Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Specifiek trainen voor amateur criteriums van 1.5u

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 feb 2019 15:31

En wanneer rijd je dit seizoen je eerste criterium.

Walter

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 feb 2019 16:08

Ik heb het topic zo eens doorgelezen en het volgende viel me op :
Je zegt dat je een ftp van 290 watt hebt bij 66kg. Op zich niet slecht (4.4W/kg) maar in vlakke criteriums zal een ftp van 290 niet heel speciaal zijn. Als je hier wat watts kan bijwinnen, zou dit er voor zorgen dat je minder snel in het rood komt en dus meer overschot gaat hebben voor als het er echt om gaat.

Je steekt nu veel tijd en energie in niet fiets-specifieke training. Dit zorgt ook voor vermoeidheid en hiervan moet je ook herstellen. Daarnaast moet je ook nog de echte fietstraining afwerken en ook nog eens topfit aan de start van de wedstrijden staan. Niet zo evident, lijkt me.

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 22 feb 2019 22:38

Dat is op zich wel grappig, want zo doet het mij een beetje denken aan een topic dat ik laatst eens aan heb gemaakt, namelijk dat grote zwaardere mannen in het voordeel zijn.
Hoger FTP dus gewoon sneller op het vlak.
Lichtgewichten moeten dan al bijna 5W/KG gaan hebben om mee te komen met de zwaardere mannen die met een lager W/KG maar hogere FTP gewoon veel makkelijker sneller rijden op het vlak.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 feb 2019 22:40

Totdat er wat stoere bochten inzitten en de snelheid constant omlaag en omhoog gaat; dan komen de lichtere ook weer naar boven....

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 23 feb 2019 12:56

walter- schreef: 22 feb 2019 22:40 Totdat er wat stoere bochten inzitten en de snelheid constant omlaag en omhoog gaat; dan komen de lichtere ook weer naar boven....
Dan komt wedstrijd keuze om de hoek. Een vent met een hoog absoluut vermogen is op het vlakke waarschijnlijk sneller. Met hoogte verschil is een lichtere man met een hoog relatief vermogen de snelste. Het zelfde voor optrekken.
walter- schreef: 22 feb 2019 15:31 En wanneer rijd je dit seizoen je eerste criterium.

Walter

Ik zou enkele weken daarvoor afstappen van de zware krachttraining en zoveel mogelijk specifiek op de fiets trainen. Gemiddeld genomen heeft je lichaam 21 dagen nodig om zich aan te passen.

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 01 mar 2019 11:20

Rayb81 schreef: 22 feb 2019 22:38 Dat is op zich wel grappig, want zo doet het mij een beetje denken aan een topic dat ik laatst eens aan heb gemaakt, namelijk dat grote zwaardere mannen in het voordeel zijn.
Hoger FTP dus gewoon sneller op het vlak.
Lichtgewichten moeten dan al bijna 5W/KG gaan hebben om mee te komen met de zwaardere mannen die met een lager W/KG maar hogere FTP gewoon veel makkelijker sneller rijden op het vlak.
Ik denk dat je dat niet zo zwart/wit kunt stellen. Zijn genoeg kleine lichte mannetjes die toch enorm hard kunnen fietsen op het vlakke. Kleinere renners kunnen ook sneller door de bocht (compacter). En gewicht speelt wel degelijk een rol bij aanzetten na bochten. Ook moet je de aerodynamica niet vergeten. Ik fiets wel eens met renners die een stuk groter en zwaarder dan mij zijn, en als we dan tijdens het fietsen onze powermeter waardes naast elkaar leggen scheelt dat vaak wel 30w.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8454
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 mar 2019 12:38

Power84 schreef: 01 mar 2019 11:20
Rayb81 schreef: 22 feb 2019 22:38 Dat is op zich wel grappig, want zo doet het mij een beetje denken aan een topic dat ik laatst eens aan heb gemaakt, namelijk dat grote zwaardere mannen in het voordeel zijn.
Hoger FTP dus gewoon sneller op het vlak.
Lichtgewichten moeten dan al bijna 5W/KG gaan hebben om mee te komen met de zwaardere mannen die met een lager W/KG maar hogere FTP gewoon veel makkelijker sneller rijden op het vlak.
Ik denk dat je dat niet zo zwart/wit kunt stellen. Zijn genoeg kleine lichte mannetjes die toch enorm hard kunnen fietsen op het vlakke. Kleinere renners kunnen ook sneller door de bocht (compacter). En gewicht speelt wel degelijk een rol bij aanzetten na bochten. Ook moet je de aerodynamica niet vergeten. Ik fiets wel eens met renners die een stuk groter en zwaarder dan mij zijn, en als we dan tijdens het fietsen onze powermeter waardes naast elkaar leggen scheelt dat vaak wel 30w.
Logisch toch je hebt een hele andere w/kg verhouding.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 01 mar 2019 12:54

