Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen met ritjes van max 30/40 km

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 27 feb 2019 13:48

Ik heb begin februari al een 200+ tochtje gemaakt. De maanden ervoor niet heel veel buiten gefietst, maar wel een paar keer een ritje van +-3uur. Samen met veel binnen trainen (Workout Plans van Zwift zelf) had ik geen enkel probleem met het uitfietsen van die 200km, Vertrokken om 7 uur in't donker, en strak om 16:30 binnen (wel 2x even gezeten, 1x koffie met gebak, 1x koffie en cola, was door de drukte op die plekken elke keer een half uur kwijt qua tijd).


Als je enkel 2x in de week zo'n 30km kunt trainen, is dat omdat je alleen de mogelijkheid hebt om buiten te fietsen?

Ik zou persoonlijk die 2x 30km waar je +- een uur en 10,15min over doet (aanname) gebruiken om intervalblokken te trainen en een taxc (of vergelijkbaar apparaat) aanschaffen, en een workout plan van bijvoorbeeld Zwift of TrainerRoad gaan gebruiken.

Ik heb persoonlijk ook niet altijd de mogelijkheid om buiten te gaan fietsen met een vrouw die avond- en weekenddiensten draait, samen met een MiniMe die niet oud genoeg is om een paar uur alleen thuis te zijn heb ik vorig jaar besloten een smart trainer aan te schaffen (niet gelijk de duurste, aangezien ik geen idee had of ik het wat vond) en maak daar zeker in de winter een keer of 3 tot 5 per week gebruik van. Mocht je een vaste opstelling kunnen maken thuis, dan is het heel gemakkelijk om even snel een fietsbroek aan te trekken, bidonnetje met water/sportdrank te vullen en te gaan trainen.

Voorbeeldje:
Gisteravond kwam ik thuis, jas uitgedaan en m;n trainer neergezet (vrouwlief had m'n paincave misbruikt als thuiswerk plek) en ondertussen even geholpen met tafel dekken en het avondeten bereiden. Daarna even snel een bakkie koffie en terwijl ik het eten liet zaken even de goede huisvader gespeeld met MiniMe. Ondertussen had ik m'n fietsbroek aan en terwijl vrouwlief de minime op bed legde ben ik opgestapt en begonnen met trainen. Nu stond er een uur fietsen op de planning dus om 20:10 uur was ik klaar, 20:30 gedouched en vervolgens samen op de bank een serie gekeken.


Op die manier heeft je training weinig impact op je gezinsleven en heb je niet het gedram(of hoe je het ook wilt noemen): "Pappa gaat al weer fietsen.." je partner kan ook nog gewoon met je praten als je aan het fietsen bent (of je moet even een blokje hebben waardoor je helemaal de vernieling ingaat).

Qua duurtrainingen probeer ik die zoveel mogelijk in het weekeinde vorm te geven, dit kun je doen door (zeker als het binnenkort weer een stuk eerder licht is buiten) op tijd naar buiten te gaan op een zater- of zondag. Mijn vrouw vind dit gelukkig geen probleem en als ik rond 12uur weer thuis ben, kunnen we om 12:30~12:45 weg als we wat gezamelijks willen doen.

Als je de optie hebt om een uur eerder te vertrkken op je fiets naar je werk, zou ik die optie zeker gaan gebruiken om meer uuren en kilometers in de benen te krijgen.
Rule #5

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 feb 2019 14:04

Een prestatietocht/cyclo zou ik dan ook liever niet doen, maar een tocht waarbij de snelheid er niet toe doet zou zondermeer aandurven.
Ikzelf fiets ongeveer 500-700 km per maand, waarvan het merendeel bestaat uit woonwerk ritjes van nog geen 15 km enkele reis (2x zo kort als TS). Ik merk desondanks dat ik daar wel degelijk conditioneel voordeel uit haal, al fiets ik weinig echt lange stukken momenteel. (Ik heb overigens wel een lange "sportgeschiedenis", ben met amclassic eens dat dit, op zijn minst mentaal, uitmaakt)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 27 feb 2019 18:17

Ik maak eigenlijk ook weinig lange ritten, de 100+km ritten in 2018 zijn op één hand te tellen. Mijn jaarlijkse km's haal ik uit mijn woon werk ritten (16 km enkele reis). Maar wat ik regelmatig doe en wat de TS mss ook kan doen is af en toe extra km's maken door met een omweg naar huis te rijden. Als je regelmatig ritjes van 50 km maakt dan lukt 150-200 km ook wel (vorig jaar was mijn langste rit 160km en dat ging soepel). Maar dit is mijn ervaring en ieder mens is anders natuurlijk.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 27 feb 2019 19:11

Boekentip: The time-crunched cyclist van Chris Carmichael. Speciaal voor mensen met weinig tijd om te trainen, al is het nog steeds wel substantieel, althans, de schema's erin. Maar je kunt de principes wel naar je eigen situatie vertalen. En dat is vooral, hiervoor ook al genoemd: maak de training heel intensief, met veel intervallen rond en boven je omslagpunt. Volgens het boek kun je dan best ook lange tochten rijden (>150 km), al kun je dan geen topprestatie verwachten. Het legt dat ook goed uit.

Ik heb zelf vorig jaar voor het eerst met die schema's getraind (ongeveer) voor een kwart triathlon en ik heb uiteindelijk m'n snelste bikesplit ooit gereden (op m'n 52e). Nou is 40 km maar een kippeneindje natuurlijk, maar de aanpak werkte wel.

