmetje. Niet teveel schakeln gewoon van 60 rpm naar 110 knallen.

Intervallen zoals je op de MTB/crosser kan lukt bijna niet op de racer. dan moet je elke paar meter in de remmen en weer knallen, staat ook zo raar :-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 apr 2019 10:27

gerundium schreef: 02 apr 2019 09:04 ik lees het volgende:

- rustig tempo prima vol te houden
- inspanningen boven omslagpunt hartslag lijkt niet te lukken
- sinds 2016 weer veel aan het trainen
- fiets heel het jaar hetzelfde volume
- op zwift in koers kan je wel diep gaan
- veel focus op duurtraining met lage hartslag

wat zijn hypotheses die hier mogelijk in passen:

- Je doet teveel (overtraining): zo'n lange termijn een hoog trainingsvolume zonder rustperiode heeft ertoe geleid dat je basisniveau heel goed is, maar je intensieve inspanningen door vermoeidheid zijn afgebot.
- Je bent een diesel geworden: door een aantal jaar hard trainen is je vermogen op omslag een veel hoger percentage van je VO2max geworden. Hierdoor is de perceptie ontstaan dat je niet meer diep kan gaan als vroeger, maar dit komt omdat het gevoel van "diep gaan" veel dichter bij je max optreedt.
- je doet niet de juiste trainingen: je bent alleen maar aan het trainen op lage intensiteit. hierdoor is je energie systeem voor intensieve inspanningen niet meer zo goed getraind.

wat zijn acties die je kan ondernemen om deze hypotheses te testen:

schroef 2 weken lang je trainingsvolume terug naar 60% van wat je gewend bent. na de twee weken 1 of 2 trainingen zoals je gewend bent, en dan eens testen of je wel diep kan gaan. als het vermoeidheid is zal je zien dat je na een paar weken rustig aan veel makkelijker weer hogere hartslagen haalt.

mocht hetzelfde gevoel blijven bestaan, verandering dan de inhoud van je trainingen eens. focus een periode op intensiteit ipv volume. (trainings inhoud is natuurlijk wel altijd afhankelijk van het einddoel. voor Parijs-Brest-Parijs ga je veel meer baat hebben bij die duurfocus en vetverbranding dan bij een criterium)
probeer bijvoorbeeld eens 2x een blok van 3 weken met een week rust ertussen waarbij je 2 keer in de week trainingen op VO2max uitvoert. hiermee werk je aan je intensieve energie systeem en bouw je een turbo op die diesel.

(Let op: als je echt serieus overtraind bent is een periode van 2 weken lang niet genoeg om ervan te herstellen, maar dan zou je waarschijnlijk met meer klachten hier presenteren. denk dan bijvoorbeeld aan verstoorde slaappatronen, verstoord eetpatroon, ook bij duurtraining slecht gevoel, spierpijn.)

PS: ik negeer in bovenstaande de odd one out: dat je op zwift wel diep kan gaan. hier kan bijvoorbeeld ook een gebrek aan koeling aan ten grond slag liggen waardoor je veel hogere hartslagen haalt.
Mooie post! :like:

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 02 apr 2019 10:37

gerundium schreef: 02 apr 2019 09:04 (Let op: als je echt serieus overtraind bent is een periode van 2 weken lang niet genoeg om ervan te herstellen, maar dan zou je waarschijnlijk met meer klachten hier presenteren. denk dan bijvoorbeeld aan verstoorde slaappatronen, verstoord eetpatroon, ook bij duurtraining slecht gevoel, spierpijn.)
Beschreven situatie lijkt me geen overtraining te zijn, en inderdaad, daar herstel je in 2 weken niet van. Is een herstel van (veel) langere duur. Zelfs duurtraining op lagere intensiteit lukt dan niet meer.

Het lijkt er op dat je nood hebt aan wat meer rust én aan afwisseling in je trainingen zoals Gerundium het mooi heeft verwoord.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 02 apr 2019 22:42

Hier kan ik zeker wat mee :like:

Ik vind het altijd al lastig om een balans te vinden in de hoeveelheid uren op de fiets. Als ik enkele dagen van de fiets blijf heb ik over het algemeen geen goed gevoel de volgende rit. Terwijl het soms gebeurt dat ik vrijdagavond nog een race rijd op Zwift en dan zondag een TT met de mtb, dan heb ik wél vaak een goed gevoel.
Ik denk dus inderdaad dat men lichaam geregeld die intensieve prikkels nodig heeft, teveel van hetzelfde is natuurlijk nooit goed.

Ik zal nu eerst eens wat rust pakken en dan wat gestructureerder trainen. Volgende week zou ik mijn powermeter moeten hebben dus dat komt goed uit :P.

Tijdens de lente en zomer rijd ik zowat iedere zondag een toertocht met de MTB, en dat zijn dan vaak de langste ritten die ze aanbieden. 70 a 80km tot soms is 100km. MTB is pure interval met bergjes dus dan is het wel fijn dat er wat pit in je motor zit.

hayes

hayes 07 apr 2019 10:08

IK ben niet bezig met trainen. Ik fiets gewoon.
Maar ik herken me hier een beetje in.

Maar is het niet vooral een gevoel?
Ik heb het laatste jaar ook zelden het gevoel dat ik frisse benen heb en eens echt kan knallen.
Maar m'n gemiddeldes liggen het laatste jaar wel een stukje hoger (1à2 per uur), zelfs op lange ritten (voor mij is lang 90-100km).

Ik mis het frisse gevoel soms, maar merk dat het weinig invloed heeft op het fietsen zelf.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 apr 2019 20:55

NoChain schreef: 01 apr 2019 20:26Iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten en een uitweg weet :)?
Je wordt goed in wat je vaak traint. Dus als je veel lange afstanden traint, wordt je goed in lange afstanden rijden.
Als je meer wilt knallen en versnellen zoals in een MTB-tocht nodig is, moet je daar meer op trainen.

In lijn met de antwoorden hierboven:
- minder lange ritten
- meer afwisseling: lang/rustig en kort/intensief door elkaar
- ga met een groepje mee dat gewend is achter elke bocht aan te zetten.
- pak elke drie á vier weken een rustweek en doe daarin de helft van wat je in de andere weken doet. Van rust wordt je beter.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 07 apr 2019 21:59

Kan je wel een brug of een viaduct vol op?


Ik kan 100+ km pedellen. Ik kan een brug vol op, en snelste zijn van mijn maten. Maar een uur solo 30+ rijden, dat lukt mij dan weer niet.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie