Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Meer cal verbranden dan dat je eet.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 apr 2019 09:15

amclassic-fan schreef: 30 apr 2019 08:21 Iedereen heeft in die zware periodes schrik van te weinig eten en daardoor trager herstellen. Zelfde verhaal 's ochtends voor de koers, twijfel, toch nog maar wat extra's pakken, zodat je niet plots na 4-5 uur koers net dat beetje koolhydraten te kort komt.

Daar zie je ook al direct het verschil tussen de klassieker mannen en de klassements renners. Voor die laatste groep wordt uitgerekend hoeveel ze mogen en moeten eten, om vooral maar te voorkomen dat er iemand aan komt.
Ja ik ervaar dat ook zo. Het lukt mij in het voorjaar/winter makkelijker om droger te staan dan in de periodes dat ik veel criteriums rij. Dan eet je toch vooral voor de wedstrijd vaak meer, dan eigenlijk nodig is. Bijvoorbeeld wat brood met jam en bananen. Die wedstrijden zijn maar 1,5u dus feitelijk verbrand je dan ook niet zoveel.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 30 apr 2019 09:21

1 kg vet komt ongeveer overeen met 7000 kcal. Dus dat is wat je minder moet innemen (of meer moet verbranden!) om een kilo af te vallen. Je moet dan ook niet verwachten na een dag of twee op dieet meteen resultaat te zien.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 30 apr 2019 09:27

@NuitKor voor 1,5 hoef je niet veel te stouwen inderdaad, maar 11 mei heb ik PWZ en dan zit je 5 uur op de fiets (200km), eten is dan wel erg belangrijk :)

@Vicenza duhhh, net alsof we/ik dat verwachten.....

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 30 apr 2019 11:31

@Vicenza 1 kg is zelfs 9000 kcal. Vuistregel: 1g suiker/koolhydraten = 4 kcal en 1g vet = 9 kcal

Ik ken het maar al te goed, de moeilijke balans tussen voldoende eten en carbo-loaden voor belangrijke, lange wedstrijden of ritten enerzijds, en vermageren of op gewicht blijven anderzijds. Vorig jaar ben ik zelfs tijdens intensieve competitie-periodes, met wedstrijden zoals de Marmotte en Dolomietenmarathon 1-2 kg bijgekomen. Sinds enkele maanden gebruik ik Myfitnesspal, een calorietracker. Met een powermeter kan ik ook exact zien hoeveel ik verbruik onderweg (in mijn geval, waarbij ik een lage hartslag heb, zijn de calorie-schattingen obv hartslag waardeloos). Dit werkt zeer goed voor mij, ik ben volledig in balans. Ik sta 3-4 kg lichter tegenover vorig seizoen en met de calorie tracker zorg ik ervoor dat ik in al mijn energiebehoeften voor een wedstrijd voorzie, zonder te overdoen. Wat betreft prestaties rijd ik mijn beste seizoen in jaren momenteel. Ik kan het dus alleen maar aanraden. Het vraagt in het begin wat werk en toewijding, maar voor de grote groep volstaat het zelfs om dit gewoon eens twee weken te doen. Vaak zie je dan al gauw waar je gemakkelijk iets kan winnen (of beter gezegd, grammen verliezen).

Strategieën zoals een week lang 1000 kcal per dag eten, dat vind ik zowat het slechtste advies dat je kan geven. Ten eerste zet je je lichaam in spaarmodus. Je lichaam zal je vetreserves daarom net beschermen in plaats van verbruiken. Je zal je slap en lusteloos voelen, je kan niet deftig trainen en je herstel verloopt traag en onvolledig. Staat er iets in dat rijtje dat wenselijk is als sporter? Bovendien ben ik er 100% van overtuigd dat gewoontes je beste vrienden zijn in de strijd tegen de weegschaal. Van die crashdiëten waarbij je na een week extreem eten terug naar je normale levenswijze gaat dragen niets bij tot het aanpassen van voedingsgewoontes. Maar over voeding bestaan er nu eenmaal veel meningen. Ik kan enkel vertellen wat voor mij zeer goed werkt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 apr 2019 11:47

Een heleboel dingen die je daar zegt zijn feiten en geen meningen. :winkthumb:

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 apr 2019 12:13

De reacties overziend krijg ik soms de indruk te maken te hebben met wielrenners die bijna maniakaal 't onderste uit hun kan willen legen. Hoeveel wereldtoppers zouden er tussen zitten? Ik vraag me oprecht af wie tot op de gram nauwkeurig alles wat ie eet afweegt. En, welk weldenkend bewegend mens zet zich nou op 'n 1000kcal dieet?

Ik heb zelf bijzonder fanatiek aan wedstrijdsport gedaan: marathonlopen. Maar nooit heb ik ook maar overwogen om 'n voedingsweegschaal toe te passen: ook hierbij was voor mij de universele lijfspreuk van Khalid Ska richtinggevend "Ik volg het lichaam en het lichaam volgt mij." Tapering off en koolhydraatstapeling stonden uiteraard wel op mijn trainingsmenu, maar altijd bleef het gezonde verstand leidend.