Bij mij komen lange afstanden vrij makkelijk, en is het conditionele c.q. m'n benen niet zozeer het punt als ik niet veel getraind heb, maar wel het lange zitten: dan wordt het afzien met handen, nek, rug en kont. In lange trainingen kweek ik het broodnodige zitvlees.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 04 mar 2019 16:07

Bedankt iedereen voor de reacties!

Die cijfers zijn gewoon een persoonlijk doel voor mezelf. Een minimumsnelheid is er voorlopig niet. Heb een ex-collega die randonneur is en dat spreekt me wel aan. Heb het net eens bekeken en de tijd voor een 200km is 13u30, wat me haalbaar lijkt.

Ik heb, door jullie vragen, eens in mijn statistieken zitten kijken.

2013: 575 km gefietst
2014: 354 km
2015: 709 km
2016: 664 km
2017: 5875 km
2018: 4153 km

Mijn grootste rit is 160km, maar dat was in een peloton en met bevoorrading dus niet echt te vergelijken met de ritten die ik nu altijd doe (solo).
In 2017 wel enkele 100km ritten, maar op één hand te tellen.

Dus absoluut geen lange sportgeschiedenis.

Heb hier wel een paar rollen staan, maar die maken immens veel lawaai dus no-go wanneer de baby dan eindelijk eens ligt te slapen. En moet eerlijk zijn dat ik liever een half uur in de regen fiets dan een uur op de rollen :D Tijdsgebrek is er door de baby, maar ook door renovatie aan het huis. Dus praktisch alle vrije tijd gaat daar naartoe.

Intervaltraining en dat boek zal ik eens moeten bekijken! Moet zeggen dat ik qua tempo weinig variatie steek in mijn ritjes.

En zoals jullie zeggen, kan het enkel maar proberen. Vroeg me enkel af of het theoretisch gezien iets of wat haalbaar is.

dunk
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 nov 2007 23:10

dunk 04 mar 2019 19:53

louise schreef: 27 feb 2019 19:11 Boekentip: The time-crunched cyclist van Chris Carmichael. Speciaal voor mensen met weinig tijd om te trainen, al is het nog steeds wel substantieel, althans, de schema's erin. Maar je kunt de principes wel naar je eigen situatie vertalen. En dat is vooral, hiervoor ook al genoemd: maak de training heel intensief, met veel intervallen rond en boven je omslagpunt. Volgens het boek kun je dan best ook lange tochten rijden (>150 km), al kun je dan geen topprestatie verwachten. Het legt dat ook goed uit.

Ik heb zelf vorig jaar voor het eerst met die schema's getraind (ongeveer) voor een kwart triathlon en ik heb uiteindelijk m'n snelste bikesplit ooit gereden (op m'n 52e). Nou is 40 km maar een kippeneindje natuurlijk, maar de aanpak werkte wel.

Bij mij komen lange afstanden vrij makkelijk, en is het conditionele c.q. m'n benen niet zozeer het punt als ik niet veel getraind heb, maar wel het lange zitten: dan wordt het afzien met handen, nek, rug en kont. In lange trainingen kweek ik het broodnodige zitvlees.

Louise
Bedankt voor de boekentip! Direct 2e hands besteld op Amazon.
Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 06 mar 2019 12:28

bdw schreef: 04 mar 2019 16:07 Bedankt iedereen voor de reacties!

Die cijfers zijn gewoon een persoonlijk doel voor mezelf. Een minimumsnelheid is er voorlopig niet. Heb een ex-collega die randonneur is en dat spreekt me wel aan. Heb het net eens bekeken en de tijd voor een 200km is 13u30, wat me haalbaar lijkt.
Tuurlijk is dat haalbaar, begin februari 200km gereden in minder dan 8 uur. Totale tijd was 9'5 uur. En dat was weliswaar gedeeltes in een groep, maar ook hele stukken wind tegen in m'n eentje. En dit was binnen een jaar nadat ik begonnen ben met fietsen.


bdw schreef: 04 mar 2019 16:07 Heb hier wel een paar rollen staan, maar die maken immens veel lawaai dus no-go wanneer de baby dan eindelijk eens ligt te slapen. En moet eerlijk zijn dat ik liever een half uur in de regen fiets dan een uur op de rollen :D Tijdsgebrek is er door de baby, maar ook door renovatie aan het huis. Dus praktisch alle vrije tijd gaat daar naartoe.
Qua lawaai (is mijn ervaring) kunnen de kids er heel goed tegen, mijn jongste valt juist sneller in slaap als ik het kamertje ernaast op m'n trainer aan het fietsen ben. En als je ze al jong aan het gelaat laat wennen, heb je daar later alleen maar plezier van.

Verbouwing kun je natuurlijk gebruiken als crosstraining, goed tillen en je core laten werken.

Buiten dat, heb je als ouder natuurlijk ook me-time nodig, dat kan best die 6 uur op zaterdag zijn dat je buiten aan het fietsen bent.
bdw schreef: 04 mar 2019 16:07 Intervaltraining en dat boek zal ik eens moeten bekijken! Moet zeggen dat ik qua tempo weinig variatie steek in mijn ritjes.
Basis leg je in duurtraining, snelheid haal je uit interval.
Rule #5

Plaats reactie