Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Onverwachtse vormverlies?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 feb 2019 14:24

Te weinig zonlicht idd, ik was erg verbaasd omdat ik vaak buiten ben en sport!
Laat je bloed controleren door de huisarts, daaraan kun je snel zien waar het aan schort.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 feb 2019 18:17

Een griep had bij mij 6 weken nodig om tot een deftig herstel te komen. Gelukkig heb ik zelden last van griep.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 feb 2019 18:29

sloeren schreef: 04 feb 2019 14:00 De makkelijkste manier om dit te voorkomen is jonger worden.
Beste advies ever! Voor al uw kwalen en overgewicht!!
:mrgreen:
Less is bore

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 04 feb 2019 19:50

walter- schreef: 04 feb 2019 10:41
Stoffa schreef: 04 feb 2019 10:32 ...

Een vitamine D tekort bij een wielrenner verbaast me. Is wel de laatste groep waar ik dat zou verwachten, gezien vitamine D door zonlicht wordt aangemaakt.
Ik heb wel al meer sportartsen die opmerking horen maken. Het komt naar het schijnt zelfs in de zomer voor (en dat krijgen ze niet verklaart).
Maar in de winter, of je nu veel buiten komt of niet, in onze regionen heb je weinig kans om je vitamine d op peil te houden. De zon heeft gewoon niet de juiste straling om je vitamine d aan te maken. Dus, vitamine D bijnemen is bijna standaard voor veel renners.

Walter
Ik neem bijna altijd al vitamine D extra via de voedingssupplementen die ik normaal neem. Ook extra magnesium omdat ik kramp gevoel ben.

daniel1975 schreef: 04 feb 2019 18:29
sloeren schreef: 04 feb 2019 14:00 De makkelijkste manier om dit te voorkomen is jonger worden.
Beste advies ever! Voor al uw kwalen en overgewicht!!
:mrgreen:
Als ik nog jonger moet worden word het lastig :lol:

bve schreef: 04 feb 2019 13:34 Altijd moeilijk voor leken op een forum om op basis van 3 alinea's trainings of medisch advies te geven.

Mijn algemene advies zou zijn eerst een weekje rust en dan weer beginnen (wat je eigenlijk hebt gedaan). Mijn eigen ervaring met nog ziek zijn en wel een wedstrijd rijden is erg inspirerend. Op het einde van een griep heb ik te snel een wedstrijd gereden, vervolgens 3 maanden nodig gehad voordat ik weer progressie voelde. Afzeggen is kl*te, jezelf kapot rijden is veel erger!

Het klinkt ook alsof je in december plots erg goed was, Ben je al lang bezig of ben je (relatief) een beginner? Mocht je in december erg goed zijn dan kan het prima aan je training liggen. Als je constant intensief traint wordt je snel goed, gaat je vorm een piek hebben én daarna in het dal belanden. Mocht dit het geval zijn zou ik puur op je zones gaan trainen. Veel D1, blokken D2, soms wat D3. Snelheidsmeter negeren, je zal snel merken dat je bij lage HR sneller gaat fietsen en dan meer belasting aan kan.

Ben je al jaren gestructureerd bezig en ben je plots veel slechter dan zou ik langs de huisarts gaan. Wie weet heb je ergens last van? Sowieso als het niet goed voelt naar de huisarts.

Uiteraard traning ik al via een vrij gestructureerd schema anders zou ik niet elke week/twee weken een strandwedstrijd kunnen rijden. Dus dit is het probleem niet zo zeer. Ik ben nu sinds een maand of 4 hier mee bezig dus kan niet zo zeer inschatten waar het vandaan komt.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 05 feb 2019 20:23

Ik had helaas precies hetzelfde in September, waar het vandaan kwam?, dat weet niemand.
Ik kon op een gegeven moment rustige duurrritjes niet eens meer bijbenen met de groep terwijl ze me altijd terug fluiten in de snelle ritten omdat ik weer te hard wil.
Bloedprikken, dokter bezoek, daar kwam niets uit. Overreaching kon evt we met mijn intensiteit van fietsen, maar ik werd wel heel erg traag met te hoge hartslag.

Uiteindelijk vitamine b12 en roosvice ferro gekocht, eten aangepast naar meer licht verteerbaar en de eerste weken alleen maar duurritjes gedaan van een hr onder de 130.
Het duurde 2 maanden voordat ik weer richting oude niveau zat.
Inmiddels is alles weer zoals het hoort te zijn, maar ik vreesde echt voor hele rare dingen, wat betreft longen of dichtgeknikte aders.
Waarschijnlijk een virus onder de leden met een reactie van overreaching, who knows

miezie
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jan 2014 11:06

miezie 08 feb 2019 14:55

Het klinkt best wel als een overtraining. Je zegt dat je snel prikkelbaar bent... Ontkenning en je subjectief niet kunnen vinden in de verschijnselen is daarin ook een prima normaal gedrag. Het griepje kan een prima trigger zijn om dit helemaal bloot te leggen.

Even een sportarts consulteren en je krijgt vast de duiding die je zoekt.

Plaats reactie