Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voorbereiden voor Les Trois ballons

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 12 mei 2019 21:58

Leuke voorbereiding! LBL in de benen lijkt me wel een flinke oppepper voor je zelfvertrouwen.

ik ben meer van de spontane acties, en overweeg ook de 210km te gaan rijden [oeps].
dat idee is pas een paar dagen oud, dus de start op 8 juni is daardoor ook al erg dichtbij.
hoe het begon? een week geleden zat ik een weekje in Bedoin op de camping en reed voor het eerst de Mont Ventoux. Mooie klim! In de zes dagen die we er waren heb ik vier keer gefietst (in totaal 300km) en de Ventoux van 3 zijden beklommen (niet op 1 dag btw. ter info: het segment vanuit Bedoin, 20km, in 1:33).
Thuis fiets ik aanzienlijk minder (vaak 1 a 2 keer per week), loop ik ook nog hard (maar ook dat met mate, ca 100km per maand). Mijn km-stand met fietsen (mtb en race) dit jaar staat pas op 1800km.
Langste rit dit jaar is 180km toertocht in een kleine 6 uur (20 april, 800hm). Vorig jaar juni de Bartje 200 op de mtb gedaan.
Ik zat naar de profielen en stijgings%'s van de ballonnen te kijken, en dat ziet er relaxter uit dan de Ventoux. mijn gedachte is, als ik die vrij goed verteerde (meerdere dagen achter elkaar gereden), dan zou de les trois ballons mogelijk ook best goed kunnen gaan?
't zal mijn eerste buitenlandse cyclosportive zijn (heb overigens weinig ervaring met drukke racefietstochten, muv de regionale toertochten die ik wel eens rijd).

waarom dit bericht? omdat ik benieuwd ben of mijn gedachte dat dit 'mogelijk ook best goed zou kunnen gaan' klopt, of dat ik me ernstig zorgen moet maken ;-).
daarbij, heb sinds een paar dagen een vermogensmeter, dus na wat puzzelen en inlezen, zou ik ook zomaar eens een vraag kunnen stellen op welk % v ftp ik bijvoorbeeld zou 'moeten' klimmen.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mei 2019 22:29

dreezz schreef: 12 mei 2019 21:58 Leuke voorbereiding! LBL in de benen lijkt me wel een flinke oppepper voor je zelfvertrouwen.

ik ben meer van de spontane acties, en overweeg ook de 210km te gaan rijden [oeps].
dat idee is pas een paar dagen oud, dus de start op 8 juni is daardoor ook al erg dichtbij.
hoe het begon? een week geleden zat ik een weekje in Bedoin op de camping en reed voor het eerst de Mont Ventoux. Mooie klim! In de zes dagen die we er waren heb ik vier keer gefietst (in totaal 300km) en de Ventoux van 3 zijden beklommen (niet op 1 dag btw. ter info: het segment vanuit Bedoin, 20km, in 1:33).
Thuis fiets ik aanzienlijk minder (vaak 1 a 2 keer per week), loop ik ook nog hard (maar ook dat met mate, ca 100km per maand). Mijn km-stand met fietsen (mtb en race) dit jaar staat pas op 1800km.
Langste rit dit jaar is 180km toertocht in een kleine 6 uur (20 april, 800hm). Vorig jaar juni de Bartje 200 op de mtb gedaan.
Ik zat naar de profielen en stijgings%'s van de ballonnen te kijken, en dat ziet er relaxter uit dan de Ventoux. mijn gedachte is, als ik die vrij goed verteerde (meerdere dagen achter elkaar gereden), dan zou de les trois ballons mogelijk ook best goed kunnen gaan?
't zal mijn eerste buitenlandse cyclosportive zijn (heb overigens weinig ervaring met drukke racefietstochten, muv de regionale toertochten die ik wel eens rijd).

waarom dit bericht? omdat ik benieuwd ben of mijn gedachte dat dit 'mogelijk ook best goed zou kunnen gaan' klopt, of dat ik me ernstig zorgen moet maken ;-).
daarbij, heb sinds een paar dagen een vermogensmeter, dus na wat puzzelen en inlezen, zou ik ook zomaar eens een vraag kunnen stellen op welk % v ftp ik bijvoorbeeld zou 'moeten' klimmen.
Als jij Bartje200 aankan en Ventoux in 1.33 oprijdt, kan jij die 3B ook aan. Als ik het zo lees sport je veel en weet je dus ook prima te doseren. Hou rekening met 8u fietsen, dus doseer de klimmen goed. Succes!

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 13 mei 2019 19:04

dat klinkt bemoedigend :-). ik houd overigens rekening met richting 10 uur fietsen, 8 lijkt me erg enthousiast?
doseren lukt me inderdaad vrij aardig, ik stort zelden in tijdens een langere race (mtb-marathon of wat kortere run-bike-run).

ik hoop er komende weken in ieder geval nog een paar mooie duurtrainingen in te kunnen stoppen. en rijd zondag een mtb-marathon in Belgie (70km, 2200hm).

en dan toch maar de vraag: op welk vermogen (% v ftp) klimmen jullie ongeveer?
en hebben jullie nog andere adviezen, mijn verhaal zo lezend?
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 13 mei 2019 20:14

Als je in 1:33 uur de Mont Ventoux op rijdt kun je serieus goed klimmen. De ballonnen oprijden zal geen enkel issue zijn. Het gaat er meer om of je voldoende kilometers in de benen hebt en of je in staat bent om goed te doseren. Ik ga minimaal voor goud en met mijn leeftijd heb ik begrepen moet je dan binnen de 10 uur finishen voor de Gran Fondo

Vandaag heb ik het programma gekregen van Campo Bicicleta waarmee ik een week verblijf in de Vogezen. Zijn begeleiden een aantal fietsers en die week is volledig verzorgd. Ik hoef me nergens druk om te maken en het programma is zodanig opgesteld dat je optimaal voorbereid aan de start staat.

Je kunt overigens ook de Medio Fondo rijden. Die is 125 kilometer.

Er is nog plek voor last minutes bij Campo Bicicleta. Mocht je interesse hebben. De informatie vindt je via deze link. Je kunt ook korter mee dan een hele week.

Vrijdag is overigens mijn laatste test bij mijn trainer. Volgens trainingpeaks is de fitness gestegen van 73 begin maart naar 101 gisteren. Ook al moet je dat nog verrekenen met de fatigue zit er een behoorlijke groei in. Ik ben erg benieuwd of dit bevestigd wordt door de test.

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 14 mei 2019 09:35

op het hele segment (dat gek genoeg niet direct in strava tevoorschijn komt) heb ik over de 21km 1:37 gedaan.
"serieus goed klimmen"... thanks! maar als ik bedenk dat ik een bergverzet heb (34 voor, 32 achter) en dat behoorlijk vaak heb gereden tijdens het klimmen, dan valt het toch wel mee?

ik had voor het zelfvertrouwen liever iets meer km's in de benen gehad. wilde me eigenlijk richten op de Marmotte Alpen, maar dan hebben de kinderen nog nét geen vakantie. Deze kwam langs op mijn tijdlijn en pastte zo mooi in mijn agenda... 'het moest zo zijn' ;-)

medio fondo zag ik ook, maar ik hou wel van een échte uitdaging (ook al kan ik 't niet inschatten) en kies dus, als ik ga, voor de 210km.

ik heb overigens een camper, dus denk dat ik alles zelf ga regelen (evenwel; dank voor de link!).

die fitness in TP kun je alleen zien als je premium member bent? klinkt als een mooie progressie.
ik heb de Elevate/Stravistix plugin geinstalleerd zodat ik iets meer info uit Strava kan halen...
Elevate/stavistix heeft inmiddels ook een fitness trend. gisteren alle activiteiten gesynced en ik zag dat mijn fitness op hetzelde niveau (64) zit als toen ik vorig jaar de 200km mtb rit in Drenthe reed.

train je ook met een vermogensmeter en heb je antwoord op mijn vraag over % ftp?
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 mei 2019 09:46

dreezz schreef: 13 mei 2019 19:04 dat klinkt bemoedigend :-). ik houd overigens rekening met richting 10 uur fietsen, 8 lijkt me erg enthousiast?
doseren lukt me inderdaad vrij aardig, ik stort zelden in tijdens een langere race (mtb-marathon of wat kortere run-bike-run).

ik hoop er komende weken in ieder geval nog een paar mooie duurtrainingen in te kunnen stoppen. en rijd zondag een mtb-marathon in Belgie (70km, 2200hm).

en dan toch maar de vraag: op welk vermogen (% v ftp) klimmen jullie ongeveer?
en hebben jullie nog andere adviezen, mijn verhaal zo lezend?
Ik reed eens de Ventoux in 1u27 op hetzelfde segment, maar ik fietstste op dat moment een stuk minder dan toen ik afgelopen jaar Trois Ballons in 7u44 reed. Mijn FTP lag op 295 bij 64kg.
De ballon de Servance reed ik op met avg 253w.
Le Markestein met avg 217w (bewust iets gas teruggenomen).
Col de Hundsruck 220w. Alsace avg 211w.
Finale klim Planche des Belles Filles avg 222w.

De volgende dag was ik nog verrassend fris, maar rond de Hundsruck kon ik gewoon echt niet harder op dat moment. Geen idee wat dat was. Naja alle klimmen met 75% van FTP opgereden behalve de 1e. Nergens echt een moment gehad dat ik echt stuk zat of honger had (eten is dus ook erg belangrijk om goed te plannen).

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 mei 2019 15:08

dreezz schreef: 13 mei 2019 19:04
en dan toch maar de vraag: op welk vermogen (% v ftp) klimmen jullie ongeveer?
In een cyclo klim ik rond de 85% van FTP. Soms een langer stuk/klim aan 90% wanneer de situatie het 'noodzaakt'.

Dit hangt echt van je getraindheid af lijkt me. Ik heb ongeveer dezelfde FTP (en hetzelfde gewicht) als Nuitkor, maar de wattages waaraan hij in 3B geklommen heeft, zijn voor mij gewoon erg relax. Ik klim tussen de 250w en de 270w (met een FTP van net geen 300w).
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 mei 2019 16:16

raven14 schreef: 14 mei 2019 15:08
dreezz schreef: 13 mei 2019 19:04
en dan toch maar de vraag: op welk vermogen (% v ftp) klimmen jullie ongeveer?
In een cyclo klim ik rond de 85% van FTP. Soms een langer stuk/klim aan 90% wanneer de situatie het 'noodzaakt'.

Dit hangt echt van je getraindheid af lijkt me. Ik heb ongeveer dezelfde FTP (en hetzelfde gewicht) als Nuitkor, maar de wattages waaraan hij in 3B geklommen heeft, zijn voor mij gewoon erg relax. Ik klim tussen de 250w en de 270w (met een FTP van net geen 300w).
Ja klopt. Ik was net een week in Girona en klim daar ook gewoon constant tussen de 250 en 270w en doe dat ook nog na een rit van 160km of na een volle week fietsen. Ik denk dat ik 3B dan ook te veel op safe heb gereden.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 14 mei 2019 20:36

die fitness in TP kun je alleen zien als je premium member bent? klinkt als een mooie progressie.
ik heb de Elevate/Stravistix plugin geinstalleerd zodat ik iets meer info uit Strava kan halen...
Elevate/stavistix heeft inmiddels ook een fitness trend. gisteren alle activiteiten gesynced en ik zag dat mijn fitness op hetzelde niveau (64) zit als toen ik vorig jaar de 200km mtb rit in Drenthe reed.
Stravistix en TP zijn vergelijkbaar. Ik heb ze alle twee. TP gebruik ik omdat mijn trainingsprogramma's daar in worden gezet door mijn trainer en ik heb inderdaad een premium account.
train je ook met een vermogensmeter en heb je antwoord op mijn vraag over % ftp?
Ja ik train met een vermogensmeter. Dat programma wordt door mijn trainer gemaakt. Alle interval gaat op vermogen. De overige trainingen op hartslag.
Ik weet nog niet op welk % van mijn FTP ik ga fietsen. Dat ga ik nog overleggen met mijn trainer. In de week voorafgaand fiets ik nog een aantal beklimmingen ter voorbereiding en doen we ook een testklim ter gewenning. Aan het begeleidingsteam zal ik ook om advies vragen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 mei 2019 20:55

