Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Veilig fietsen bij windsnelheden

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 07 feb 2019 22:40

De wind is het probleem niet, maar in combinatie met een temperatuur rond de 5 graden en regen, dan hou je jezelf echt niet op temperatuur...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 feb 2019 05:33

Karl66 schreef: 07 feb 2019 22:40 De wind is het probleem niet, maar in combinatie met een temperatuur rond de 5 graden en regen, dan hou je jezelf echt niet op temperatuur...
Dan moet je je anders kleden....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 feb 2019 07:40

Regen en 5 graden gaat nooit comfortabel worden, je kunt het moment dat je volledig afgekoeld bent met goede kleding een stuk rekken, maar lekker wordt het niet.

Ergste wat ik heb mee gemaakt qua wind was in Marokko in de woestijn. Het liep gemiddeld al vals plat af richting Quarzazate, iedereen was kapot omdat we sinds de start in Marrakech in de stromende regen hadden gereden en het pas droog (en warmer) werd aan de andere kant van de Atlas. Windkracht 7 (of allicht nog meer, meteo daar is niet bepaald het KNMI), stukken vol wind achter, gevolg dat we overal 60-70 km/h reden. En dan kwam er weer een bocht aan, waardoor je de wind van de zijkant kreeg. Iedereen had grote problemen om z'n fiets op de weg te houden en het punt is dat je daar niet een dijk van gras af rijdt, maar in een rotsige stenen bak terecht komt en je dus een serieus probleem hebt, zeker met die snelheid. Uiteindelijk zijn er ook een aantal renners zwaar gecrasht.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 feb 2019 10:11

harde regen, harde wind en lage temperaturen is een hele slechte combinatie.
Als het alleen harde waait, dan moet je op je gezonde verstand vertrouwen. Trainen met tegenwind is een goeie manier om een bergtraining te simuleren

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 08 feb 2019 10:32

Regen is voor mij een reden om niet te gaan, wind nog nooit. Heb tot op dit moment nog nooit beslist om niet te gaan vanwege wind. Hevigst tot nu toe windkracht 8-9 zwaar maar met mijn stevige gewicht nog te doen, Wel ga ik vanaf windkracht 6-7 niet meer in groep rijden, maar alleen. Dit, omdat ik niet van de hoge velgen ben, Maar sommige anderen daar maar niet zonder kunnen.Ik wil het risico vanaf windkracht 6 niet meer lopen in het wiel van of met iemand in mijn wiel met hoge velgen, Dat in mijn wiel kan dan namelijk wel eens letterlijk worden.
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 08 feb 2019 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 08 feb 2019 10:43

ophetkantje schreef: 08 feb 2019 10:32 in het wel om met iemand in mijn wiel met hoge velgen, dat in mijn wiel kan dan namelijk wel een letterlijk worden.
?
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 08 feb 2019 10:50

Idd MackersV2.0 dat was wel heel slordig getypt, maar even gewijzigd, tot iets wat hopelijk beter leesbaar is.
Ach, ik zeg ook maar wat

hayes

hayes 08 feb 2019 12:05

Zijwind is het minst leuk. Zeker in combinatie met rukwinden (zoals dit weekend voorspeld wordt).
Mijn woon-werk route is een open vlakte, afgewisseld met bomen. Dat is gewoon niet leuk. Je zit soms meer te balanceren dan iets anders. Onveilig is dat niet, maar leuk vind ik het alleszins niet. Dus vanaf een 5-6 beaufort houdt het voor mij op. Ik lees hierboven windkracht 9 :o Ik snap niet hoe je dan nog plezier aan het fietsen kan beleven...

Mijn maatstaf om te gaan fietsen is altijd "Vind ik het nog leuk?". Is het antwoord negatief, dan fiets ik niet.

De voorbije weken met regen en 's nachts vriestemperaturen ben ik ook niet in het donker naar het werk gefietst. Ik zit dan verkrampt op m'n fiets. Het jaagpad dat ik gebruik wordt ook helemaal niet gestrooid. En veilige alternatieve wegen zijn er niet echt zonder ene grote omweg te maken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 08 feb 2019 12:26

hayes schreef: 08 feb 2019 12:05 Zijwind is het minst leuk. Zeker in combinatie met rukwinden (zoals dit weekend voorspeld wordt).
Mijn woon-werk route is een open vlakte, afgewisseld met bomen. Dat is gewoon niet leuk. Je zit soms meer te balanceren dan iets anders. Onveilig is dat niet, maar leuk vind ik het alleszins niet. Dus vanaf een 5-6 beaufort houdt het voor mij op. Ik lees hierboven windkracht 9 :o Ik snap niet hoe je dan nog plezier aan het fietsen kan beleven...

Mijn maatstaf om te gaan fietsen is altijd "Vind ik het nog leuk?". Is het antwoord negatief, dan fiets ik niet.

De voorbije weken met regen en 's nachts vriestemperaturen ben ik ook niet in het donker naar het werk gefietst. Ik zit dan verkrampt op m'n fiets. Het jaagpad dat ik gebruik wordt ook helemaal niet gestrooid. En veilige alternatieve wegen zijn er niet echt zonder ene grote omweg te maken.
+1 :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 08 feb 2019 12:38

ga maar eens fietsen met rukwinden van meer dan 100km/u, dat is gewoon levensgevaarlijk.
Zeker ook nog eens als je langs een drukke weg fietst en voorbijgestoken wordt door een vrachtwagen, in combinatie met die felle rukwinden.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 08 feb 2019 13:23

Theo V schreef: 07 feb 2019 19:49 Met elke wind kan je fietsen.
Net zoals vanmiddag, windje 7 tegen.
"Koffiemolen" erop, verstand op nul en draaien maar met de beentjes. ;)
Zooo herkenbaar, had ik ook en d‘r kwam nog een fikse hagelbui bij .. ha ha

Ik hebbaltijd wel plezier in die strijd tegen de elementen.
:winkthumb:

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 08 feb 2019 14:20

Noem mij maar gek maar ik vind het juist leuk! Harde wind, veel tegen, afzien schuin hangen. Je leert zoveel beter fietsen van. En dan zit ik op een frame met het oppervlakte van een tuinhuisje en hoge wielen. :-) ik fiets er speciaal voor om. Zoals gisteravond

Overigens is mijn motto ook altijd: ik moet het fietsen op het moment wel leuk vinden!

Afbeelding

Plaats reactie