Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Meer cal verbranden dan dat je eet.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 01 mei 2019 11:29

NuitKor schreef: 01 mei 2019 10:44 Mijn vrouw en ik hebben een paar maanden ons eten gewogen met myfitnesspall. Dat heeft ons behoorlijk veel inzicht gegeven in de hoeveelheden die wij eten. Nu zijn we beide niet zwaar. Ik weeg 65kg bij 1m80 en mijn vrouw 56 bij 1m80. Sporten beide dagelijks, dus afvallen was ook echt niet de reden. Het is gewoon handig om te weten hoeveel 100gram gekookte rijst precies is, of hoeveel broccoli je moet opscheppen om voldoende groenten binnen te krijgen, zonder te weinig of juist teveel te doen.
Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, je moet gewoon lekker doen waar je jezelf goed bij voelt. Maar 56 kilo bij 1m80 is een bmi van 17.3. Dat is heel laag, en wordt door het voedingscentrum zelfs gevaarlijk genoemd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 mei 2019 11:36

vermeulen schreef: 01 mei 2019 11:29
NuitKor schreef: 01 mei 2019 10:44 Mijn vrouw en ik hebben een paar maanden ons eten gewogen met myfitnesspall. Dat heeft ons behoorlijk veel inzicht gegeven in de hoeveelheden die wij eten. Nu zijn we beide niet zwaar. Ik weeg 65kg bij 1m80 en mijn vrouw 56 bij 1m80. Sporten beide dagelijks, dus afvallen was ook echt niet de reden. Het is gewoon handig om te weten hoeveel 100gram gekookte rijst precies is, of hoeveel broccoli je moet opscheppen om voldoende groenten binnen te krijgen, zonder te weinig of juist teveel te doen.
Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, je moet gewoon lekker doen waar je jezelf goed bij voelt. Maar 56 kilo bij 1m80 is een bmi van 17.3. Dat is heel laag, en wordt door het voedingscentrum zelfs gevaarlijk genoemd.
Sorry typo...moet zijn 56kg bij 1m70.

Dat BMI neem ik trouwens niet heel serieus. Veel spiermassa weegt veel. Volgens BMI zou diegene dan overgewicht hebben, terwijl hij/zij gort droog kan staan.

Ik heb een BMI van 20 en het advies is om 6kg aan te komen tot 72kg, terwijl ik nu met 14-15% vet echt niet mega droog sta...Ik heb in het verleden wel 72kg gewogen en was toen wel een buikje en dikke kop. Voor mijn gevoel aardig te zwaar.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 01 mei 2019 12:16

Myfitnesspal hielp mij bij de bewustwording van hoeveel ik at. Na een tijdje heb ik de app er weer afgeknikkerd. Uiteindelijk kwam het op het volgende neer;

In 2014 heb ik ruim 9000 km gefietst en toch bleef mijn gewicht rond de 86 kg. schommelen (bij 1.87 m). Aan het eind van dat jaar ben ik een periode minder gaan eten, rond de 1500 kcal per dag (bijhouden met myfitnesspal) . Daarmee viel ik 500 gr. per week af. Ik kreeg toen pas door dat je met vrij weinig eten toe kunt en dat sporten alleen niet helpt: Fiets je fit en eet je slank is waar het op neerkomt.
Op intensieve fietsdagen at ik wat meer, op rustdagen wat minder. Een licht hongergevoel hoort er bij maar went snel. En in het begin vraagt het discipline omdat je je oude eetgewoontes moet aanpassen.

Sindsdien heb ik mijn gewicht altijd onder de 80 kg kunnen houden.

1500 kcal bestaat voor mij uit 3 maaltijden per dag en 2 tussendoortjes.
older Budweiser

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 01 mei 2019 14:14

NuitKor schreef: 01 mei 2019 11:36
vermeulen schreef: 01 mei 2019 11:29
NuitKor schreef: 01 mei 2019 10:44 Mijn vrouw en ik hebben een paar maanden ons eten gewogen met myfitnesspall. Dat heeft ons behoorlijk veel inzicht gegeven in de hoeveelheden die wij eten. Nu zijn we beide niet zwaar. Ik weeg 65kg bij 1m80 en mijn vrouw 56 bij 1m80. Sporten beide dagelijks, dus afvallen was ook echt niet de reden. Het is gewoon handig om te weten hoeveel 100gram gekookte rijst precies is, of hoeveel broccoli je moet opscheppen om voldoende groenten binnen te krijgen, zonder te weinig of juist teveel te doen.
Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, je moet gewoon lekker doen waar je jezelf goed bij voelt. Maar 56 kilo bij 1m80 is een bmi van 17.3. Dat is heel laag, en wordt door het voedingscentrum zelfs gevaarlijk genoemd.
Sorry typo...moet zijn 56kg bij 1m70.

Dat BMI neem ik trouwens niet heel serieus. Veel spiermassa weegt veel. Volgens BMI zou diegene dan overgewicht hebben, terwijl hij/zij gort droog kan staan.

Ik heb een BMI van 20 en het advies is om 6kg aan te komen tot 72kg, terwijl ik nu met 14-15% vet echt niet mega droog sta...Ik heb in het verleden wel 72kg gewogen en was toen wel een buikje en dikke kop. Voor mijn gevoel aardig te zwaar.
ah, vandaar, gelukkig maar.
BMI is inderdaad verder ook geen wet van meden en perzen, een "gezond BMI" heeft ook een redelijk grote bandbreedte; Bij 20 hoef je volgens mij niets te doen.
Het is niet zo dat je moet dieeten of hamburgers moet eten totdat je BMI precies 21.5 is.

Plaats reactie