Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voorbereiden voor Les Trois ballons

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 11 jun 2019 14:24

kan een klassieker zijn van in het begin te snel te gaan, er komen altijd wel snellere groepjes langs en al snel ben je boven je punt aan het fietsen

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 11 jun 2019 19:57

Topresultaat, Ad :winkthumb:
heroïsch verhaal ook, wat zal jij hebben afgezien :shock:

zo anders verliep mijn Trois Ballons.

donderdag en vrijdag had ik dus wat soepel en licht gefietst (vrijdag wel bijna 60km, maar heel rustig).
zaterdag stonden we heel vroeg op (we hadden daar in Fresse op de camping sowieso korte nachten. waren het niet de luidruchtige kikkers vanaf een uur of 4, dan wel de 's nachts vrolijk doorbabbelende grote 4x4 club die daar een reünieweekend had). maar verder een erg fijne, rustige camping. 'vlakbij de finisch' bleek overigens relatief... na de Granfondo was het behalve afdalen ook nog een flink stuk van een procent of 4 a 5 en in totaal nog een km of 18.

Ik stond niet zo vooraan bij de start, maar had er vrede mee. Ik wilde rustig op stoom komen, om later niet geparkeerd te staan op de klimmen, waarvan ik niet wist hoe zwaar ze zouden zijn. rustig is daar overigens niet echt mogelijk, maar ik hield de hartslag goed in de gaten, me niet al teveel gek maken. De eerste 30km reed ik boven de 30km/u gemiddeld. Heb wel regelmatig in groepjes kunnen rijden. Dat ging lekker, maar het eerste uur wel wat nerveus, met iedereen zoekend naar een goed ritme.

De eerste klim ging soepel, ik besloot de hartslag niet hoger te laten oplopen dan 140, dat voelde als veilige grens. Een wattage over het hele stravasegment van rond de 200, de klimmen daarna zouden telkens iets hoger uitvallen, oplopend tot 215 watt. Op mijn display zag ik telkens wattages van rond de 240-250 watt, maar in strava telt hij de totale klim, en is een vlakker stukje met minder vermogen ook verwerkt natuurlijk. Als ik uitga van een ftp van 280 (geschat, bij 71kg) dan reed ik de klimmen dus tussen de 71 en 76% van ftp.
Een (veel snellere) vriend zou na afloop zeggen dat er genoeg snelle rijders zijn die de klimmen rond hun omslagpunt doen (=100% v ftp) om daarna te herstellen in de afdalingen. Kortom, hij vond dat ik wat lafjes had gereden :lol:
maar ik, debutant op een granfondo, vond het op dat moment behoorlijk als 'hard zat, het is nog ver!' aanvoelen. Op de klimmen haalde ik met regelmaat mensen in, had ik ze pittiger beklommen dan was het bergop een inhaalrace geweest... dat zou betekenen dat mijn snelheidsgenoten ook niet intensief genoeg omhoog reden?
Het afdalen ging heerlijk. vaak mooi lopende wegen, genoeg mensen om je heen om de lijn wat af te kijken en lekker mee te gaan in de flow.
De temperatuur was ook super! de dag ervoor was het wat warm (graad of 24), nu reden we met amper 19 graden rond, maar door het zonnetje was het warm genoeg. Er stond wel een behoorlijk harde wind. Tot de eerste stop (@71km) reed ik (ivm de vroege start en nog niet zo hoge temperatuur) met mijn windjackie aan, daarna kort/kort.

Het gevoel was goed! bij de posten (ik reed niet via een organisatie) kon ik snel bidons vullen (voor de rest had ik alles zelf bij me; repen en gels).
Ter info: in totaal 5x750ml sportdrank opgedronken + 6 repen en 3 gelletjes, en net voor de taaie slotklim 2 bekers cola.
In totaal heb ik bij de stops 7 minuten stilgestaan.

Op 1 van de latere bergen, de Hunsruck @ 145km, begon ik te merken dat de benen wat zwaarder werden. De klim erna, de ballon d'alsace ging nog iets moeizamer, maar ik wist dat het daarna wat aflopend richting finale zou gaan.
Het tempo was over de hele race prima, ik lag ruim voor op schema 'goud' (9:40, voor deze 49-jarige. Volgend jaar mag ik er 10uur over doen ;-)). Ik raakte aan de praat met een Amsterdammer, die dacht dat we op schema 8:30 reden, nice!

Op de slotklim peddelde ik zo hard mogelijk omhoog, maar wel vrijwel alleen nog maar op de 34-32... ik maakte me zorgen of ik dan, kleiner kon niet meer, het steile laatste stuk wel op zou komen.
Om me heen zag ik mensen harken, in de berm staan, wandelen... de laatste bocht, even wat vlakker, en dan... die muur! :o
20% hoorde ik later. er stond een man langs de kant die 'komaan, het is maar 100 meter!' riep.
Pfff, doe het zelf man, ik spat bijna uit elkaar van ellende. maar zigzaggend en harkend kwam ik boven en toen was het ook al direct weer helemaal prima!
het was gelukt, mijn eerste Granfondo! De laatste 30-40km gingen niet heel soepel meer, maar echt kramp bleef gelukkig uit, en mijn hoofd bleef ook helder en scherp.
Euforisch klokte ik zelf 8:40 netto. in de uitslagen staat ook 8:40, dat komt doordat er een paar chrono-stops in de dorpjes in zaten.

