Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voorbereiden voor Les Trois ballons

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 30 jan 2019 20:12

Ik wil al lang een cyclosportieve tocht fietsen. Het is er echter nooit van gekomen en daarom heb ik besloten dat ik er dit jaar maar voor moet gaan.

De keuze is gevallen op 'Les 3 Ballons'. Mijn ervaringen in de voorbereiding, keuzes die ik daar bij maak en de tocht zelf ga ik bijhouden op mijn blog. Gewoon voor mijn eigen archief, maar ook voor iedereen die hetzelfde wil gaan doen en interesse heeft in mijn verhaal.

Als er interesse is wil ik hier wel een berichtje plaatsen als er weer een update is op mijn blog. Feedback en aanbevelingen zijn uiteraard ook welkom.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 jan 2019 12:23

Leuk!

Vorig jaar was dat mijn hoofddoel. Ik heb destijds ook een topic gehad met wat vragen over de laatste maanden qua voorbereiding. viewtopic.php?f=25&t=86439
Wellicht heb je daar iets aan. Mijn voorbereiding ging perfect. Vooral de laatste 2 weken taperen heeft mijn vorm echt doen stijgen. Ik kon zelfs de dag erna nog super makkelijk omhoog rijden, dat is wel eens anders geweest.

Ik had uiteindelijk een tijd van 7:44uur.

Wat is je doel precies?

In ieder geval veel succes met de voorbereiding!

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 31 jan 2019 21:10

Bedankt voor de tip. Daar ga ik zeker en vast wat ideeën uit opdoen.

Wat is mijn doel? Één keer het maximale uit me zelf halen. Dat wil ik gewoon een keer ervaren. Nu kan het nog.

Ik wil me goed voorbereiden en heb al besloten om me te laten begeleiden door een trainer. Ik heb al contact gehad met Sportsvision in Gasteren en wacht nog even op een reactie van SMA midden Nederland. Daarna maak ik de keuze.

Morgen in ieder geval een 0 meting doen op de spinning fiets met powermeter.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 02 feb 2019 07:43

Gisteren heb ik mijn nul meting gedaan op de sportschool.

Feedback en advies is altijd welkom.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 feb 2019 08:17

Er is dan toch niks uit die test gekomen? Nauw ja behalve een maximale hartslag en vermogen, maar beide zijn niet van nut om trainingen mee te sturen. Als je een vermogensmeter hebt dan moet je daarmee gewoon data gaan verzamelen. Ander punt is namelijk dat je niet weet hoe nauwkeurig die spinning fietsen zijn qua vermogensmeting.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 02 feb 2019 08:26

Na de test is mijn FTP berekend. Dat gebeurt automatisch nadat je de test stopt. Volgens mij is dat wel een resultaat. Of dit accuraat is kan ik nu niet bepalen. Als ik mijn tests op deze manier, en op de spinning fiets, blijft doen heb ik wel een stabiele referentie.

Omdat ik zeker wil zijn van mijn aanpak en trainen op wattage laat ik me dus begeleiden door een trainer. Uit die intake gaat ook een waarde komen. Ik ben benieuwd of dat veel gaat schelen overigens.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 feb 2019 09:32

Accuraat gaat die test niet zijn. Ben je explosief dan is je FTP overschat en ben je helemaal niet explosief dan onderschat die test je FTP.

FTP test je met een 20 minuten test (en dan nog is dat geen garantie op succes in Les 3 Ballons)

Beste voorbereiding is veel, heel veel kilometers maken. Je gaat waarschijnlijk een uur of 10 onderweg zijn, je lichaam moet weten wat dat is. Dus in de week veel interval en in het weekend ritjes opbouwen tot 200km of zo, dan zou het goed moeten komen.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 feb 2019 10:58

TL@ schreef: 02 feb 2019 09:32 Accuraat gaat die test niet zijn. Ben je explosief dan is je FTP overschat en ben je helemaal niet explosief dan onderschat die test je FTP.

FTP test je met een 20 minuten test (en dan nog is dat geen garantie op succes in Les 3 Ballons)
Ben ik het niet mee eens. Een protocol met elke 4 minuten 25w erbij is gewoon een prima test. Daarmee wordt je FTP niet over of onderschat.

Aangezien TS zelf een powermeter heeft had hij idd ook prima zelf een 20min test op een tacx of buiten kunnen doen, maar dit is ook zeker prima. Ik heb zelf ook eens een test gedaan van elke 3min 25w erbij en kwam ook op nagenoeg hetzelfde FTP uit als in dezelfde periode een 20min test buiten.

Ik ben het wel met je eens dat het gewoon enorm belangrijk is om veel duurritten te maken. Ook erg lange ritten zal wat toevoegen. Ik heb vorig jaar in de voorbereiding voor Trois Ballons een solo rit gemaakt van 230km. Gewoon puur om te weten dat ik het geestelijk ook solo kan volhouden (was rond het IJsselmeer, dus niet de meest boeiende omgeving :P) Dat zorgde voor een soort mentale rust "als ik het alleen kan, kan ik het al helemaal tijdens een cyclo".

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 feb 2019 11:11

Wat is je gewicht?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 02 feb 2019 19:10

Leuk die reacties.

@TL@
Volgens dit artikel op trainerroad is de ramp up test een (beter en minder stressvol) alternatief voor de standaard 20 minuten test. Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn, maar ik vond het wel een interessant artikel. Wat volgens mij wel belangrijk is: Altijd op de dezelfde manier en onder dezelfde condities en uitgangspunten testen. Dan kun je appels met appels vergelijken.

Mijn inspanningstest gaat me trouwens een nieuwe indicatie geven. Als die overeen komt met het resultaat van deze test dan ga ik er van uit dat de cijfers goed zijn, en ik daar mee kan gaan trainen.

Kilometers maken zal uiteraard ook onderdeel zijn van de voorbereiding. Met alleen maar kort interval werk ga je er niet komen. Daar ben ik me zeer bewust van. Een goede balans tussen duur, interval en rust is ook een punt om rekening mee te houden. Je kunt ook te veel doen en overbelast raken.

@NuitKor
Ik heb mijn powermeter net aangeschaft en ga met mijn mooie bolide nu niet buiten spelen ;) . Ik heb geen tacx, maar de spinnningfiets op de sportschool is van prima kwaliteit en wat mij betreft een prima alternatief.

@Nijkie,
Mijn huidige gewicht is 75 kg. Dat resulteert in een 'power to weight ratio' van 3,12.
Laatst gewijzigd door asmeets op 02 feb 2019 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 feb 2019 19:11

Succes en vergeet vooral de voeding niet.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 feb 2019 19:32

asmeets schreef: 02 feb 2019 19:10 Leuk die reacties.

@TL@
Volgens dit artikel op trainerroad is de ramp up test een (beter en minder stressvol) alternatief voor de standaard 20 minuten test.
Is wel een compleet ander protocol dan dat jij hebt afgewerkt.
Zij gaan uit van iedere minuut een stapje erbij. En de uiteindelijke berekening van FTP is het laatste compleet afgewerkte stapje van een minuut en dan daar 75% vd power van is geschatte FTP.

Plaats reactie