Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Meer cal verbranden dan dat je eet.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 apr 2019 14:16

Aspide83 schreef: 30 apr 2019 13:51 .... Gebruik alleen geen pakjes meer uit super markt, Kortom minder suikers, vetten en zouten.

Het eten is lekkerder en voel me scherper
Precies! Dat doe ik al jaren niet meer. Ik kreeg van een diëtiste ooit eens de tip om desnoods nog één keer een pakje te kopen en goed te lezen wat er allemaal in zit. En dan, zo zei ze mij, koop je al die ingrediënten los en maak je daar een saus van. Alle lastige namen die er op staan … die ingredienten hoef je niet te kopen want dat is meestal de een of andere vorm van vet, zout of suiker en dat wil je juist achterwege laten :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 apr 2019 15:41

Je hebt echt helemaal niets maar dan ook niets aan een app als myfitnesspall. Omdat zo’n app totaal geen rekening houd met de verteringsprocessen die zich afspelen in het lichaam. De verbrandingswaarde van een calorie is een chemisch proces terwijl de verteringsprocessen in ons lichaam een biologisch proces zijn. Calorie verhaal is ooit bedacht om een makkelijk inzicht te geven maar is werkelijk nergens op gebaseerd omdat nog steeds niemand weet hoe ieder afzonderlijk lichaam omgaat met zijn energiebalans en het gebruik van energie. Kortom een waardeloze basis. Net als wegen trouwens. Het gewicht wat je op een weegschaal ziet staan is a) een momentopname en b) een opeenstapeling van al je lichaamseigen stoffen. Aan het gewicht kun je niet zien hoeveel procent uit (overtollig) vocht bestaat, hoeveel procent uit vet, hoeveel procent uit spieren, hoeveel procent uit botmassa etc. Actieve sporters die op hun balansgewicht zitten kunnen wel 2 tot 3 kilo in gewicht schommelen per dag! Compleet afhankelijk van de vochtverliezen en voedingsopname.

Wat dan wel? Kijk gewoon in de spiegel, pak een meetlint en trek die om een aantal plekken rondom je lichaam heen. Af en toe noteren om de vinger aan de pols te houden.

Ben je prof oid dan zul je anders met het voedingsverhaal om gaan maar dat geld maar voor heel weinig mensen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 apr 2019 15:46

@Ondanks dat er best schommelingen in zitten hou ik het toch echt bij de weegschaal.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 30 apr 2019 15:51

matthiav schreef: 30 apr 2019 12:29 De boodschap die ik wil meegeven is niet dat elke sporter zijn voeding moet gaan tracken. Wél dat het naar mijn mening meer steek houdt als je de verschillende aspecten van een sport (training, materiaal, voeding, slaap, etc.) op een gelijkaardige manier aanpakt. Of dit nu zeer laidback of ontzettend fanatiek is, dat kan iedereen voor zichzelf kiezen. Maar je kan niet ontkennen dat er veel renners zijn waarbij die verschillende aspecten totaal niet in balans zijn.
:like: Zeer interessante bijdrage!
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 apr 2019 15:55

@RVV, die weegschaal kan je toch net zo goed gebruiken als een meetlint. Mits je er goed mee om gaat en bewust bent van de beperkingen/schommelingen.
Meet bijvoorbeeld 1x per week op een vast moment (bij voorkeur rekeninghoudend dat je die dag, of de avond ervoor niet te zout eet). Pin je niet vast op die waarde, maar zet ze onder elkaar en kijk naar de trend.
Je hebt gelijk dat het slechts een getal is, als je een blok zware krachttraining doet houdt je meer vocht vast. Als je daarmee (na verloop van tijd) meer spiermassa hebt aangebouwd, kan je in centimeters zijn afgenomen maar in gewicht niet of nauwelijks.
Ik ben met je eens dat een weegschaal niet alles zeggend is, maar mits je het met verstand gebruikt, zeker een aardig hulpmiddel kan zijn.
Zelfde voor die app, het maakt je bewust van je eetpatronen, en laat zien waar je winst kunt boeken in je eetgewoonten. De detailberekeningen zijn weinig betrouwbaar, daar geef ik je weer gelijk in.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 apr 2019 16:19

Iedereen moet natuurlijk zelf weten of die op de weegschaal wil staan en zelf bepalen welke waarde hij er aan hecht. Het punt is alleen dat het een nietszeggend getal is wat je ziet staan. Een weegschaal is interessant als je echt overgewicht hebt en je serieus wilt afvallen om dan je resultaat bij te houden. Dus stel je bent obese en je wilt 20 kilo afvallen om een “gezond” gewicht dat bij je lichaamslengte past te halen.

Ook kan een weegschaal interssant zijn voor iemand die veel spiermassa wil aanmaken. Denk aan bodybuilders die een erg laag vetpercentage hebben.

Voor een duursporter die eenmaal op zijn balansgewicht zit en nagenoeg niet meer afvalt of aankomt bij normaal eten en sportieve activiteiten heb je er domweg niets aan. Het enige wat een weegschaal wel doet is jezelf frustreren. Veel koolhydraten is nog meer vocht vasthouden. 100 gram koolhydraten binden 400 gram vocht aan zich vast. Koolhydraten hebben we als duursporters hard nodig maar we worden na een flinke koolhydratenrijke maaltijd de volgende dag zomaar 1,5 tot 2 kilo zwaarder. Paniek in de tent want we zijn 2 kilo zwaarder op de weegschaal. Gevolg “strafregime” qua voedingsiname want de volgende dag willen we wel die 2 kilo minder zien. Alleen is het 2 kilo vocht en geen 2 kilo vet wat je zwaarder bent. Geen mens kan namelijk in 1 dag 2 kilo in vet aankomen. En alleen overtollig vet is datgene waar we overgewicht van krijgen.

Als je door stelsmatig te veel eten dikker word dan merk je dat vrij snel aan de kleding die je minder goed past. Zolang dit niet gebeurd is de weegschaal een vrij waardeloos registratie middel.

Maar goed mensen willen houvast een getal zegt hun iets. Omdat we als mens eenmaal alles in getallen willen uitdrukken om iets te begrijpen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 apr 2019 17:41

Weegschaal is het bij mij altijd eens met m'n broeken en riemen. Ik zou zelf niet weten waar ik met een meetlintje moet gaan beginnen, m'n buik meten is een kansloze aangelegenheid, effect van gevulde darmen is bij mij aanzienlijk groter dan van wel of geen vocht vasthouden.

Verschillen in vochtbalans ken ik heel behoorlijk van mezelf. Wat daarnaast het probleem gewoon oplost is het gemiddelde over een week te nemen en dan iedere dag op de weegschaal te gaan staan. Het effect van vocht is fors, maar er zitten grenzen. De spieren en lever zitten vrij snel vol met glycogeen. Een keertje zout eten, dan weet je dat je de volgende ochtend zwaarder bent. Koers rijden of zwaar trainen en ik ben de volgende dag lichter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 30 apr 2019 18:07

Meetlint is notoir moeilijk om te gebruiken. Om een waist/hip ratio te kunnen gebruiken moet een getrainde onderzoeker al het gemiddelde van in ieder geval twee metingen gebruiken. Een cm meer of minder hoog en je kan zo een centimeters grote afwijking hebben. Het meetlint moet soepel zijn, strak zitten, maar niet indrukken, etc etc. In je eentje is dat gewoon lastig te doen. Een weegschaal met verstand (en niet dag-tot-dag) is gewoon veel makkelijker.