nijkie schreef: 01 mar 2019 12:38
Power84 schreef: 01 mar 2019 11:20
Rayb81 schreef: 22 feb 2019 22:38 Dat is op zich wel grappig, want zo doet het mij een beetje denken aan een topic dat ik laatst eens aan heb gemaakt, namelijk dat grote zwaardere mannen in het voordeel zijn.
Hoger FTP dus gewoon sneller op het vlak.
Lichtgewichten moeten dan al bijna 5W/KG gaan hebben om mee te komen met de zwaardere mannen die met een lager W/KG maar hogere FTP gewoon veel makkelijker sneller rijden op het vlak.
Ik denk dat je dat niet zo zwart/wit kunt stellen. Zijn genoeg kleine lichte mannetjes die toch enorm hard kunnen fietsen op het vlakke. Kleinere renners kunnen ook sneller door de bocht (compacter). En gewicht speelt wel degelijk een rol bij aanzetten na bochten. Ook moet je de aerodynamica niet vergeten. Ik fiets wel eens met renners die een stuk groter en zwaarder dan mij zijn, en als we dan tijdens het fietsen onze powermeter waardes naast elkaar leggen scheelt dat vaak wel 30w.
Logisch toch je hebt een hele andere w/kg verhouding.
Yep, maar dat is niet alleen in de bergen van belang. Ook op het vlakke (bij aanzetten) en aerodynamica.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 03 mar 2019 11:05

Een renner van 75kg met een FTP van 340 rijdt gewoon simpelweg harden dan jij op een criterium.
Ik denk dat je het gewoon vooral moet zoeken in het slimmer rijden;
- schuilen, slim plekjes pakken, niet met je neus in de wind.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik je in het echt ken, welke club rijd je?

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 04 mar 2019 09:19

Noorderkracht schreef: 03 mar 2019 11:05 Een renner van 75kg met een FTP van 340 rijdt gewoon simpelweg harden dan jij op een criterium.
Ik denk dat je het gewoon vooral moet zoeken in het slimmer rijden;
- schuilen, slim plekjes pakken, niet met je neus in de wind.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik je in het echt ken, welke club rijd je?
Dat is ook zo, maar afgelopen koers avg power van 219w. Een ploegmaat van mij die zo'n 75-80kg is en een hoger FTP heeft in dezelfde koers 269w nodig. Nu zal hij wel wat meer hebben aangevallen/op kop hebben gereden wat zal dat zorgen voor een hoger avg power. Maar ook zijn postuur en manier van tussen de wielen rijden zal zorgen voor een hoger avg power wat hij nodig heeft.

Wat betreft dat laatste, liever even via DM.

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 04 mar 2019 09:27

Ik heb nu dit seizoen 2 trainingskoersen gereden en dit topic heeft er wel voor gezorgd dat ik kritisch ben gaan kijken naar mijn eigen manier van koersen.

Het is mij nu zelfs gelukt om in een groot peloton rond de 10e plek te finishen in een massasprint van zo'n 75 man. Het verschil zit hem nu in het feit dat ik altijd dacht van, ik ben geen sprinter, dus heb daar in de finale voorin niets te zoeken en wil niet teveel risico nemen als het nergens om gaat. Maar juist die koersen waar het nergens om gaat, moet ik die finales oefenen, zodat ik het wel kan wanneer het wel ergens om gaat. Juist die trainingskoersen zijn momenten om dat positioneren voor een sprint goed te oefenen. Want zoals hier in het topic al aangehaald, eigenlijk wordt 80% van de sprint voor de sprint al gereden.

Afgelopen weekend gingen we met zo'n 50km/h de laatste kilometer in en zat ik zo rond de 7e plek. Daarna nog kunnen sprinten tot 60km/h. Uiteindelijk ook 7e van het peloton geworden.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 mar 2019 20:26

Als je zo rijdt, dan ben je volgens mij aan het leren om mee te sprinten. Sprinten in een peloton is voor een groot deel positie rijden en positie houden. "Ik rijd in dit wiel en jij krijgt me er niet uit"

Plaats reactie