Ik heb echt genoten!
Achteraf de verhalen zo horend zou ik misschien iets intensiever kunnen rijden, de klimmen dichterbij mijn omslagpunt. Aan de andere kant, als de laatste klimmen dan nog zwaarder waren geworden, was ik dan de slotklim wel opgekomen?
Gezien mijn voorbereiding van <2500km en geen gerichte klimtraining ben ik meer dan tevreden. Ik heb erg genoten van het klimmen, maar ook het dalen, de prachtige natuur van de Vogezen, de heerlijke koerssfeer en het prachtige fietsweer. Zeker iets om vaker te doen!
Mijn giant propel (met 42mm wielen, 8.6kg), niet echt een granfondofiets, hield zich prima.
Inmiddels ben ik er wel uit dat ik (komend van vooral hardlopen en mountainbiken, en nu een paar jaar op de racer) wil blijven racefietsen (en wil verbeteren).
na thuiskomst heb ik gelijk het internet afgestruind en besloten mezelf een mooie en heerlijk lichte giant tcr te gunnen :winkthumb:

de net op tijd ontvangen garmin edge 530 deed het overigens super!
fijn apparaat en de climbpro functie gaf prachtig inzicht in hoe lang de klim zou duren. de stijgings%'s klopten volgens mij niet zo, maar als indicatie vind ik het een superleuke functie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dreezz op 13 jun 2019 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 11 jun 2019 20:38

Mooi verslag Dries. Gaaf om dit zo van iemand anders te lezen die ook zijn eerste Granfondo heeft gereden.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 11 jun 2019 20:50

Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden, maar eerst bedankt voor de leuke reacties. Ik hoop dat jullie plezier hebben gehad met lezen.

Vraag 1:
Komt er nog een evaluatie van de voorbereiding? Wat ging goed of niet. Als er interesse is wil ik dat wel doen. Vrijdag ga ik in ieder geval een evaluatie met mijn trainer doen en een nieuw doel stellen. De resultaten daarvan wil ik wel delen.

Vraag 2:
Tapering in de week voorafgaand. Heb ik niet te veel gedaan? Dat zou kunnen, en wil ik met mijn trainer bespreken.

Vraag 3:
Ben ik niet te hard van start gegaan? Ook dat zou kunnen. De eerste 17 kilometer gingen met 39,7 km per uur gemiddeld en een gemiddeld wattage van 207. Dit lijkt mee te vallen en wil ik ook bespreken.

Vraag 4:
Wat heb ik gegeten/gedronken?
6 bidons totaal met sportdrank. In totaal bijna 4 liter
3 energierepen
2 krentenbollen met boter en kaas
2 gelletjes
2 blikjes cola
1 buisje magnesium

Volgens mij heb ik ze allemaal beantwoord.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 jun 2019 07:06

Mooi verslag Ad,prestatie om trots op te mogen zijn👍💪
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 12 jun 2019 16:23

Mooie verslagen mannen, en dito prestaties :winkthumb: !
YFood !!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jun 2019 22:23

Voor dat eerste deel zou ik eerder naar NP kijken dan gemiddeld. In peloton rijden is veel benen stil houden afgewisseld met behoorlijke pieken en die laatste hakken er in als je niet oppast terwijl je ze in gemiddeld vermogen niet terug ziet
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 13 jun 2019 18:57

Dat lijkt me inderdaad een goede. Weet je hoe ik dat uit Strava of Trainingpeaks kan aflezen? Standaard wordt het in ieder geval niet getoond bij een segment in Strava. In Trainingspeaks zitten geen Strava segmenten.

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 13 jun 2019 19:02

als je in TP je activiteit aanklikt, en dan voor analyse kiest zie je de grafiek met al die kleurtjes (hoogte, hf, vermogen, cadans e.d.), in die grafiek kun je stukken selecteren, dan zie je de info van die selectie in de rechterkolom.
ik had dat al even bekeken... ik heb over de hele race een NP van 200. Over de 1e anderhalf uur ook.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 13 jun 2019 20:17

Thanks Dries, gevonden.

NP tot de eerste verzorgingspost op col de la Croix na 68 km. was 249.
NP over het geheel was 227.

Dat zijn interessante getallen. Ben benieuwd wat mijn trainer daar van vind. Morgen gaan we evalueren. Én een nieuw doel stellen :D

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 15 jun 2019 21:47

Ik vermoed dat hij heeft gezegd dat je te hard van start bent gegaan, Ad?
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 16 jun 2019 07:50

Ik vermoed dat hij heeft gezegd dat je te hard van start bent gegaan, Ad?
Ben ik volledig vergeten te vragen. Heb daarom gistermorgen nog een mail gestuurd. Ik wacht dus nog even op antwoord.

Andere mogelijke oorzaken waren:

Mechanische belasting
Ik heb relatief weinig getraind op klimmen. Daarom kan het zijn dat de belasting van de spieren bij het vele klimmen de kramp heeft veroorzaakt.

Te weinig gedronken
Dat is natuurlijk een bekende, maarde trainer heeft hem ook onderbuwd. De dag voorafgaand heb ik niet veel gedronken en tijdens de koers had ik ongeveer 5,5 liter moeten drinken. Ik heb echter maar 3,5 liter gedronken.

Beide, en het antwoord op de vraag over te snel starten, gaan we meenemen in de voorbereiding naar de nieuwe uitdaging: De Charly Gaul op 8 september.

Plaats reactie