asmeets schreef: 14 mei 2019 20:36
die fitness in TP kun je alleen zien als je premium member bent? klinkt als een mooie progressie.
ik heb de Elevate/Stravistix plugin geinstalleerd zodat ik iets meer info uit Strava kan halen...
Elevate/stavistix heeft inmiddels ook een fitness trend. gisteren alle activiteiten gesynced en ik zag dat mijn fitness op hetzelde niveau (64) zit als toen ik vorig jaar de 200km mtb rit in Drenthe reed.
Stravistix en TP zijn vergelijkbaar. Ik heb ze alle twee. TP gebruik ik omdat mijn trainingsprogramma's daar in worden gezet door mijn trainer en ik heb inderdaad een premium account.
train je ook met een vermogensmeter en heb je antwoord op mijn vraag over % ftp?
Ja ik train met een vermogensmeter. Dat programma wordt door mijn trainer gemaakt. Alle interval gaat op vermogen. De overige trainingen op hartslag.
Ik weet nog niet op welk % van mijn FTP ik ga fietsen. Dat ga ik nog overleggen met mijn trainer. In de week voorafgaand fiets ik nog een aantal beklimmingen ter voorbereiding en doen we ook een testklim ter gewenning. Aan het begeleidingsteam zal ik ook om advies vragen.
Maar je hebt daar zelf toch ook wel een gevoel bij? Je weet toch bij welk vermogen je klimt en lang vol kunt houden?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 mei 2019 21:15

NuitKor schreef: 14 mei 2019 16:16
raven14 schreef: 14 mei 2019 15:08
dreezz schreef: 13 mei 2019 19:04
en dan toch maar de vraag: op welk vermogen (% v ftp) klimmen jullie ongeveer?
In een cyclo klim ik rond de 85% van FTP. Soms een langer stuk/klim aan 90% wanneer de situatie het 'noodzaakt'.

Dit hangt echt van je getraindheid af lijkt me. Ik heb ongeveer dezelfde FTP (en hetzelfde gewicht) als Nuitkor, maar de wattages waaraan hij in 3B geklommen heeft, zijn voor mij gewoon erg relax. Ik klim tussen de 250w en de 270w (met een FTP van net geen 300w).
Ja klopt. Ik was net een week in Girona en klim daar ook gewoon constant tussen de 250 en 270w en doe dat ook nog na een rit van 160km of na een volle week fietsen. Ik denk dat ik 3B dan ook te veel op safe heb gereden.
Vermeld ook je gewicht erbij.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 mei 2019 21:17

NuitKor schreef: 14 mei 2019 20:55
asmeets schreef: 14 mei 2019 20:36
die fitness in TP kun je alleen zien als je premium member bent? klinkt als een mooie progressie.
ik heb de Elevate/Stravistix plugin geinstalleerd zodat ik iets meer info uit Strava kan halen...
Elevate/stavistix heeft inmiddels ook een fitness trend. gisteren alle activiteiten gesynced en ik zag dat mijn fitness op hetzelde niveau (64) zit als toen ik vorig jaar de 200km mtb rit in Drenthe reed.
Stravistix en TP zijn vergelijkbaar. Ik heb ze alle twee. TP gebruik ik omdat mijn trainingsprogramma's daar in worden gezet door mijn trainer en ik heb inderdaad een premium account.
Ja ik train met een vermogensmeter. Dat programma wordt door mijn trainer gemaakt. Alle interval gaat op vermogen. De overige trainingen op hartslag.
Ik weet nog niet op welk % van mijn FTP ik ga fietsen. Dat ga ik nog overleggen met mijn trainer. In de week voorafgaand fiets ik nog een aantal beklimmingen ter voorbereiding en doen we ook een testklim ter gewenning. Aan het begeleidingsteam zal ik ook om advies vragen.
Maar je hebt daar zelf toch ook wel een gevoel bij? Je weet toch bij welk vermogen je klimt en lang vol kunt houden?
Vergeet het gevoel van de dag niet kan ook mee spelen,maar dat gaat je hartslag wel weergeven.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie