Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voorbereiden voor Les Trois ballons

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 25 mei 2019 19:44

De bevoorradingen zijn niet zo efficiënt bij 3 ballons. Zeker het drinken halen/uitgieten.
Mocht ik hem nog eens rijden dan zou ik ook zorgen dat ik de eerste bevoorrading kan skippen

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 mei 2019 20:06

Ik heb die ook altijd overgeslagen, van de 5 keer dat ik 3B gereden heb, maar 1 keer gestopt. Toen was het vreselijk warm, zelfs zo erg dat bij 1 van de bevoorradingen halverwege er helemaal geen water meer was.

Gelukkig na de afdaling een huisje langs gekomen waar wat dames aan het keuvelen waren, ik heb er flessenwater en een koekje gekregen (de rij met wachtenden achter mij, mochten de bidons vullen met de tuinslang :D )

Dit jaar doe ik Milaan-San Remo (zelfde weekend) maar volgend jaar wil ik toch graag terug. 1 van de leukste tochten die ik al gedaan
Afbeelding

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 26 mei 2019 13:19

Koekje erbij... lachen!

Ik neeg er al naar de eerste post over te slaan, maar nu zeker.
Gisteren 4 uur (rustig) gereden, had genoeg aan 500+750ml, dus al na 46km bevoorraden lijkt me niet nodig. Ok, ik ga daar wel wat meer drinken dan ik gisteren deed, maar verwacht het wel tot de 2e post uit te zingen.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 26 mei 2019 14:57

Als je de poet overslaat, zorg dan dat je ergens in de buurt wat drinken hebt liggen. De volgende post duurt nog wel even (tot na col decoderen) en op tijd genoeg drinken is wel aan de orde in die tocht

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 26 mei 2019 18:01

ja? de 2e post is als ik het zo zie na ca. 75km... dat lijkt me wel te doen (met 2x750ml) toch?
(disclaimer: 't wordt m'n 1e granfondo)
Hoe deed jij dat @ TL@?
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 26 mei 2019 18:40

Je hebt dan al z2 serieuzere klimmen achter de rug. Plus je moet voldoende drinken voor de rest van de dag ( ivm krampen enzo), niet vergelijken met 75km in Nederland of de Vlaamse Ardennen.

Het kan mss wel, maar als het je eerste Granfondo wordt raad ik je toch aan om voldoende te drinke,

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 mei 2019 19:53

Ik had gewoon 2 (grotere) Camelbak bidons bij (2x700ml denk ik) en dat was ruim voldoende voor de eerste 75km (behalve die ene keer dat het zo heet was dus)

Ik heb sowieso niet zo erg veel drinken nodig (vandaag op 175km ook maar 3 bidons, ruim voldoende voor mij)
(ik heb het al getest door me voor de rit te wegen en erna, verschil is nooit meer dan 1kg, dus dik in orde op een totaal gewicht van 87kg)
Iedereen is daar anders in natuurlijk anders in.

Het allerbelangrijkst is doseren, het is erg makkelijk om in het begin me volgas te gaan in de groep. Het lijkt erg vlot te gaan maar je kan die inspanning nadien makkelijk bekopen. Ik heb dat 2 jaar geleden gehad, echt superbenen aan de start, eerste uur tegen de 40km/u gemiddeld (en die zijn echt niet vlak), op het einde zat ik er echt helemaal door, stikkapot. Vorig jaar iets rustiger vertrokken en wel goud gereden.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 mei 2019 20:30

TL@ schreef: 26 mei 2019 19:53 Ik had gewoon 2 (grotere) Camelbak bidons bij (2x700ml denk ik) en dat was ruim voldoende voor de eerste 75km (behalve die ene keer dat het zo heet was dus)

Ik heb sowieso niet zo erg veel drinken nodig (vandaag op 175km ook maar 3 bidons, ruim voldoende voor mij)
(ik heb het al getest door me voor de rit te wegen en erna, verschil is nooit meer dan 1kg, dus dik in orde op een totaal gewicht van 87kg)
Iedereen is daar anders in natuurlijk anders in.

Het allerbelangrijkst is doseren, het is erg makkelijk om in het begin me volgas te gaan in de groep. Het lijkt erg vlot te gaan maar je kan die inspanning nadien makkelijk bekopen. Ik heb dat 2 jaar geleden gehad, echt superbenen aan de start, eerste uur tegen de 40km/u gemiddeld (en die zijn echt niet vlak), op het einde zat ik er echt helemaal door, stikkapot. Vorig jaar iets rustiger vertrokken en wel goud gereden.
Ik zou juist die eerste 20km vlak wel in het peloton meerijden. Het kost je veel minder energie om in dat grote peloton 40kmh te rijden, dan in je eentje daarachter aan 30 het uur. Dat is dus relatief easy win. Zodra het daarna omhoog gaat moet je wel je eigen tempo kiezen. Laatste stukje van die heuvelzone heb ik wel even in het rood gereden om bij een groepje te blijven, ik wist namelijk dat daarna een lang stuk zonder echte klimmen kwam tot Servance waar je echt wel voordeel hebt van een groepje dat goed door rijdt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 mei 2019 20:36

Het probleem daar daar is dat er steeds snellere pelotonnetjes voorbij komen, konstant 40 in een peloton is best te doen maar niet met al die kleine klimmetjes erin en gaten die vallen.
Zaak is om niet in het rood te gaan (40km/u in een peloton is voor mij zeker niet in het rood, op dat parcours was het serieus in het rood)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 mei 2019 20:43

TL@ schreef: 26 mei 2019 20:36 Het probleem daar daar is dat er steeds snellere pelotonnetjes voorbij komen, konstant 40 in een peloton is best te doen maar niet met al die kleine klimmetjes erin en gaten die vallen.
Zaak is om niet in het rood te gaan (40km/u in een peloton is voor mij zeker niet in het rood, op dat parcours was het serieus in het rood)
Ja ging mij dan ook om die eerste 20km die vlak waren. Daarna in dat meren gebied direct eigen tempo.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 26 mei 2019 20:56

Doseren gaat heel erg belangrijk worden. Ik heb wel vaker lange tochten gereden, en ook wel een paar wedstrijden, maar die waren maximaal 125 kilometer. En hadden beduidend minder hoogtemeters. Les 3 Ballons is van een andere orde.

Vanaf het begin lijkt het parcours omhoog te lopen. Ik ben erg benieuwd vanaf welk moment er groepen gaan ontstaan. Over twee weken zit het er al weer op. Het begint nu echt te leven.

Op mijn blog heb ik weer een artikel geschreven. Nu over het materiaal wat ik mee neem en waarmee ik het moet gaan doen. Via deze link kom je op het artikel.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 968
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 27 mei 2019 09:50

Doseren kun je ook op verschillende manieren doen en kan ook per persoon verschillen. Mijn slechtste resultaten in cyclo`s heb ik behaald omdat ik probeerde te doseren. Voor mij werkt het beter om vanaf het begin er in te vliegen en tegen omslagpunt te rijden. Later in de tocht wordt dat wel minder, maar de tijd die ik op het eind daardoor verlies is onder de streep minimaal. Te langzaam starten vond ik in ieder geval achteraf echt superkut. Dan liever compleet dood de eindstreep halen met het gevoel dat je er alles uit gehaald hebt.

Plaats reactie