Meer cal verbranden dan dat je eet.

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 28 apr 2019 19:42

Haha, dat mag je gerust vragen hoor.
Helaas na de ster van Zwolle en ronde van Groningen een scheurtje in m'n kraakbeen gekregen door heel hard stoten tegen het bed (ja, heel stom) en daarna ontsteking + griep aan het begin en aan het einde van de blessure.
4-5 weken helemaal niks gedaan omdat het dit alleen maar verergerde. Dus maar 2 koersen in de benen.

Inmiddels weer 2 weken in volle training en rentree in de PWZ Zuidenveldtour 11 mei.

Duurvermogen zit wel prima, afvallen niet gelukt, maar ook niks aangekomen gelukkig. Nog steeds rond de 76-77

Het gewicht zakt vanzelf wel weer iets met 20uur per week.

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid
Berichten: 3978
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 28 apr 2019 20:19

Probeer de boel eens te foppen en eet in de dag (dagen) voor de koers geen zout (houdt vocht vast) en geen vezels (houdt ook vocht vast). Scheelt zo 2kg.
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 28 apr 2019 20:42

Dat weet ik. Maar dat is uiteindelijk schijn :)

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 1255
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 28 apr 2019 22:58

Geen vezels, en wat met de stoelgang dan, terug 2kg zwaarder. :P

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid
Berichten: 3978
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 29 apr 2019 11:03

Noorderkracht schreef:
28 apr 2019 20:42
Dat weet ik. Maar dat is uiteindelijk schijn :)
Het helpt lichte roeiers door de weging heen en kan 2kg voordeel opleveren voor de koers op de koersdag.
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 apr 2019 11:30

Maar gaat dat dan niet ten koste van je prestaties?
Met een liter of twee minder vocht op reserve kan ik me voorstellen dat je in de problemen komt als je lange tijd hard moet fietsen.

Gebruikersavatar
wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 5509
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

Gebruikersavatar wasbeer2006 29 apr 2019 12:14

Als je niet afvalt eet je nogsteeds te veel. dat snappen we allemaal wel maar om daar even doorheen te komen is lastig.

Afvallen is al lastig, en sterker worden en afvallen is bijna onmogelijk als je ook nog een baan/gezin hebt en andere "verplichtingen"

Je zult er ff lekker doorheen moeten een week lang max 1000 kcal per dag, je maag draait de eerste dagen ff een paar keer om en voor je spieropbouw is het niet ideaal, maar op een andere manier gaat het heel lastig worden.

na die week weer iets meer nemen, de gewoontes zijn er dan vaak ook een beetje uit.

Uit gewoonte eet je toch vaak veel onnodige caloerien. Klassieker renners komen vaak 2 kg aan in die periode aldus onze belgische vriend bij AG2R waat ik de naam even van kwijt ben.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3336
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 apr 2019 12:35

Nee_Nee schreef:
29 apr 2019 11:03
Noorderkracht schreef:
28 apr 2019 20:42
Dat weet ik. Maar dat is uiteindelijk schijn :)
Het helpt lichte roeiers door de weging heen en kan 2kg voordeel opleveren voor de koers op de koersdag.
Maar die lichte roeiers kunnen na het weegmoment het vochttekort (proberen) aan te vullen. Die liggen aan de start alweer 1 a 1,5 kg zwaarder dan bij de weging ;)

Je moet je lichaamshuishouding gewoon in orde hebben voor een koers of zware inspanning. En die 2kg, in vlakke koersen, maken het verschil echt niet. Het vochttekort maakt dan weer wel een (negatief) verschil.

Afvallen is echt niet meer of minder dan het reduceren van je eten. Kleinere porties, meer verspreid over de dag, minder snoepen, minder bier. Dus veelal aanpassen van gewoontes, wat niet evident is. In mijn ogen hoeft dat niet zo extreem dat je naar max 1000 kcal per dag gaat --> lichaam kan dan in een soort bespaarstand schieten waar je niets meer aan hebt. Maar voor een volwassen man ergens tussen de 1500 en 2000 kcal innemen icm regelmatig sporten. Zul je met een week of 4 tot 6 toch wel wat resultaat verwachten. Zelfs als je voor een belangrijke koers toch dat extra bordje pasta naar binnen werkt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14
Contact

Gebruikersavatar wouterf 29 apr 2019 13:58

Aanvullend daarop: Goed bepalen wat je wil bereiken en wanneer. Vaak wil je toch te snel, of te snel resultaat zien, en raak je daarmee je performance. 300gram per week afvallen is al vrij serieus. Daarnaast heb je door de week heen natuurlijk best wat schommelingen dus laat je ook niet leiden door dat ene weegmoment, maar weeg je bv elke dag en probeer alleen conclusies te trekken obv de trend en niet op individuele weegmomenten.

En inderdaad alle onzin uit je voeding schrappen, vervangen door iets gezonds als je toch iets wil happen.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 29 apr 2019 19:07

Ik begrijp dat het niet moeilijker is dan kcal in vs out, maar als ik wekenlang bijna elke dag tussen de 1000-4500 verband, eet ik dat echt niet continu op, maar echt veel afvallen gebeurt ook niet....

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 29 apr 2019 19:30

Maar whatever, afvallen is momenteel geen prioriteit. Hard rijden wel. En of dat nu met 76kg gebeurt of met 73. Ik rijd toch alleen maar vlakke koersen haha.

Einde seizoen en winter maar eens een nieuwe serieuze poging wagen om volgend jaar ook competitief te zijn in Limburg/Ardennen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3336
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 apr 2019 20:47

Nouja, een weinig active man van in de 20 verbruikt al rond de 2500 kcal per dag (gemiddeld), en licht actief gaat dat richting 2800 (gem). Hogere leeftijden ligt dat iets lager.

Ik ken je leeftijd natuurlijk niet, maar stel dat je rond de 1800 a 2000 kcal inneemt per dag, eventueel rond de koers iets meer. En je zeker meer dan gemiddeld actief zult zijn. Heb je op een vrij gezonde manier nu al een negatieve energiebalans.

Ik zou dus een beetje opletten, kijken of je je eetpatronen wat kunt veranderen om zodoende wat te minderen. Zonder een groot punt te maken van dat getalletjes op de weegschaal. Lekker koersen en trainen is meer waard dan 74 of 76 op de weegschaal zien staan ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hvg5776, NuitKor en 8 gasten