Voorbereiden voor Les Trois ballons

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1661
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 19 mei 2019 09:53

Ik heb je blog gelezen en zijn toch wat dingen die mij opvallen:

Je hebt het over max vermogen en je berekend je watt/kg op basis van max power, maar die moet je juist berekenen op FTP. Je klimt namelijk nooit langere tijd op max power.

Het is helemaal niet erg dat je max is gedaald, dat is logisch ivm vermoeidheid. Ook niet belangrijk.

Waarom zo focussen op schijfremmen? Vertrouw in jezelf. Voorheen ging het ook prima met velgremmen en bij regen lukt dat ook wel, de fiets het werk laten doen. Vorig jaar eerste afdaling van 3B in de regen met velgremmen, geen centje pijn.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 19 mei 2019 11:58

Je hebt het over max vermogen en je berekend je watt/kg op basis van max power, maar die moet je juist berekenen op FTP. Je klimt namelijk nooit langere tijd op max power.
Mee eens. De FTP had ik ook nog kunnen vermelden maar die weet ik nog niet. Ik krijg de analyse nog opgestuurd. De trainer gebruikt beiden als een soort referentie. Ik ga tijdens Les 3 Ballons uiteraard rijden op basis van mijn FTP. Ik moet alleen nog even inschatten op welke percentages ik ga rijden. Dat ga ik in de week voorafgaand vaststellen. Daarbij ga ik mijn gevoel overigens niet negeren. Dat zal ook veel zeggen.

Waarom zo focussen op schijfremmen?
Ik heb zeker vertrouwen in mijn eigen daalkunsten. Omdat ik fiets met carbon wielen en deze merkbaar slechter remmen in de regen wil ik wat achter de hand hebben. Ook wil ik niet het risico lopen dat ik daardoor mijn dure bolide in de prak fiets. Noem het maar een 'just to be sure' maatregel. Ik hoop dat ik er geen gebruik van hoef te maken.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1661
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 19 mei 2019 19:26

Oke.

Je gaf ook aan dat je teleurgesteld in het resultaat. Maar was de verwachting wel realistisch? Je bent in februari met het schema begonnen. We zijn nu slechts 3 maanden verder. Wat mag je dan verwachten?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 6978
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 mei 2019 20:23

In 3 maanden mag je toch wel wat verwachten.....
Maar het laat wel zien dat een schema lang niet altijd rechtlijnig naar beter worden leidt......
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1661
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 19 mei 2019 20:41

Keezx schreef:
19 mei 2019 20:23
In 3 maanden mag je toch wel wat verwachten.....
Maar het laat wel zien dat een schema lang niet altijd rechtlijnig naar beter worden leidt......
In 3 maanden zal het resultaat niet direct zichtbaar zijn. Vooral omdat TS al langer fietst, dus hij zal al een goede basis conditie hebben. De groei zal dan een stuk minder zijn, dan iemand die nog maar net op de fiets zit.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 20 mei 2019 06:51

Je gaf ook aan dat je teleurgesteld in het resultaat. Maar was de verwachting wel realistisch?
Was de verwachting realistisch? Dat vind ik moeilijk aan te geven. 30 watt meer trappen was waar ik op gehoopt had na bijna drie maanden training, en de bevestiging dat mijn verzuring wat langer uitgesteld kon worden. Wat ik nu weet is dat mijn lactaatwaarde lager was bij een gelijk vermogen als de vorige keer. Maar ook dat mijn lactaatwaarde achter bleef. Wat dat betekent durf ik niks over te zeggen. En zoals keezx aan geeft mag ik toch wel iets verwachten van drie maanden trainen. Ook al heb ik een goede basis conditie. Daarom was ik wat teleurgesteld.