Je kan ook wel zeggen dat een DEXA meting het beste is (dat is het namelijk), maar weinig mensen kunnen dat bij herhaling doen, dus dat is niet praktisch.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 apr 2019 18:59

Eigenlijk zou er een AR appje moeten zijn die een soort scan van je lichaam postuur maakt. Technisch moet zoiets wel mogelijk zijn. Er zitten ondertussen ook al afstand meet app standaard op je telefoon.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 01 mei 2019 10:14

Apps zoals myfitnesspal zijn een leidraad, geen exacte wetenschap. Het gaat er niet om dat je exact evenveel gram zou afvallen als de app voorspelt.. Als je je regelmatig weegt dan zie je gemakkelijk een trend in je gewicht, doorheen de dagelijke schommelingen die bij mij soms een volledige kg kunnen zijn. Bij mij loopt dit opvallend gelijk met de app, bij mensen die een sneller of trager metabolisme hebben zal dit anders zijn. Maar dit kan je dan aanpassen door je basis-metabolisme in de app te verhogen of te verlagen, of hier gewoon rekening met te houden. Dit doe je in het echt, zonder app ook: als je merkt dat je bijkomt/vermagert dan eet je wat minder/meer.

En ondanks dat niet elke persoon evenveel energie uit 1 kcal aan voeding zal recupereren, is het op het einde van de dag of week wel je persoonlijke calorie-balans die bepaalt in welke richting je gewicht fluctueert. Voor veel mensen werken zulke apps, ook al vind je het zelf flauwekul.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 mei 2019 10:44

Grappig dat hier het eten wegen wordt gezien als zeer fanatiek, terwijl het ook gewoon nuttig kan zijn om inzicht te krijgen in wat je nou precies binnen krijgt. Dat hoef je dan niet jaren te doen, maar enkele maanden is genoeg om daarna op een andere manier tegen bepaalde hoeveelheden aan te kijken. Eigenlijk hetzelfde als een cadans meter, eerst gebruik je hem om gevoel te krijgen wat voor cadans nou hoort bij een getal als 90-95 of 100 omwentelingen. Op een gegeven moment voel je wel ongeveer wat voor cadans als je rijdt en kan dat getalletje net zo goed van je scherm.

Mijn vrouw en ik hebben een paar maanden ons eten gewogen met myfitnesspall. Dat heeft ons behoorlijk veel inzicht gegeven in de hoeveelheden die wij eten. Nu zijn we beide niet zwaar. Ik weeg 65kg bij 1m80 en mijn vrouw 56 bij 1m70. Sporten beide dagelijks, dus afvallen was ook echt niet de reden. Het is gewoon handig om te weten hoeveel 100gram gekookte rijst precies is, of hoeveel broccoli je moet opscheppen om voldoende groenten binnen te krijgen, zonder te weinig of juist teveel te doen.

Sinds wij dit hebben gedaan ben ik ook nog altijd verbaasd als ik zie hoeveel anderen aan pasta/rijst/aardappelen etc opscheppen in de kantine van het werk of waar we ook zijn. Mensen hebben gewoon geen idee van hoeveel je nodig hebt en eten alsof ze de komende 8uur niets meer krijgen.

Wij houden het avondeten beperkt tot bijvoorbeeld 100gram gekookte rijst/bulger ofzo wat vlees en voldoende groente. Daar hoeven we echt niet de hele avond mee te doen, want 2u later gaat er nog wat rijst met fruit en noten achteraan en dan heb je echt geen honger. Maar als je gewend bent om 2x op te scheppen of je bord vol af te laden zal je hier wel aan moeten wennen.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 01 mei 2019 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 01 mei 2019 10:59

Mocht je het gemist hebben, in Sportlab Sedoc ging het gisteren, jawel, over voeding:
Voeding
Gisteren 21:15 • AVROTROS • 36 min
Voeding is dé brandstof voor het leveren van een topsportprestatie. Sportdiëtiste Saraï Pannekoek weet precies wat een atleet moet eten om optimaal te presteren en wat hij/zij beter kan laten staan.
https://www.npostart.nl/sportlab-sedoc/ ... AT_2110195

Plaats reactie