Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voorbereiden voor Les Trois ballons

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 mei 2019 10:44

el_loco schreef: 27 mei 2019 09:50 Doseren kun je ook op verschillende manieren doen en kan ook per persoon verschillen. Mijn slechtste resultaten in cyclo`s heb ik behaald omdat ik probeerde te doseren. Voor mij werkt het beter om vanaf het begin er in te vliegen en tegen omslagpunt te rijden. Later in de tocht wordt dat wel minder, maar de tijd die ik op het eind daardoor verlies is onder de streep minimaal. Te langzaam starten vond ik in ieder geval achteraf echt superkut. Dan liever compleet dood de eindstreep halen met het gevoel dat je er alles uit gehaald hebt.
Er zit wel een verschil tussen doseren en te langzaam gaan of doseren op net je limiet waarvan je weet dat je dat 210km kunt volhouden. Te langzaam doseren is zonde. Er in vliegen en halverwege geparkeerd staan ook...wat asmeets zal bedoelen is dusdanig doseren dat hij nergens veel tijd laat liggen maar dat ook 210km kunt volhouden, daarvoor moet je goed weten wat je aan kunt en welke vermogen en hartslag daarbij hoort. Ook is het belangrijk om je onderweg niet gek te laten maken om aan te klampen bij snellere klimmers. Wel kan soms iets harder doorrijden in een groepje lonen, omdat dat vaak minder energie kost dan alleen.

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 27 mei 2019 11:15

heerlijk topic. mooi al die verschillende meningen...
ik zal vast iets te behoudend van start gaan, de gedachte aan 210km door de bergen zorgt vast voor een beetje rem.

dokterstempel vanochtend ontvangen (na wat kleine metingen zoals saturatie, bloeddruk, hartslag, longen e.d.). dokter wilde eigenlijk niet tekenen, maar snapte het dilemma, dus... d'accord!
heb me inmiddels ook ingeschreven! :winkthumb:

@asmeets: ik las je blog... leuk, ik heb vorig jaar ook 2 x de Mottarone nabij lago Maggiore beklommen (1:04), wat een klereding is dat qua stijging en asfalt ;-).

==> andere vraag: ik zoek een camping nabij start of finish, maar vind niet al te veel. liefst 1 waar ook chalets te huur zijn, 2 vrienden gaan 'm ook fietsen. heeft iemand nog een tip? (camping municipal is prima)
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 mei 2019 11:50

Ik weet niet of het parcours hetzelfde is als vorig jaar, maar wij stonden op camping de la broche bij Fresse. Ongeveer 30km vanaf de start, maar enkele kilometers vanaf de finish, dat is vooral handig, anders moet je na de cyclo nog helemaal terug fietsen. Wij zijn ochtends met de auto naar de start gegaan, die hebben we daar gelaten en na de finish enkel afdalen naar de camping. De volgende dag hebben we toen als herstelritje de auto weer opgehaald. Bijkomend voordeel is dat je na zo'n 30km langs de camping komt (jasje afgooien of even zwaaien naar de thuisblijvers). Je zit ook vlak bij de Servance. Daardoor kan je de dag ervoor mooi even 2 bidons en wat reepjes in een plastictas verstoppen op de top, scheelt je direct de 1e verzorging.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 28 mei 2019 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 27 mei 2019 12:24

@ El Loco +1, Werkt voor mij ook niet. Ik heb echter de neiging om dat er in vliegen wat te overdrijven. Paar keer over je omslagpunt heen gaan in km's tot de servance is niet zo erg. maar niet krampachtig in het merengebied bij de kopgroep proberen te blijven (in mijn geval) daar krijg je toch echt spijt van ;)

Voor bevoorrading (natuurlijk is iedereen anders!!!) hou ik bidon van 750 ml per 1,5 uur aan. Dus drie uur voor twee bidonnen = +/- 75 km dus eerste keer water tanken in travexin (net voor oderen). Wachten tot boven op markstein is tricky. Dan heb je al dik 110 km te pakken.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 27 mei 2019 20:23

NuitKor schreef: 27 mei 2019 10:44 wat asmeets zal bedoelen is dusdanig doseren dat hij nergens veel tijd laat liggen maar dat ook 210km kunt volhouden, daarvoor moet je goed weten wat je aan kunt en welke vermogen en hartslag daarbij hoort.
Dat is de manier waar op ik het wil doen. En dat moet je inschatten. En als je dat gaat inschatten kun je er ook naast zitten. Ik hoop niet dat dat gaat gebeuren wat het doel is er het maximale uit te halen. Daar ben ik voor aan het trainen.
@asmeets: ik las je blog... leuk, ik heb vorig jaar ook 2 x de Mottarone nabij lago Maggiore beklommen (1:04), wat een klereding is dat qua stijging en asfalt ;-).
Ik heb hem beide keren vanaf Stresa gereden. Beide keren toevallig in 1 uur en 7 minuten. Een van de keren ben ik onderweg gestopt om foto's te maken. Heel verschil tussen onze tijden is er dus niet.

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 28 mei 2019 08:37

(de hoogste tijd om in te dekken ;) )
ik ga niet voor het maximale, want 't is een nieuwe ervaring, ik weet mijn ftp en omslagpunt nog niet, ik heb niet echt toegeleefd naar dit evenement en heb nog een wat krappe basis (2100km fiets, 450km hardlopen), maar... ik ga wel mijn uiterste best doen :!: en hopelijk flink genieten van dit evenement.

@asmeets: jij bent wat beter voorbereid (zwak uitgedrukt ;-), maar qua niveau lijken we inderdaad aan elkaar gewaagd.