Ik wacht de analyse van de trainer af en ga lekker door met trainen en de voorbereiding. Het is bijna zo ver en ik heb er zin in.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1661
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 20 mei 2019 07:09

Maar 30watt is heel veel meer als je al redelijk tot goed getraind bent.. dat is meer dan 10% verbetering op ftp in 3 maanden. Lijkt mij teveel van het goede.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3352
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 mei 2019 10:13

IS het gewicht ook gedaald in die tijd?
En als je lactaat achter blijft, hartslag achter blijft, en daarmee het vermogen niet zo hoog uit komt als je had gedacht. Dan is de conclusie van vermoeidheid wel logisch (voorlopig althans). Voor een goede inspanningstest moet je goed uitgerust zijn en niets onder de leden hebben hangen (meet je je ochtendpols? Was die wat hoger dan normaal?).
En 2 testen met elkaar vergelijken, moet je eigenlijk sowieso streven naar gelijke omstandigheden. Dus goed uitgerust in beide gevallen, zelfde protocol, liefst ook zelfde dag/dagdeel etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 20 mei 2019 11:14

asmeets schreef:
20 mei 2019 06:51
Je gaf ook aan dat je teleurgesteld in het resultaat. Maar was de verwachting wel realistisch?
Was de verwachting realistisch? Dat vind ik moeilijk aan te geven. 30 watt meer trappen was waar ik op gehoopt had na bijna drie maanden training, en de bevestiging dat mijn verzuring wat langer uitgesteld kon worden. Wat ik nu weet is dat mijn lactaatwaarde lager was bij een gelijk vermogen als de vorige keer. Maar ook dat mijn lactaatwaarde achter bleef. Wat dat betekent durf ik niks over te zeggen. En zoals keezx aan geeft mag ik toch wel iets verwachten van drie maanden trainen. Ook al heb ik een goede basis conditie. Daarom was ik wat teleurgesteld.

Ik wacht de analyse van de trainer af en ga lekker door met trainen en de voorbereiding. Het is bijna zo ver en ik heb er zin in.
Zo'n test is ook maar een momentopname. De ene dag is de andere niet. Progressie zou je moeten terugzien in je trainingen, of anders zeker je trainer wel.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 20 mei 2019 13:03

Voor iemand die "niet zo heel veel" traint, lijkt mij dat er tijdens die laatste week geen sprake is van "tapering off"; de trainingshoeveelheid flink laten afnemen om optimaal van de "super- of overcompensatie" gebruik te maken. Die week voorbereiding in de bergen had een week eerder moeten plaatsvinden, maar wellicht kan je heel gedisciplineerd met de handrem erop rijden? Uittesten met welk vermogen je de 3B zal gaan rijden, zou ik dan zo vroeg mogelijk in die week doen.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 20 mei 2019 19:54

IS het gewicht ook gedaald in die tijd?
Ik was een kilo lichter en mijn vetpercenytage was ook iets gedaald.
meet je je ochtendpols? Was die wat hoger dan normaal?
Die was vergelijkbaar
Voor iemand die "niet zo heel veel" traint, lijkt mij dat er tijdens die laatste week geen sprake is van "tapering off";
Dat ligt er aan wat veel is. 6 dagen per week (4 fietsen en 2 in de sportschool) lijkt me genoeg. We gaan de hele week met de handrem er op rijden. Alleen op woensdag gaan we ervaren hoe je een klim moet indelen. Ik bepaal zelf hoe diep ik dan ga. Sterker nog ik kan de hele week bepalen of ik wel of niet mee ga en hoe zaar ik de rit voor me zelf maak.

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 23 mei 2019 11:17

4 x fietsen en 2 x sportschool. wow!
ik fiets minder vaak en wat onregelmatiger, doe dan ook nog verschillende sporten (hardlopen, racefiets, mountainbike, en sinds kort ook nog een poging tot zwemmen). ik wil nog een paar langere fietstrainingen doen (4u+), hopen dat mijn edge 530 op tijd komt (anders heb ik met mijn 520 een accuprobleem) en hak 1 dezer dagen de knoop dan door en schrijf me in. 't lijkt me hoe dan ook een mooi avontuur!

even een vraag over dat medisch attest; ik las op de site dat een licentie ook volstaat. in de faq wordt het nog wat gespecificeerd: Voor buitenlanders aanvaarden wij enkele wielerlicenties (competitie) en triathlonlicenties (competitie).
ik ben basislid van de knwu, is dat dus voldoende? of moet ik toch langs de huisarts en hopen dat die een stempel zet op de verklaring?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mhr-zip, raven14 en 6 gasten