Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voorbereiden voor Les Trois ballons

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 12 mar 2019 13:10

Leuk om al deze gegevens over je startpositie te lezen. Een paar zaken vind ik opmerkelijk. De belasting-hartfrequentie grafiek is een zo goed als kaarsrechte lijn; meestal (maar niet altijd) duidt dat op een gebrekkige warming-up - heb je ingefietst voordat de test bij 100w begon?
De verzuring schiet inderdaad enorm snel omhoog na de 240w, desondanks lijkt mij je FTP van 3,2w/kg (240w) aan de (te ?) voorzichtige kant - komt overeen met een lactaatconcentratie van 2 mmol/l en een HF 140 bpm. Zou je je FTP bij 2,5 mmol/l leggen dan kom je uit op zo'n 270w (3,6w/kg) en 145bpm.

Pak ik mijn rekenmachine erbij dan zou je VO2max in de buurt van de 50 ml O2/kg/min moeten liggen. Klopt dat?

Afijn, het zijn slechts "richtlijnen" om enige systematiek in de trainingen in te passen. Succes met je voorbereiding, en vooral, veel plezier.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mar 2019 14:01

Als ik zo naar die kaarsrechte lijn kijk, heeft dat veel overeenkomsten met een test die ik een paar jaar geleden heb afgenomen. Gelijk vanaf 100w ging de hartslag in een steile lijn naar boven. De conclusie van mijn trainer was destijds dat het te maken heeft met een te laag vermogen in de rustige duur zone. Ik zou volgens hem altijd met een te hoge hartslag/vermogen fietsen, ook de rustige duurritten. Daarna heb ik een jaar lang de rustige duurritten ook erg rustig gedaan, dat betekende in het begin in de winter ritjes met 22/23gem en een hf van 125-130. Ik kroop over de weg. Veel van die ritten deed ik avonds in het donker, dan is het gevoel van snelheid al heel anders wat wel hielp. Uiteraard deed ik in het seizoen ook interval erbij, maar toch wel 80% rustige duur.

Een jaar later weer dezelfde test gedaan en nu bleef mijn hartslag veel langer laag, pas later in de test ging mijn hartslag sneller omhoog, beetje vergeleken met de lactaatcurve uit de test van TS. Die gast die de test afnam, was ook erg verbaasd van het resultaat, Je kon zien dat ik duidelijk meer vermogen trapte op mijn aerobe drempel (vetdrempel) dan de test van een jaar ervoor.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 12 mar 2019 14:30

Uhh, volgens de theorie zou het er zo uit moeten zien, en dus begint na het "omslagpunt" de hartslag minder hoog op te lopen dan de belasting: de lijn buigt naar beneden af, niet naar boven.

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mar 2019 14:55

Ik ervaar dat anders. In het begin van de test blijft je hartslag relatief laag, omdat je door een goede basis conditie het vermogen prima kan wegtrappen, zodra je dichter bij je FTP komt zal die lijn steeds steiler stijgen. Wanneer je basis conditie nog niet goed is, zal je hartslag gelijk vanaf het begin sneller omhoog gaan.

Deze curve is weliswaar met lactaat, maar als je lactaat lager blijft zal je hartslag ook lager blijven (lijkt mij)..
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 12 mar 2019 20:21

Leuk die reacties allemaal. Ik zal proberen kort te beantwoorden.

Waarom maar drie maanden begeleiden?
  1. Dit is uit nood geboren. Ik zou eigenlijk in augustus met een fietsmaatje een tocht rijden. Daar was dus wat meer tijd voor beschikbaar. Helaas kregen we de vakantieagenda's niet op elkaar afgestemd. Alternatief wat voorbij kwam was L3B begeleid door een oud prof.
  2. Ik kwam er tijdens de voorbereiding achter dat hoe meer ik las over trainen en voorbereiden hoe meer 'ik de weg kwijt raakte'. Daarom heb ik advies gevraagd bij een triatleet. Ik was al bezig met een eigen programma maar wilde het beter doen.
Maximale zuurstof opname?
Die is 55ml/min/kg

De Hartslagcurve
Die kan ik niet verklaren. Ik heb kort warm gefietst om de juiste houding en kadans te vinden. Vrij snel daarna is gestart op 100 watt. In een grijs verleden heb ik wel eens een Conconi test gedaan met hardlopen. Die leek heel erg op de plaat van @Klein_Verzet.

Ik ben zelf ook heel erg benieuwd hoe veel ik kan verbeteren in deze periode. Als het goed bevalt overweeg ik een extra target te zetten voor dit jaar. Will keep you informed.

dunk
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 nov 2007 23:10

dunk 12 mar 2019 21:56

Leuk topic,

Veel succes met de voorbereidingen

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 14 mar 2019 10:32

nijkie schreef: 02 feb 2019 19:11 Succes en vergeet vooral de voeding niet.
Vergeet vooral niet te genieten.
Niet alleen de dag zelf, maar ook gedurende het gehele voorbereidingstraject.
Lijkt me één van de belangrijkere motivatie factoren (en wat moeijker in cijfertjes en grafieken uit te drukken).

Succes!!! Ga je blog zeker volgen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 25 mar 2019 19:50

De eerste trainingsweek zit er inmiddels op. Mijn ervaringen heb ik op mijn blog verwerkt.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 25 mar 2019 20:20

Blog gelezen, leuk om te volgen maaarrreuhh, is het op dinsdag geen Fartlek training i.p.v. fartleg training?

Ik heb een leg nog nooit horen farten zeg maar......
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 25 mar 2019 20:23

uninvitedguest schreef: 25 mar 2019 20:20 Blog gelezen, leuk om te volgen maaarrreuhh, is het op dinsdag geen Fartlek training i.p.v. fartleg training?
Scherp hoor. :o Is al aangepast.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 12 apr 2019 21:49

Mijn eerste trainingsblok zit er op. Voor mij een reden om weer een [url: https://www.gpscyclingtracks.net/blog/2 ... lok-gereed]blogartikel[/url] te schrijven

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 02 mei 2019 19:51

Afgelopen zaterdag heb ik Luik Bastenaken Luik gereden ter voorbereiding op Les 3 Ballons. Mijn ervaringen kun je op mijn blog lezen.

Plaats reactie