@nuitkor: dank voor de campingtip + beschrijving. ik had die camping al eens gespot tijdens het zoeken, maar jouw beschrijving gaf de doorslag.
3 plaatsen zijn geboekt, de inschrijving is rond.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 28 mei 2019 10:34

Ook ik fiets zaterdag over een week de 3 Ballons. Ik vraag mij af wanneer ik moet beginnen met taperen. Nog één keer goed moe maken komende zaterdag en zondag of dan al starten met rustige en korte ritjes? Welke van de volgende drie opties is verstandig?
Optie 1: Zaterdag klimtraining Ardennen, zondag herstel ritje en doordeweeks rustig aan tot zaterdag.
Optie 2: Zaterdag duurtraining van 4 uur, zondag knallen met de snelle en doordeweeks rustig aan tot zaterdag.
Optie 3: Zaterdag rustige duur van 4 uur, zondag en doordeweeks rustig tot zaterdag.
Ik ben benieuwd naar jullie mening:-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mei 2019 10:45

Optie 2 is de minst slechte van bovenstaande rijtje #glashalfleeg. Combineren met de zaterdag van optie 1 zou al beter zijn.

Alles hangt af hoe snel jij herstelt en hoe fris dat je nu bent. Als je deze week jezelf de trap op moet slepen omdat je zo kapot bent dan heeft je lichaam rust nodig. Maar ben je gewoon uitgerust en heb je volgende week geen extreem drukke week (qua werk, gezin, enz), dan kan je er best nog een stevig weekend van maken. Of je doet het weekend vooral duurwerk en op dinsdagavond nog 2 of 3 stevige 20 minuten blokken.
Als die zaterdag naar de Ardennen er voor zorgt dat je de komende week iedere avond drukt bent, dan kan je beter gewoon vanaf huis fietsen. Met alles is het constant zoeken naar de balans.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 mei 2019 10:46

serbak schreef: 28 mei 2019 10:34 Ook ik fiets zaterdag over een week de 3 Ballons. Ik vraag mij af wanneer ik moet beginnen met taperen. Nog één keer goed moe maken komende zaterdag en zondag of dan al starten met rustige en korte ritjes? Welke van de volgende drie opties is verstandig?
Optie 1: Zaterdag klimtraining Ardennen, zondag herstel ritje en doordeweeks rustig aan tot zaterdag.
Optie 2: Zaterdag duurtraining van 4 uur, zondag knallen met de snelle en doordeweeks rustig aan tot zaterdag.
Optie 3: Zaterdag rustige duur van 4 uur, zondag en doordeweeks rustig tot zaterdag.
Ik ben benieuwd naar jullie mening:-)
Ik heb vorig jaar met vrij veel intensieve en vooral lange ritten in de maanden voor 3B mezelf voorbereid. Ik ben 3 juni met de eerste tapering begonnen. 4x5min voluit met 10min rust ertussen. (15min WU en CD). 5 juni tapering 2: 3x 5min voluit weer voldoende herstel ertussen. Daarna nog 4x 1min voluit 2min rust. 7 juni eerste klim verkend. 8 juni een rustig kort ritje van 30km. 9 juni de grote dag.

Tapering werkte voor mij erg goed. Je hebt het over rustige en korte ritjes, maar dat is geen tapering! Tapering is juist kort en heel intensief, maar wel voldoende rust tussen de blokjes en ook tussen de trainingen. Doordat je erg diep gaat met voldoende herstel, zorg je dat je conditie hoog blijft door die prikkel, maar je ook voldoende herstelt. Ik deed steeds tussen de taperingritjes een rustdag. Aangezien je opeens veel minder fietst tov de weken ervoor rust je goed uit en kom je in de supercompensatie.

Ik had vorig jaar een soortgelijke vraag. Hier staat veel info: viewtopic.php?f=25&t=86439&start=24&hilit=trois+ballons

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 mei 2019 19:41

Ik taper nooit, heb er een hekel aan want pieken wil zeggen dat je nadien extra slecht bent en ik wil altijd snel kunnen fietsen niet enkel op 1 dag.

Na die ene dag komen er nog veel. Voor een toerist maakt het ook niet zoveel uit. Gewoon een extra dag rust voor het evenement, is ruim voldoende (zo weet je ook erg goed hoe je lichaam gaat reageren, als je de eerste keer tapered, heb je geen flauw idee wat het effect gaat zijn)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 mei 2019 21:26

TL@ schreef: 28 mei 2019 19:41 Ik taper nooit, heb er een hekel aan want pieken wil zeggen dat je nadien extra slecht bent en ik wil altijd snel kunnen fietsen niet enkel op 1 dag.

Na die ene dag komen er nog veel. Voor een toerist maakt het ook niet zoveel uit. Gewoon een extra dag rust voor het evenement, is ruim voldoende (zo weet je ook erg goed hoe je lichaam gaat reageren, als je de eerste keer tapered, heb je geen flauw idee wat het effect gaat zijn)
Dat is voor iedereen weer anders he..ik vind het een uitdaging om mezelf te laten pieken op een evenement of wedstrijd. Daarmee kan je boven je zelf uitstijgen. Nooit ervaren dat ik daarna extra slecht ben. Je valt daarna weer wat terug, maar dat kan ook komen doordat je even gas terug neemt en je weer terugvalt naar je normale niveau.

Dat je niet weet hoe je lichaam zal reageren op taperen, is voor mij juist een reden om het wel te doen, daar leer je alleen maar van en als het een keer mislukt ben je een ervaring rijker wat je later weer kan gebruiken om het beter/anders te doen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 mei 2019 09:20

Ik zou het dan eerder eens een keer proberen na het seizoen, september of zo en niet naar een hoogdag toe.

Na een piek komt altijd een dal (anders was het geen piek) :D

Als het niet uitmaakt dat je nadien wat slechter bent, kan het inderdaad wat extra procentjes opleveren.
Afbeelding

Plaats reactie