Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Radeloos na scheefzitten

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 jan 2019 22:32

Ik zit , nu ik er op terugkijk al 45 jaar enigszins scheef op m'n fietsen.
Nooit last van gehad, dus nooit wat aan gedaan....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 25 jan 2019 07:48

scepticus schreef: 24 jan 2019 22:18
Nee_Nee schreef: 24 jan 2019 18:03 Dat hoop ik eerlijk gezegd niet, maar als dat wel gebeurt, dan is die handeling klachtwaardig bij het medisch tuchtcollege
Bizar he. Maar ook gewone fysiotherapeuten houden dat idee van 'scheef staan' en 'rechtgezet moeten worden' in stand. Dat zou veel harder bestreden moeten worden.
Ik als manueel therapeut krijg vlekken in mijn nek als er gepraat wordt over 'recht zetten'. Wat we doen is het oplossen van bewegingsfunctiestoornissen. Bij een manipulatie vind het eerste effect plaats in het gewricht. Door een snelle korte kracht heb je invloed op de gewrichtsvloeistof. Deze dikt in als het gewricht zich niet meer goed beweegt. Door de manipulatie vind er fase verandering plaats van de vloeistof in het gewricht. Het wordt meer vloeibaar. Daarnaast krijg je een neurologische reflex van de musculatuur om de gewrichten heen. Deze ontspannen waardoor bewegen weer makkelijker gaat.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 25 jan 2019 08:01

Het zadel is hetzelfde. Alle componenten zijn overgezet. Heb alleen een frameset gekocht.

In principe zou eenzelfde positie gewoon bereikt moeten worden. Er zit echt niet extreem veel verschil in.
De klachten zijn met name begonnen toen deze fiets kwam, maar ik moet zeggen dat mijn linker been altijd een beetje zeurderig was. Misschien heeft deze fiets het juist aangewakkerd en komt het probleem nu echt bovendrijven.


Over al die therapeuten. Daar word ik een beetje moe van. Iedereen pretendeert iets anders (wat voor hem gewerkt heeft) en er zijn zoveel soorten en maten en zoveel blabla. Ik ga gewoon naar de manueeltherapeut en heb dan in ieder geval een ingang en zie dan wel wat er verder uitkomt of waar ik heen moet.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 25 jan 2019 09:05

Fysio heeft mij van hetzelfde probleem verlost. De langdurige oplossing was oefeningen. Korte termijn rechtgezet worden was ook fijn.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 25 jan 2019 14:47

Hoe is de zadel terugstand tussen de beide fietsen?
Is deze gelijk, of staat het zadel op de ene fiets verder achter het bracket dan bij de andere fiets?

Hoe verder het zadel naar voren staat, hoe hoger je kan gaan zitten qua zadel.
Wellicht staat je zadel in verhouding hoger waardoor je anders gaat zitten.
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 jan 2019 14:50

@Noorderkracht, je doet erg negatief over welke therapeut dan ook, maar zelf ga je "gewoon" naar de manueel therapeut? Wat is daar beter dan andere therapeuten? Maar wel succes bij die therapeut, daar gaat het toch uiteindelijk om.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 25 jan 2019 17:53

Het zadel staat zo goed als hetzelfde.
Ik post morgen wel even foto's van beide.

@Jans ik denk dat je mij even verkeerd begrijpt. Ik bedoel meer dat de patiënt altijd pretendeert waardoor hijzelf verlost is van zijn klachten. Wat overigens een logisch vervolg is. Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn reactie is dat de manueeltherapeut misschien niet de oplossing is, maar wel een ingang tot de oplossing. Dit zei ik preventief omdat er anders waarschijnlijk een vloed aan reacties kwamen met medeforumers die roepen dat ik naar X of Y moet, omdat dat goed zou zijn.



Afijn, vanmorgen allerlei handelingen uitgevoerd bij een oudere manueeltherapeut en hij zei dat als alle patiënten zo waren hij geen werk had.
Het enige wat hij kon vinden was dat mijn linkerbovenbeen iets minder ontwikkeld was (iets meer dan de grens), maar dit in principe niet zulke klachten zal veroorzaken. Mijn core heb ik goed onderhouden, links mocht wel iets meer aandacht, maar ook niets noemenswaardigs.

We gaan binnenkort met een andere fietsende fysio zitten waar ik al eens eerder ben geweest voor een echo (spierschade).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2019 20:41

Noorderkracht schreef: 25 jan 2019 08:01 Het zadel is hetzelfde. Alle componenten zijn overgezet. Heb alleen een frameset gekocht.

In principe zou eenzelfde positie gewoon bereikt moeten worden. Er zit echt niet extreem veel verschil in.
Soeey, maar dat kan gewoon simpelweg niet, geometrie is compleet verschillend, het zijn tegenpolen van elkaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 jan 2019 21:06

Vergelijk de geometrietabellen van een Aeroad en een Defy eens.
De balhoofdbuis van een Defy gaat altijd enkele cm hoger uitkomen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 jan 2019 23:07

Noorderkracht schreef: 25 jan 2019 08:01 ...
Over al die therapeuten. Daar word ik een beetje moe van. Iedereen pretendeert iets anders (wat voor hem gewerkt heeft) en er zijn zoveel soorten en maten en zoveel blabla. ...
Iemand die een onderdeel van de medische wetenschap beoefent moet normaal bij specifieke klachten een zeer specifiek protocol volgen om tot een diagnose te komen. En bij een diagnose hoort een specifieke behandeling. Op zich is er niet veel speling.

Ik heb wel geen idee wat een manueel therapeut is. Ik zou zelf wel altijd starten bij een dokter.
Begreep ik dat je ooit wedstrijden reed? Had je toen geen dokter waar je terecht kon?

Walter

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 26 jan 2019 09:53

amclassic-fan schreef: 25 jan 2019 20:41
Noorderkracht schreef: 25 jan 2019 08:01 Het zadel is hetzelfde. Alle componenten zijn overgezet. Heb alleen een frameset gekocht.

In principe zou eenzelfde positie gewoon bereikt moeten worden. Er zit echt niet extreem veel verschil in.
Soeey, maar dat kan gewoon simpelweg niet, geometrie is compleet verschillend, het zijn tegenpolen van elkaar.
Behalve dat de balhoofdbuis 35mm hoger is (wat alleen meer rechtop zal resulteren) zit er écht niet ineens 7cm verschil in bovenbuis of iets dergelijks.

Voor de liefhebber:
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 jan 2019 11:55

walter schreef: 25 jan 2019 08:01 .Ik heb wel geen idee wat een manueel therapeut is. Ik zou zelf wel altijd starten bij een dokter.
Begreep ik dat je ooit wedstrijden reed? Had je toen geen dokter waar je terecht kon?
Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die nog een master manuele therapie heeft gedaan.

Een huisarts zal een sporter met laag-reactieve sportspecifieke rugklachten (bij afwezigheid van rode vlaggen) normaal gesproken lekker doorsturen naar een fysio, daar gaat 'ie echt niet zelf z'n tijd aan verknoeien.
Laatst gewijzigd door scepticus op 26 jan 2019 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie