Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Specifiek trainen voor amateur criteriums van 1.5u

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 05 mar 2019 09:19

Nee_Nee schreef: 04 mar 2019 20:26 Als je zo rijdt, dan ben je volgens mij aan het leren om mee te sprinten. Sprinten in een peloton is voor een groot deel positie rijden en positie houden. "Ik rijd in dit wiel en jij krijgt me er niet uit"
Ja vooral bij criteriums is je positie in de laatste rondes veel belangrijker dan je daadwerkelijke sprint. Vaak is het stuk van de laatste bocht naar de finish dusdanig klein, dat inhalen in de sprint bijna niet meer mogelijk is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2019 09:28

De sprint is daarom vaak al richting de laatste bocht. Zolang je niet vol in de wind terecht komt is plaatsen belangrijker dan je piekvermogen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 05 mar 2019 09:33

amclassic-fan schreef: 05 mar 2019 09:28 De sprint is daarom vaak al richting de laatste bocht. Zolang je niet vol in de wind terecht komt is plaatsen belangrijker dan je piekvermogen.
Ja eens. Toch mooi om te zien dat je denkt met een bepaalde manier van trainen etc een stap te kunnen maken, terwijl eigenlijk het een stukje tactiek in de finale is wat er nog aan ontbrak, door dit topic toch wel kritisch naar mijn eigen manier van koersen gaan kijken.

Bedankt allen! :like:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 mar 2019 10:20

Doe maar een biertje voor al je adviseurs na je eerste podiumplaats.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mar 2019 10:30

En nu nog die ploegmaat vinden die jou van 5km tot 5oom voor de streep uit de wind houdt.... ;-).

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 mar 2019 13:35

Power84 schreef: 05 mar 2019 09:33
amclassic-fan schreef: 05 mar 2019 09:28 De sprint is daarom vaak al richting de laatste bocht. Zolang je niet vol in de wind terecht komt is plaatsen belangrijker dan je piekvermogen.
Ja eens. Toch mooi om te zien dat je denkt met een bepaalde manier van trainen etc een stap te kunnen maken, terwijl eigenlijk het een stukje tactiek in de finale is wat er nog aan ontbrak, door dit topic toch wel kritisch naar mijn eigen manier van koersen gaan kijken.

Bedankt allen! :like:
Tja, nu rij je gewoon de koers als een echte sprinter.
Zo weinig mogelijk doen tijdens de koers en freewheelend richting laatste ronde om dan zo fris mogelijk de sprint aan te gaan.
Op deze manier onderga je de koers wel helemaal. Je mag niet meespringen, geen gaten dichten, zeker zelf niet demarreren. Dit kost je allemaal de frisheid die je nodig hebt om op het einde te sprinten.
Als alles samen blijft, ga je natuurlijk dichter eindigen dan wanneer je jezelf tijdens de koers helemaal kapot rijdt.
Als er wat groepjes wegrijden, ga je alleen nog sprinten voor een platte prijs.

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 05 mar 2019 16:07

dwangarbeider schreef: 05 mar 2019 13:35
Power84 schreef: 05 mar 2019 09:33
amclassic-fan schreef: 05 mar 2019 09:28 De sprint is daarom vaak al richting de laatste bocht. Zolang je niet vol in de wind terecht komt is plaatsen belangrijker dan je piekvermogen.
Ja eens. Toch mooi om te zien dat je denkt met een bepaalde manier van trainen etc een stap te kunnen maken, terwijl eigenlijk het een stukje tactiek in de finale is wat er nog aan ontbrak, door dit topic toch wel kritisch naar mijn eigen manier van koersen gaan kijken.

Bedankt allen! :like:
Tja, nu rij je gewoon de koers als een echte sprinter.
Zo weinig mogelijk doen tijdens de koers en freewheelend richting laatste ronde om dan zo fris mogelijk de sprint aan te gaan.
Op deze manier onderga je de koers wel helemaal. Je mag niet meespringen, geen gaten dichten, zeker zelf niet demarreren. Dit kost je allemaal de frisheid die je nodig hebt om op het einde te sprinten.
Als alles samen blijft, ga je natuurlijk dichter eindigen dan wanneer je jezelf tijdens de koers helemaal kapot rijdt.
Als er wat groepjes wegrijden, ga je alleen nog sprinten voor een platte prijs.
Dit is wel heel zwart/wit neergezet. Afgelopen koers heb ik 2x geprobeerd om mee te springen. In de koers kwam ik er wel al snel achter dat ik nog niet veel over heb om ook nog hard mee te rijden in een kopgroep, seizoen is nog vroeg en dit was mijn 2e koers dit jaar.

Nu ik dus in de finale ook probeer mee te doen, wil dat zeker niet zeggen dat ik in de koers niets meer onderneem he, vooral bij criteriums rijden er vaak groepjes weg, dus wachten op een massasprint is daar ook sowieso niet handig. Het hangt dus helemaal af van het parcours en het verwachtte verloop. Zo vraagt een omloop met veel wind weer een hele andere aanpak, dan zonder wind. etc.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 mar 2019 19:39

Als zelfaangesteld ploegleider zou ik zeggen: éen ding tegelijk. Laat die groepjes maar even wegrijden en concentreer je op het onder de knie krijgen van de laatste ronde en zorg dat je in de laatste ronde bij de eerste tien zit en bij de laatste bocht nog wat verder naar voren.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mar 2019 19:56

Idd eens een wedstrijd gewoon weggedoken in het peleton en enkel focussen op de peletonsprint...

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 05 mar 2019 20:21

Nee_Nee schreef: 05 mar 2019 19:39 Als zelfaangesteld ploegleider zou ik zeggen: éen ding tegelijk. Laat die groepjes maar even wegrijden en concentreer je op het onder de knie krijgen van de laatste ronde en zorg dat je in de laatste ronde bij de eerste tien zit en bij de laatste bocht nog wat verder naar voren.
Ploegleider, kan je voor mij ook even een aantal knechten regelen die alle ontsnappingen vakkundig terughalen en een leadout voor de laatste rondes? :mrgreen:

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 mar 2019 20:31

Als het makelijk zou zijn dan zou iedereen het doen ;-)
En vergis je niet in het nivo van de Nederlandse elite criteriums er rijden zat rond die prof waardig zijn.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 05 mar 2019 23:09

mao schreef: 05 mar 2019 20:31 Als het makelijk zou zijn dan zou iedereen het doen ;-)
En vergis je niet in het nivo van de Nederlandse elite criteriums er rijden zat rond die prof waardig zijn.
Hij rijdt amateur B

Plaats reactie