Voor wie interessant en recent leesvoer nodig denkt te hebben:

1. VET belangrijk laat zien hoe vet écht werkt en is een must read voor iedereen die wil weten hoe je op een slimme en effectieve manier een gezond gewicht kunt bereiken én behouden.

2 Swifter, higher, stronger: What’s on the menu?

.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 30 apr 2019 12:29

Dat is iets wat ik paradoxaal vind: dat het snel als maniakaal, obsessief en fanatiek wordt beschouwd wanneer je als sporter serieus met je voeding bezig bent, terwijl het wel 'normaal' is voor (competitieve) wielrenners om 10-15h per week te trainen en duizenden euro's aan materiaal te spenderen. Het gaat hier ook niet over het afwegen of tellen van je erwtjes en worteltjes, wel over het correct inschatten van je porties koolhydraten bv. Afwegen of monitoren wordt ook zeer snel als 'beperkend' beschouwd: zo weinig mogelijk eten, al het lekkers laten staan, honger lijden... Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Op rustdagen neem ik kleinere porties, maar even vaak neem ik een grotere portie koolhydraten, meer dan mijn hongergevoel me zou voorschrijven. Als je mij vraagt wat het minste moeite kost: 2h per dag trainen, 40 min mijn fiets poetsen en onderhouden of mijn ontbijtkommetje 10 sec op een keukenweegschaal zetten, dan weet ik het wel :)

De boodschap die ik wil meegeven is niet dat elke sporter zijn voeding moet gaan tracken. Wél dat het naar mijn mening meer steek houdt als je de verschillende aspecten van een sport (training, materiaal, voeding, slaap, etc.) op een gelijkaardige manier aanpakt. Of dit nu zeer laidback of ontzettend fanatiek is, dat kan iedereen voor zichzelf kiezen. Maar je kan niet ontkennen dat er veel renners zijn waarbij die verschillende aspecten totaal niet in balans zijn.

En daarnaast is het hier een topic over voeding, dus hoeft voedingsadvies niet maniakaal te zijn ;)

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 30 apr 2019 12:37

Ik heb jarenlang MyFitnesspall gebruikt en de obsessie was niet meer leuk. Het genieten van voeding verdween compleet en de hele dag ermee bezig zijn. Half werk lukt niet.

Afgelopen winter die app weggedaan en de beste keuze ooit. Ik ben dan tot heden niks afgevallen, maar geniet wel overal van en eet op gevoel. Blijkbaar gaat dit prima zonder aan te komen. Nu nog op gevoel leren afvallen (gewoon dat wat ik normaal op gevoel zal nemen minus 10% haha).

Die app is dus geen uitkomst voor mij. Ik voel me stukken beter en rijdt harder dan ooit tevoren.

Verder wil ik niet maniakaal bezig zijn, maar gewoon consistent. Ik rijd in de topcompetitie en als ik ook in Limburg en de Ardennen mee wil doen moet ik gewoon richting de 72kg. Basta.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 30 apr 2019 12:45

Als je je beter voelt zonder de app, zeker doen dan! Het is niet iedereen gegeven. Voor mij werkt het goed als leidraad, ik verbruik een 9000 à 10.000 kcal extra per week door te trainen, dus ik kan zonder schuldgevoel nog vaak genieten van lekker en meer dan voldoende eten :)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 apr 2019 13:22

Noorderkracht schreef: 30 apr 2019 12:37 Ik heb jarenlang MyFitnesspall gebruikt en de obsessie was niet meer leuk. Het genieten van voeding verdween compleet en de hele dag ermee bezig zijn. Half werk lukt niet.
...
Ook ik heb een tijdje MyFitnesspal gebruikt. Maar zonder pietluttig en obsessief alles te meten/wegen/tellen. Het was voor mij een eye-opener. Je krijgt een goed inzicht in je eetgedrag en ziet vrij snel waar winst is te boeken. Na een half jaar heb je het proggie niet meer nodig om te weten waar je mee bezig bent. Uiteindelijk heeft het mij wel 17 kilogram aan gewichtsreductie opgeleverd. En ik genoot/geniet beslist niet minder van mijn voeding ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 30 apr 2019 13:25

Zeker. De inzichten heb ik ook wel.
Maar 17kg kunnen afvallen en scherper komen te staan door de laatste 2kg is wel een verschil in moeilijkheidsgraad imo, maar desalniettemin goed gedaan!

@mattiav, ik verbruik dat ook wel per week :)

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 30 apr 2019 13:51

Ik ben 10 kg afgevallen door alleen anders te koken. Ik eet nog net zoveel (en ook net zoveel vlees, is meestal wat mensen als eerst denken) en heb geen hongergevoel. Heb over de 10 kg wel een jaar gedaan. Ik ben alleen nog maar met verse producten en kruiden gaan koken, vlees gaan grillen. eet net zo vaak pasta, aardappelen, rijstgerechten als eerst. Gebruik alleen geen pakjes meer uit super markt, Kortom minder suikers, vetten en zouten.

Het eten is lekkerder en voel me scherper

Plaats reactie