Specifiek trainen voor amateur criteriums van 1.5u

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Power84
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 05 mar 2019 23:22

mao schreef:
05 mar 2019 20:31
Als het makelijk zou zijn dan zou iedereen het doen ;-)
En vergis je niet in het nivo van de Nederlandse elite criteriums er rijden zat rond die prof waardig zijn.
Ik zeg nergens dat het makkelijk is, anders had ik er geen topic over geopend

Power84
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 05 mar 2019 23:23

Noorderkracht schreef:
05 mar 2019 23:09
mao schreef:
05 mar 2019 20:31
Als het makelijk zou zijn dan zou iedereen het doen ;-)
En vergis je niet in het nivo van de Nederlandse elite criteriums er rijden zat rond die prof waardig zijn.
Hij rijdt amateur B
A en B amateurs heb je niet meer. Ik rij gewoon amateur en in de zomer veel gecombineerde criteriums met elites.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid
Berichten: 2074
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 mar 2019 23:54

[/quote]
Ik zeg nergens dat het makkelijk is, anders had ik er geen topic over geopend
[/quote]
Het was ook een algemene opmerking,
T’s gewoon een heel moeilijk spelletje, met veel variabelen.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 06 mar 2019 11:32

De titel van deze draad luidt: "SPECIFIEK TRAINEN VOOR AMATEUR CRITERIUMS VAN 1.5U." De reacties overziend krijg ik de indruk dat de TS uiteindelijk tot de conclusie is gekomen dat er "iets" schort aan z'n tactiek/strategie.

Ik vind het knap dat wielrenners na 10, 20, 30 of heel veel meer "wedstrijdjes van rondjes om de kerk" gemotiveerd kunnen blijven; verlangend naar een zege. Mbv de moderne techniek (lees hartslag- en vermogensmeter) kan tegenwoordig niet alleen de training gedoseerd worden, maar zelfs progressie min of meer nauwkeurig in 't veld geregistreerd worden. Aldus mijn advies (voor wat 't waard is): draai de zaken eens om: gebruik die criteriums als training, als middel om vooruitgang te boeken en ... durf te dromen van een vorm waarbij je met een straatlengte alleen over de meet komt.

Lijkt me veel bevredigender dan verstoppertje spelen en linkeballen, toch?

walter-
Forum-lid
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mar 2019 12:48

Klein_Verzet schreef:
06 mar 2019 11:32
...
Lijkt me veel bevredigender dan verstoppertje spelen en linkeballen, toch?
Je moet toch in de eerste plaats je sterktes kennen.
Even de laatste 10km van een criterium het peleton te snel af zijn is echt niet iedereen gegeven.
Maar idd; als overwinning is het stoerder (al vind ik alleen al in een peletonspurt mee durven spurten ook heel stoer).

Walter

Power84
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 06 mar 2019 13:29

Klein_Verzet schreef:
06 mar 2019 11:32
De titel van deze draad luidt: "SPECIFIEK TRAINEN VOOR AMATEUR CRITERIUMS VAN 1.5U." De reacties overziend krijg ik de indruk dat de TS uiteindelijk tot de conclusie is gekomen dat er "iets" schort aan z'n tactiek/strategie.

Ik vind het knap dat wielrenners na 10, 20, 30 of heel veel meer "wedstrijdjes van rondjes om de kerk" gemotiveerd kunnen blijven; verlangend naar een zege. Mbv de moderne techniek (lees hartslag- en vermogensmeter) kan tegenwoordig niet alleen de training gedoseerd worden, maar zelfs progressie min of meer nauwkeurig in 't veld geregistreerd worden. Aldus mijn advies (voor wat 't waard is): draai de zaken eens om: gebruik die criteriums als training, als middel om vooruitgang te boeken en ... durf te dromen van een vorm waarbij je met een straatlengte alleen over de meet komt.

Lijkt me veel bevredigender dan verstoppertje spelen en linkeballen, toch?
Het verlangen naar een zege is er natuurlijk wel, anders zou ik niet in wedstrijdverband sporten. Maar het tactische spel, training, jezelf zien verbeteren etc etc is ook iets waar ik enorm van kan genieten. Wedstrijden rijden is maar een klein onderdeel van mijn plezier in wielrennen. Ik haal bijvoorbeeld ook veel plezier uit het sleutelen aan de fietsen, trainingsweken in Girona of Mallorca, of tijdens vakantie lekker fietsen. De wil om te winnen is maar een heel klein onderdeel waar ik plezier uithaal. Daar put ik dan mijn motivatie ook niet uit. Ik kan even veel (of misschien wel meer) genieten van een zware koers waar ik 15e wordt en uit de vermogenswaardes blijkt dat ik weer verbeteringen laat zien, dan een slappe koers waar ik 5e wordt.

Kortom, de weg naar Rome is even mooi als de stad zelf :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Power84 op 06 mar 2019 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mar 2019 13:35

Klinkt als een gezonde mix...;-).

De eerste keer dat ik aanwezig was bij de aankomst van een criterium voor volwassenen werd na de wedstrijd de winnaar geïnterviewd. Die man praatte als een prof over zijn inspanningen, zijn trainingen, hoe dicht hij eerder al bij een overwinning was, de steun van zijn familie... het was mooi om de man bezig te horen over zijn passie. Zelf ben ik veel te nuchter om daar in op te gaan (vermoedelijk ook de reden waarom ik geen wedstrijden rijd -naast het ontbreken van enig talent...).

Jordi9
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 sep 2018 00:30

Jordi9 24 apr 2019 22:38

Noorderkracht schreef:
05 mar 2019 23:09
mao schreef:
05 mar 2019 20:31
Als het makelijk zou zijn dan zou iedereen het doen ;-)
En vergis je niet in het nivo van de Nederlandse elite criteriums er rijden zat rond die prof waardig zijn.
Hij rijdt amateur B
Daar rijden ook nog wel ervaren criteriumspecialisten rond. Renners die elkaar door en door kennen, weten met wie ze moeten rijden, met wie niet, geweldige bochtentechniek, bereid risico's te nemen, etc.

Het ene rondje is uiteraard het andere rondje niet. Maar bochtige rondjes van 'n kilometer, dat is echt een vak apart.

Voor gericht trainingsadvies -> goede trainer zoeken in plaats van afgaan op forumberichten.

In algemene zin zou ik wel veel achter de brommer trainen, ook blokjestraining gewoon achter de brommer en dan stukjes ervoor rijden. En zorgen dat je ervaring opdoet in bochtenwerk, pelotonwerk, tactiek, etc. Dat doe je toch vooral door veel criteriums te rijden. Als het kan combinatie van wedstrijden 'boven je niveau' waar het aanpikken is en wedstrijden waarin je meespeelt in de finale.

Pilostilo
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jan 2015 09:47

Pilostilo 02 mei 2019 13:21

Als je twee jaar terug vaker top-10 reed, dan zit dat er nu ook nog in. Als je vier keer per week op de fiets zit dan zou ik zelf voorzichtig zijn met krachttraining. Zeker als je zowel in het weekend als op woensdagavond een (trainings)koers rijdt is dat in mijn opinie intensief genoeg. Bewaar het uitbouwen van kracht voor de winter en doe dat niet tijdens het seizoen. En en en gaat niet werken.

Wat betreft het rijden van de criteriums zou ik er ook gewoon invliegen met groepjes. Als je niet wegblijft, herstel even en probeer het nog eens. Uiteindelijk wordt je ook daar weer sterker van en blijf je een volgende keer makkelijker weg, je leert wie hard rijdt en met wie je nog eens op pad moet en als je wel weg blijft dan leer je mooi hoe je de finale aan moet pakken. Van een wedstrijd meerijden en sprinten ga je denk niet beter worden. Zeker niet omdat je de bouw van een echte sprinter niet hebt zou ik juist gebruik maken van het feit dat je zegt wel een sprint van een groepje van 4 te kunnen winnen.

De krachttraining die je dan gaat doen zou ik zelf baseren op meer herhalingen met een sub-maximaal gewicht zodat je vaker een demarage kan doen in plaats van alleen de eindsprint

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten